• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
3

براي شناخت داعش و ممانعت از ايجاد داعشي ديگر، روايتگري جنايات آنان از ضرورت است

  • کد خبر : 37680
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
براي شناخت داعش و ممانعت از ايجاد داعشي ديگر، روايتگري جنايات آنان از ضرورت است
مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي خراسان رضوي گفت: براي شناخت داعش و عدم جلوگيري از ايجاد داعشي ديگر، روايتگري جنايات آنان جزء ضروريات جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد، به نقل از روابط عمومي اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي خراسان رضوي، حجت الاسلام علي اکبر سبزيان، در سلسله نشستهاي ادبي «شمس» با محوريت کتاب «شبح»  که در کتابخانه مرکزي امام خميني(قدس سره) مشهد برگزار شد،ضمن تسليت ايام حزن اهل بيت(ع)، ايام فاطميه  اظهار کرد: معتقدم بخش عمده‌اي از جهاد تبيين در برگزاري اين قبيل جلسات انجام مي‌شود. اگر به دنبال تعريف ماموريت براي جهاد تبيين با توجه به تاکيدات بزرگان بر انجام ماموريت تعريف شده از سوي مقام معظم رهبري در اين حوزه هستيم، مي‌بايست به روايتگري اين گونه وقايع بپردازيم.

وي با اشاره به برگزاري آئين‌هاي رونمايي از کتابهاي امنيتي توسط اداره کل کتابخانه‎هاي عمومي خراسان رضوي، بیان کرد: در اين آئينها با چندين اثر در حوزه داعش آشنا شديم که موجب تغيير نگاه جامعه به مبحث داعش و خارج از نوع پرچم و پوشش آنها شد. معتقدم امروز روايت سختيهاي رزمندگان دفاع از حرم در مدت اسارت و حضور جمهوري اسلامي ايران در ميادين مقابله با داعش براي نسل جديد جامعه از اهميت و جايگاه مناسبي برخوردار نيست.

سبزيان با بيان اينکه امروز ميزبان رزمنده‌اي از دهه ۷۰ هستيم، تاکيد کرد: معرفي سيدعلي جعفري به نسل جديد و روايتگري لحظات اسارت اين جوان به عنوان نفر اول موجب مي‌شود پيش از ايجاد شبهات به بيان حقيقت بپردازيم. براي شناخت داعش و عدم جلوگيري از ايجاد داعشي ديگر، روايتگري جنايات آنان جزء ضروريات جامعه است.

مديرکل کتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي اظهار کرد: اين روايتگري نبايد در اين جمع و آئين دفن شود؛ بلکه بايد در راستاي استفاده بهينه از ظرفيت فضاي مجازي و انجام جهاد تبيين نسبت به نشر و معرفي اين کتاب و يافته‌هاي خود اقدامي مناسب انجام دهيم.

وي ابراز کرد: بدون شک رزمنده‌ها با يک ايده و منطق پا در عرصه جنگ عليه ظلم مي‌گذارند و با يک ايدئولوژي رشد يافته، روزهاي جنگ و اسارت را گذرانده و باز مي‌گردند.

 

هدف از برگزاري سلسله نشستهاي «شمس» پرورش نسلي مطالبه‌گر و حقيقت جو است

در ادامه  معاون سازمان کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي ضمن تسليت ايام فاطميه و تشکر از ميزباني اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي خراسان رضوي، گفت: اجراي اين قبيل برنامه‌هاي فرهنگي جزء سياستهاي اصلي هر دو مجموعه آستان قدس رضوي و اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي استان محسوب مي‌شود.

حسين خسروي افزود: کتاب «شبح» با موضوع ادبيات مقدس، يادآور فرهنگ رشادت و ايثارگري براي نسلي است که شايد کمتر به آن توجه کرده‌اند و يا درکي از موقعيتهاي آن زمان نداشته‌اند. اين وظيفه هر يک از ما به عنوان مسئولين فرهنگي که در معرفي و تبين اين فرهنگ کوشا باشيم.

