• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
7

تاثیر مراقبت معنوی بر مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان

  • کد خبر : 20548
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
تاثیر مراقبت معنوی بر مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان
فارس_ در دومین نشست خبری گزارش طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گزارش پژوهش «تاثیر مراقبت معنوی بر رشد پس از سانحه، بار مراقبتی و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان» که در قالب پایان نامه دانشجویی مقطع تحصیلی دکترای تخصصی Ph.D رشته پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) اجرا شده است، از سوی مجری این طرح ارایه شد.

گیتی آنلاین_ دکتر «مرضیه مومن نسب» مجری این طرح پژوهشی گفت: وقتی یک فرد در یک خانواده دچار بیماری سرطان می شود، علاوه بر شخص بیمار، همه اعضای خانواده از جنبه های گوناگونی مانند اقتصادی، اجتماعی، جسمی و روانی تحت تاثیر قرار می گیرند و اگر فرد مبتلا کودک باشد، والدین او تحت فشار مضاعف خواهند بود که سبب افزایش «بار مراقبتی» (Burden of care) و تحمیل فشار مضاعف به ویژه بر مادر به عنوان مراقب اصلی کودک و همچنین کاهش کیفیت زندگی می شود.

او با اشاره به اضطراب والدین به عنوان یکی از پیامدهای ابتلای فرزند آنها به سرطان، افزود: در این صورت، فرزند بیمار نیز متوجه این حالت شده و اضطراب والدین به او نیز می تواند منتقل شود.

این استاد دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) بیان کرد: در چنین شرایطی، افراد تلاش می کنند، راهبردهای مقابله ای گوناگونی را برای سازگاری با این وضعیت به کار گیرند و حتی در سطحی بالاتر گاهی می توانند جنبه های مثبتی را در رویدادهای ناخوشایند تجربه کنند که «رشد پس از سانحه» نامیده می شود.

دکتر مومن نسب، معنویت و رفتارهای مذهبی را از جمله مهمترین راهبردهای موثر برای سازگاری با شرایط دشوار و رشد پس از سانحه عنوان کرد که در این مطالعه نیز به آن توجه شده است.

او بیان کرد: ابتدا با یک رویکرد کیفی از طریق مصاحبه عمیق، نیازهای معنوی مادران کودکان مبتلا به سرطان شناسایی و بر اساس آن نیز یک برنامه مراقبتی تهیه و با یک رویکرد کمی، در مدت سه ماه اجرا و در پایان هم تاثیر اجرای این برنامه در مادران پیشگفت، در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و سه ماه پس از پایان برنامه مراقبتی، با استفاده از روش های علمی پرسشنامه های استاندارد، ارزیابی و در مرحله آخر نیز از طریق مصاحبه با مشارکت کنندگان، دیدگاه و رضایتمندی آنان از برنامه مراقبت معنوی ارزیابی کیفی شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: مراقبت معنوی به عمل آمده از مادران با بهره گیری از مولفه هایی همچون دعا، توسل، امید، ارتباط با دیگران، معنا جویی، تسلیم و رضا، بر رشد پس از سانحه، کاهش بار مراقبتی و افزایش کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان تاثیر داشت که هر سه نتیجه کاملا مطلوب است و از افراد مشارکت کننده در پژوهش، بازخوردهای خوب و امیدوار کننده ای را دریافت شد.

دکتر مومن نسب تاکید کرد: همواره افزون بر وضعیت تندرستی بیماران، باید به وضعیت تندرستی مراقبان بیماران نیز توجه کرد.

در مطالعه «تاثیر مراقبت معنوی بر رشد پس از سانحه، بار مراقبتی و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان»، دکتر «مرضیه مومن نسب» به عنوان مجری طرح، دکتر «شرافت اکابریان» به عنوان دانشجو، دکتر «شهرزاد یکتاطلب» به عنوان مشاور اول و دکتر «میترا سلطانیان» به عنوان مشاور دوم این طرح پژوهشی مشارکت داشتند.

دومین نشست خبری گزارش اختصاصی برخی طرح های پژوهشی پایان یافته در سال ۱۴۰۱، با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجریان طرح های پژوهشی و اصحاب رسانه برگزار شد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=20548

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.