• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
3
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

تحویل گندم بیش از ۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد

  • کد خبر : 22134
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
تحویل گندم بیش از ۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد
فارس_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی به تمامی فعالین بخش کشاورزی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سنگر ساز بی سنگر، گفت: در سال جاری تاکنون بالغ بر 80 درصد افزایش تحویل گندم نسبت به سال گذشته داشته ایم که این ناشی از دو منظر عوامل اقلیمی و مدیریت مزرعه است.

گیتی آنلاین_ دهقان پور با اشاره به اینکه در کشت آبی گندم نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش سطح زیر کشت محقق شده و در کشت دیم افزایش سطح زیر کشت نداشته ایم، تصریح کرد: به دلیل نزول رحمت الهی و اقدامات کارشناسی با حضور همه کنشگران بخش اعم از دولتی، خصوصی و محققین این اتفاق روی داده است.

او با بیان اینکه گندم به عنوان یکی از محصولات اساسی مورد تاکید است، اظهار کرد: در کشت قراردادی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۶٫۵ برابری داشتیم، ۲۳۳ هزار هکتار کشت قراردادی انجام شد و استان فارس مقام دوم کشت قراردادی را در سطح زیر کشت به خود اختصاص داد.

به گفته وی؛ با بررسی کارشناسی عوامل اقلیمی حدود ۳۰ درصد در افزایش تولید نقش داشته است اما سایر عوامل تاثیر گذار در افزایش تولید به اقدامات کارشناسی و مدیریت فنی مزرعه مرتبط است. این اقدامات کارشناسی شامل افزایش درجه مکانیزاسیون و اصلاح آرایش کاشت، استفاده از ارقام مناسب گواهی شده، رعایت تاریخ و تراکم کاشت، تغذیه متعادل، کنترل علف های هرز، آفات و بیماری ها، توسعه آبیاری نوین و حفظ بقایای گیاهی و توسعه کشاورزی حفاظتی است.

او با یادآوری اینکه به عنوان مثال آرایش کشت شامل کشت در کف جوی (کفکار) و روی پشته است که در هر دو روش ۲۵ درصد کاهش مصرف آب داریم و در آرایش کشت روی پشته به طور میانگین سبب افزایش عملکرد ۵۸۰ کیلوگرمی گندم در هکتار شده است، افزود: آرایش کشت کفکار به طور میانگین سبب افزایش عملکرد ۷۰۰ کیلوگرمی گندم در هکتار شده است.

دهقان پور با بیان اینکه در کشت روی پشته حدود میزان ۸٫۷ میلیون تومان در هر هکتار به درآمد کشاورز اضافه می شود، اضافه کرد: آرایش کشت کفکار نیز به میزان ۱۰٫۵ میلیون تومان در هر هکتار به درآمد کشاورز اضافه می کند.

او با اشاره به اینکه بررسی عوامل تاثیرگذار در افزایش تولید گندم، می تواند به عنوان یکی از گزیدارهای برای افزایش عملکرد گندم در استان و حتی در سطح کلان کشور قابل استفاده باشد، افزود: حتی در آبیاری تیپ که کشاورزان به صورت خود اجرایی انجام دادند بالغ بر ۶۴ درصد افزایش استفاده از منابع آبی را به دنبال داشت. استفاده از روش های آبیاری نوین، به طور میانگین موجب افزایش ۷۰۰ کیلوگرمی گندم در واحد سطح شده است.

وی از تغییر آرایش کشت به عنوان عامل کاهش مصرف بذر به میزان ۶۶۳۲ تن در استان فارس یاد کرد و گفت: ارزش ریالی این تغییر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می باشد.

دهقان پور با بیان اینکه امسال به فرمایش حضرت آقا به شعار رشد تولید مزین شده است که رشد تولید ناشی از کاهش هزینه ها و افزایش تولید در واحد سطح می شود، افزود: نهایتا همه اینها به افزایش بهره وری منتج می شود بنابراین اقدامات به زراعی نقشه راهی است که ما می توانیم به افق مورد نظر برسیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ مجموع گلخانه های احداثی در استان فارس، ۶۰۱ هکتار بود که در سال ۱۴۰۱ گلخانه هایی که بیش از ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی داشتند به ۳۲۹ هکتار رسید، اضافه کرد: گلخانه های با پیشرفت فیزیکی بین ۳۰ تا ۶۵ درصد، ۱۲۷ هکتار است، گلخانه های با پیشرفت فیزیکی ۱۵ تا ۳۰ درصد ۶۳۱ هکتار است و کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۱۳۰۰ هکتار است.

وی با اذعان به اینکه تسهیلات اختصاص داده به بخش کشاورزی فارس در قالب بند الف تبصره ۱۸ بسیار کمتر از نیاز متقاضیان بوده است، گفت: توسعه گلخانه ها نیازمند به ابزارها و حمایت های ویژه از بخش کشاورزی است. در اعتبارات آبیاری تحت فشار بر اساس سطح ابلاغی در سطحی حدود هزار هکتار در سال باید اجرا شود در حالی که بالغ بر ۶۰۰ درصد نسبت به تعهدمان بیشتر اجرا کردیم لذا نیازمند به حمایت ویژه در این بخش هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه این استان دومین تولیدکننده‌ی غذای کشور است که جایگاه هر استانی باید متناسب با میزان تولید دیده شود، افزود: آمادگی داریم در راستای اقتصاد مقاومتی یکسری اقداماتی انجام دهیم. ما امروزه به پروتئین سویا وابسته هستیم، این آمادگی داریم و همکاران ما در مرکز تحقیقات طرح را مشخص کردند که تریتیکاله به عنوان یک جایگزین برای سویا باشد.

دهقان پور تاکید کرد: طرح جایگزینی تریتیکاله با سویا مستلزم حمایت دولت است، شورای قیمت گذاری باید وارد شود. پیشران تمام فعالیت ها در حوزه تولید بازار است. تولید دانه های روغنی باید به شورای قیمت گذاری گره زده شود.

نشست قرارگاه امنیت غذایی و جهش تولیدات کشاورزی استان فارس با حضور محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، یداله بوعلی فرمانده سپاه فجر، مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان و دیگر اعضای این قرارگاه با دستور کار برنامه ارتقاء بهره وری و جهش تولید محصولات راهبردی زراعی و دامی در سپاه فجر فارس برگزار شد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=22134

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.