• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0

با جوراب خوابید خوب است یا بد؟

  • کد خبر : 52461
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱:۳۸
با جوراب خوابید خوب است یا بد؟
خوابیدن با جوراب می‌تواند دمای بدن شما را تنظیم کرده و خوابی موثرتر داشته باشید.

گیتی آنلاین_ زهرا بیابانی کارشناس ارشد روانشناس بالینی در این خصوص گفت: خوابیدن با جوراب مدت ها است که سوژه‌ ای مورد بحث است. شاید شما دوست داشته باشید با جوراب بخوابید، اما آیا این کار خوب است یا بد؟ آیا فایده ای هم دارد؟ مثلاً آیا به خواب بهتر کمک می‌کند؟

وی ادامه داد: خوابیدن با جوراب برای برخی افراد می‌تواند مفید باشد، از جمله کمک به تنظیم دمای بدن، تسریع فرآیند به خواب رفتن، و حتی بهبود کیفیت زندگی جنسی. این روش می‌تواند تاثیرات مثبتی بر خواب و سلامت کلی داشته باشد، به خصوص با توجه به چرخه های طبیعی گرمایشی و خنک کنندگی بدن مطابق با ریتم شبانه‌روزی. با این حال، افرادی که با مشکلات گردش خون، تورم پا یا سایر اختلالات مرتبط با جریان خون در پاها دست و پنجه نرم می‌کنند، باید قبل از انتخاب این شیوه برای بهبود خواب، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند.

او در همین راستا گفت: یکی از عاداتی که بسیاری از افراد دارند خوابیدن با جوراب است. در واقع این امر برای بدن انسان بسیار خوب می باشد زیرا هر انسانی یک سوم از عمر خود را در خواب می گذراند و اگر بتوانید بهترین شرایط را برای این کار فراهم نماید بسیار خوب خواهد بود و می تواند کیفیت خواب خود را بهبود بخشد. فواید و عوارض پوشیدن جوراب قبل از خواب را در دلتا بخوانید.

این فعال حوزه روانشناسی می‌گوید: خوابیدن با جوراب باعث می‌شود که فرد خواب بسیار بهتری را نسبت به افراد دیگر تجربه نماید. این کار باعث می‌شود که فرد سریع‌تر به خواب برود. به تصور برخی از افراد خوابیدن با جوراب ممکن است دمای بدن آن‌ها را افزایش داده و ممکن است خوابشان را مختل نماید.

به گفته وی، با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده که پوشیدن جوراب برای خواب اصلا مضر نیست و می‌تواند به داشتن خوابی بهتر کمک نماید. در واقع بر اساس همین تحقیقات زمانی که پوست گرم می‌شود بدن سریع‌تر به خواب می‌رود. تا زمانی که پوست بدن شما بسیار سرد باشد خوابیدن برایتان دشوار خواهد بود و کیفیت خوبی نخواهد داشت.

او همچنین می‌گوید: باید بدانید که دمای بدن در طی روز بسیار متغیر است و در ۴ صبح به حداقل خود می‌رسد. البته این تغییرات بر اساس ریتم های شبانه روزی است و می‌تواند تاثیرات بسیار بدی بر روی سلامت بدن داشته باشد از این رو به شما توصیه می‌شود که قبل از خواب جورابی را به پا کنید تا بتوانید دمای بدن خود را در این زمان‌ ها به تعادل برسانید.

مزیت های پوشیدن جوراب در خواب

وی ادامه داد: یکی از بیماری‌ های که مرتبط با افرادی است که دست‌ ها و پاهای سردی دارند رینود است. در واقع این بیماری رگ‌ های پوستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی که افراد در یکسری از شرایط بسیار خاصی قرار می‌گیرند دست‌ ها و پاهایشان سرد تر می‌شود. در واقع این شرایط نوعی حمله به حساب می‌آید و خون رسانی به دست‌ ها و پا‌ها مختل می‌شود و فرد دچار رینود خواهد شد. افرادی که برای اولین بار این مشکل را تجربه می‌کنند برای دانش بیشتر در مورد بیماری باید به پزشک مراجعه نمایند و در دیگر موارد پوشیدن جوراب به آن ها کمک بسیار زیادی می نماید.

جلوگیری از گر گرفتگی

او می‌گوید: یکی دیگر از مزایایی که خوابیدن با جوراب دارد این است که می‌تواند از گر گرفتگی بدن شما پیشگیری نماید. در واقع گر گرفتگی بیشتر به دلیل این است که تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد. پوشیدن جوراب قبل از خواب باعث می‌شود که بدن دمایی مناسب داشته باشد و باعث کاهش دمای مرکزی بدن خواهد شد.

عوارض استفاده از جوراب در خواب

بیابانی اظهار داشت: اولین مشکلی که با پوشیدن جوراب در خواب برایتان ایجاد خواهد شد در اثر استفاده از جوراب های نامناسب است. بسیاری از جوراب ها می‌توانند با جنس نایلونی که دارند منجر به ایجاد عفونت‌ های شدید شوند. بهتر است اگر می‌خواهید خوابیدن با جوراب را امتحان کنید حتما از جوراب های نخی کمک بگیرید.

وی ادامه داد: جوراب های تنگ برای خواب مناسب نیستند و بهتر است از آن‌ها برای خواب استفاده نکنید زیرا ممکن است خونرسانی به پاها را مختل نموده و همچنین منجر به ایجاد ادم و ورم های شدید گردد.

او در پایان گفت: پوشیدن جوراب هنگام خواب، راهکاری ساده اما موثر برای بهبود خواب و افزایش راحتی شبانه است. تنظیم دمای بدن، تسهیل فرایند به خواب رفتن، کاهش علائم سندرم رینود، و حتی بهبود زندگی جنسی تنها بخشی از مزایای این عادت شبانه هستند. این شیوه، با پشتوانه تحقیقات علمی، به عنوان یک استراتژی کم هزینه و آسان برای ارتقاء سلامت و رفاه عمومی توصیه می‌شود.

خبرنگار/ فاطمه شعبانی

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=52461

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.