وي با اشاره به وقايع تلخ در فلسطين، اظهار کرد: امروز با توجه به سکوت جهاني در مقابل فاجعه عظيم رژيم صهيونيستي، شاهد فرياد بلند و رشادت جوانان فلسطيني هستيم که دليرانه در مقابل اين ظلم ايستادگي کرده‌اند.

معاون سازمان کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي تاکيد کرد: در سازمان آستان قدس رضوي تلاش ما بر اين است، اسناد و مدارک اين وقايع را حفظ و براي آيندگان به يادگار بگذاريم و همسو با کتابخانه‌هاي عمومي در راستاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و کتاب و کتابخواني گامي موثر برداريم.

وي هدف از برگزاري اين برنامه را تربيت نسلي دانست که توانمندي نقد و نقدپذيري را داشته و گفت: تلاش ما پرورش نسلي با روحيه مطالبه گري و حقيقت جويي است.

 

اسارت واقعي را حضرت زينب(س) کشيده‌اند

راوي کتاب «شبح» در معرفي خود  اظهار کرد: من اصالت افغانستاني دارم که در شهر قم به دنيا آمده‌ام. در آن روزهايي که در جوار حرم حضرت زينب(س) در سوريه سوداي شهادت را در سر مي‌پروراندم، روزهاي بسيار سخت اسارت را به مدت ۱۸ ماه تجربه کردم. لحظات بسيار دشوار توهين و شکنجه‌هاي روحي و جسمي را گذراندم که دمادم آن زجر و طلب شهادت بود و بارها در بين نيروهاي تکفيري سوريه مبادله شدم.

سيدعلي جعفري تاکيد کرد: اما با وجود تمامي سختيهاي دوران اسارت معتقدم که اسارت نکشيده‌ام؛ چرا که اسارت واقعي را حضرت زينب(س) تجربه کرده‌اند.  هيچگاه از انتخاب اين راه پشيمان نشدم و اگر طلب کند دوباره نيز پا در اين عرصه مي‌گذارم.

جعفري در ادامه به بيان خاطراتي از لحظات اسارت و فرار خود پرداخت.

 

براي خلق يک اثر خوب بايد مسلط به اصول و قواعد نگارش باشيد

در پايان نيز نويسنده کتاب «شبح»  اظهار کرد: کتابهاي خاطره نويسي عمدتا از دو بخش مصاحبه و نگارش اثر تشکيل مي‌شوند. مصاحبه، ماده اوليه داستان و شامل بسياري از جزئيات است که اگر خوب انجام نشود، ساختار داستان به کلي از بين مي‌رود، به همين علت مصاحبه اول من با سيدعلي جعفري ۲۴روز زمان برد.

محمدرضا نصرت در توضيح بخش نگارش اثر، اظهار کرد: براي خلق يک اثر خوب بايد مسلط به اصول و قواعد نگارش باشيد. در واقع اين عوامل موجب انجام يک مصاحبه خوب و خلق يک اثر شايسته مي‌شود.

وی تصريح کرد: امروزه در بسياري از خاطره نويسي‌ها شاهد روايت اول شخص فرد هستيم، در حاليکه ممکن است توصيفات و توضيحات کتاب مطابقتي با شخصيت راوي نداشته باشد؛ تلاش من در اين کتاب بر اين بوده است تا دانش نويسندگي خود را با زبان سيدعلي جعفري، راوي کتاب «شبح» تلفيق کنم. هدفم از انجام اين کار نيز انتقال حس، صدا و زبان سيدعلي در هنگام خوانش کتاب براي خواننده بوده است.

 

کتاب «شبح: خاطرات مدافع حرم سيدعلي جعفري: اسير فراري از زندان تکفيري‌هاي سوريه» در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات خط مقدم قم در ۳۳۶ صفحه به چاپ رسيده است.

گفتني است: علي جعفري در پنجمين اعزام  به سوريه به اسارت درآمد و در حال حاضر نيز در کارخانه دمپايي سازي در شهرستان قم مشغول به کار است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=37680

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.