به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد، مسعود دلخواه در نشست تئاتر «ارکستر» که در سالن پردیس مستقل برگزار شد، با اشاره به وضعیت تئاتر در ایران، اظهار کرد: این روزها فعالیت در حوزه تئاتر، مانند روشن کردن یک شمع در طوفان است. گروههایی که با این اوضاع اقتصادی در یک شهرستان یا حتی تهران تئاتر کار میکنند، جدا از کیفیت آن کار، فعالیتشان در وضع فعلی همت زیادی میطلبد.
وی در خصوص نقد تئاتر عنوان کرد: نقد هنر فراموش شده است و جایگاهی را که باید داشته باشد ندارد. مدتهاست که جلسه نقدی به این شکل ندیدهام و در تهران هم بسیار کم اتفاق میافتد.
این نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر کشور در ادامه به نمایش “ارکستر” به کارگردانی … اشاره کرد و افزود: این اثر به طور کلی مرا وادار کرد که از آمدنم به مشهد برای تماشای آن راضی باشم. فکر میکنم روحیه کار گروهی این نمایش به تماشاگران نیز منتقل شد.
دلخواه در خصوص بازی بازیگران این نمایش تصریح کرد: وقتی کارگردانی تعداد زیادی بازیگر دارد، ممکن است هر شب بازی همه آنها را دقیق نبیند، اما من نوعی که از بیرون نگاه میکنم، متوجه آن میشوم. بیشتر بازیگران ایرانی احساسات را بازی میکنند، درصورتیکه احساسات بازی ندارد، بلکه باید هدف شخصیت را در آن لحظه بازی کنیم. احساس یا خودش ساخته میشود یا نمیشود.
وی با اشاره به کارگردانی این نمایش بیان کرد: کارگردان این اثر میزانسن را خیلی خوب میشناسد، زیرا مخاطب از تماشای آن خسته نمیشود و جریان آن بسیار خوب اتفاق میافتد. تصویرسازیها در این نمایش بسیار خوب است. شاید در برخی قسمتها نیاز به هماهنگی بیشتری باشد.
این ، نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر کشور با بیان اینکه باتوجه به وضع کنونی، نمایش “ارکستر” جزو بهترین و موفقترین کارهاست، گفت: امیدوارم شاهد تداوم این گونه کارها در تئاتر ایران باشیم.
«ارکستر»؛ اثری ارزشمند با ساختاری خطی و لحنی یکنواخت
در ادامه مدرس ادبیات نمایشی دانشگاه، در نقدی بر نمایش «ارکستر» به کارگردانی عرفان شیرنگی، آن را اثری ارزشمند با ساختاری خطی و لحنی یکنواخت دانست.
سیدمحمد مداح حسینی، با اشاره به هوش هیجانی بالا و توانمندی کارگردان در انجام کار گروهی، گفت: در نمایش «ارکستر» به همه اجزای نمایشنامه و همه لحظات اجرا فکر شده است و تقریبا هیچ جزئیاتی از دید کارگردان دور نمانده است.
وی تنوع شخصیتها در این نمایش را بسیار جذاب دانست و افزود: ما در این نمایش با یک ناآبادی روبه رو هستیم، مثل یک ویران شهر. در اینجا مردمان همیشه در انتظارند، مردمی که جدا افتاده اند، افرادی که دائم توطئهای برایشان رخ میدهد و زنانی که همه دارای نقشهای فیزیکی و احساسی هستند.
این مدرس ادبیات نمایشی با اشاره به ساختار خطی داستانی نمایش، گفت: این موضوع باعث به وجودآمدن فواصل اطلاعاتی برای ما میشود و تلاش زیادی میکنیم آنها را پر کنیم. این موضوع نقطه ضعفی است که در بخشهایی از نمایشنامه باقی مانده است.
مداح حسینی، همچنین یکنواختی لحن برخی قسمتها را از دیگر نقاط ضعف نمایش دانست و گفت:این موضوع به نمایش آسیب میزند.
وی نمایش «ارکستر» را اثری ارزشمند دانست که با وجود برخی نقاط ضعف، تماشای آن را به علاقهمندان تئاتر توصیه کرد.
«ارکستر» به صحنه بازگشت؛ تغییرات در اجرا و اولویت بر ارتباط عاطفی
عرفان شیرنگی، کارگردان نمایش «ارکستر»، از تغییرات اعمال شده در این نمایش و اولویت خود در انتخاب بازیگران خبر داد.
وی با اشاره به اجرای نسخه هشتم نمایشنامه اثر حسین دیسفانی، بیان کرد: متأسفانه اوضاعی در جامعه به وجود آمد که برنامه اجرای ما را به هم زد و مجبور شدیم برای دیده شدن کار، چند شب اجرای خصوصی داشته باشیم.
کارگردان نمایش «ارکستر»، با بیان اینکه امسال سعی شده تا با توجه به نظرات شنیده شده، تغییراتی در اجرا اعمال شود، افزود: برخی از این تغییرات آگاهانه بود و برخی دیگر به من تحمیل شد که بار مسئولیت آن برعهده خودم است.
شیرنگی در خصوص تغییرات بازیگران نمایش، گفت:امسال نیمی از بازیگران ما تغییر کردند و من اولویتم را در انتخاب بازیگران، برمبنای ارتباط عاطفی که با افراد داشتم گذاشتم. دوستانی که امسال به کار اضافه شدند، غالبا افرادی بودند که تجربه بیشتری در کار بازیگری داشتند.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی تئاتر، گفت: در وضع کنونی، ما درآمد زیادی از تئاتر نخواهیم داشت که زندگی مان را دگرگون کند. همچنین مخاطب میلیونی نیز نداریم. پس فقط یک فرض باقی میماند که حالمان خوب باشد و یکی از ملزومات آن این است که در جریان تمرینات طولانی تئاتر، با چه کسانی وقت بگذرانیم. من از وقتی که با عوامل این نمایش گذراندم، لذت بردم.
گفتنی است: نمایش به نویسندگی حسین دیسفانی و کارگردانی عرفان شیرنگی از ۲۹ بهمن ماه در پردیس تئاتر مستقل مشهد درحال اجراست و تا ۲۹اسفندماه ادامه دارد.
انتهای پیام/