• امروز : پنج شنبه - ۲۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 July - 2024
1

تعیین و تکلیف نزدیک نیم قرن بافت فرسوده آبکوه با بسته تشویقی

  • کد خبر : 53204
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
تعیین و تکلیف نزدیک نیم قرن  بافت فرسوده آبکوه با بسته تشویقی
مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: قرار شد تا شهرداری با اجرای بسته های تشویقی ها مشکل این بافت را تقریبا حل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد، وحید داعی در نشست خبری که در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به تعهد ساخت ۳۶۴ هزار واحد مسکونی در قالب چهار محور حمایتی، بازآفرینی شهری، خودمالک و روستایی در استان، اظهار کرد: تاکنون ۱۶۸ هزار واحد در مرحله صدور پروانه قرار گرفته و ۱۴۶ سایت برای آماده‌سازی ۴ هزار واحد در حال قرارداد است.

وی با بیان اینکه ۵۶ هزار و ۲۲۶ واحد در قالب بازآفرینی شهری و ۲۲ هزار و ۶۹ واحد در قالب خودمالک در حال اجرا هستند، افزود: ۲۷ هزار و ۷۱۹ واحد نیز در قالب مسکن روستایی در حال ساخت است.

داعی از راه‌اندازی سامانه جامع طرح نهضت ملی مسکن (“طرح ترن”) برای ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، تخصیص ۴ هزار و ۸۶۴ هکتار زمین (معادل ۱۳۴ هزار و ۷۸۰ واحد) با ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان، انعقاد قرارداد برای آماده‌سازی ۲۰۱ سایت به مساحت ۴ هزار و ۸۶۴ هکتار و تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی برای تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده در ۹۶ شهر استان به عنوان اقدامات کلیدی این اداره کل در راستای اجرای نهضت ملی مسکن نام برد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین از افزایش تسهیلات ودیعه مسکن از ۷۰ به ۱۵۰ میلیون تومان در مراکز استان و از ۴۰ به ۷۰ میلیون تومان در سایر شهرها، افزایش تسهیلات ساخت مسکن در روستاها از ۱۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان و افزایش تسهیلات ساخت مسکن در شهرها از ۳۵۰ به ۹۵۰ میلیون تومان به عنوان دیگر اقدامات دولت در این زمینه خبر داد.

داعی در ادامه به قانون جدید جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون، به متقاضیان واجد شرایط زمین واگذار خواهد شد. در همین راستا تاکنون ۴۶ هزار و ۹۸۹ نفر در سامانه جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۹۶۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند. ۶ هزار و ۱۱۰ نفر از متقاضیان تأیید شده نیز در سال ۱۴۰۲ زمین دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در حال حاضر رتبه اول کشور در زمینه بسته‌های تشویقی بافت فرسوده و رتبه دوم در زمینه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را دارا می‌باشد، اظهار امیدواری کرد با ادامه روند کنونی، شاهد خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم در استان باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۴۶ سایت برای آماده‌سازی ۴ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال عقد قرارداد است، افزود: تاکنون ۵۶ هزار و ۲۲۶ واحد در قالب بازآفرینی شهری و ۲۲ هزار و ۶۹ واحد در قالب خودمالک در این استان آغاز شده است.

همچنین از ساخت ۲۷ هزار و ۷۱۹ واحد مسکونی در قالب مسکن روستایی در خراسان رضوی خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح، اقداماتی مانند راه‌اندازی سامانه جامع طرح نهضت ملی مسکن (“طرح تم”) برای ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، تخصیص ۴ هزار و ۸۶۴ هکتار زمین (معادل ۱۳۴ هزار و ۷۸۰ واحد) با ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان، انعقاد قرارداد برای آماده‌سازی ۲۰۱ سایت به مساحت ۴ هزار و ۸۶۴ هکتار، تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی برای تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده در ۹۶ شهر استان، افزایش تسهیلات ودیعه مسکن، افزایش تسهیلات ساخت مسکن در روستاها و شهرها انجام شده است.

ساماندهی بازار مسکن، گامی دیگر در جهت رفاه مردم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه این نشست به موضوع ساماندهی بازار مسکن و املاک و مستغلات و اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و تصریح کرد: در راستای ساماندهی این بازار، سامانه ملی املاک و مستغلات (سامانه خودنویس) راه‌اندازی شده است که تاکنون ۳۳۱ پرونده مربوط به واحدهای مسکونی خالی در شهر مشهد در این سامانه شناسایی شده است.

وی همچنین از ساماندهی فعالیت مشاوران املاک و بازدید از ۱۳ هزار مشاور املاک در استان و صدور جریمه ۸ میلیارد تومانی برای آنها خبر داد.

داعی با اشاره به قانون جدید ساماندهی بازار اجاره و مستغلات، گفت: بر اساس این قانون، نرخ اجاره بها در استان خراسان رضوی برای سال ۱۴۰۳ به زودی اعلام خواهد شد.

مقابله قاطع با زمین‌خواری

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در بخش پایانی این نشست به اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲، ۹۳ مورد رفع تصرف اراضی ملی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار در حریم شهرهای مختلف استان انجام شده است.

وی ارزش این اراضی را ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این اقدامات در راستای تعامل با دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.

داعی در پایان این نشست، ضمن تأکید بر اهمیت نهضت ملی مسکن و ساماندهی بازار مسکن، اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده، شاهد خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم در استان خراسان رضوی باشیم.

نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی شتاب می‌گیرد؛ ۲۰۷ هزار واحد مسکونی در حال ساخت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از احداث ۲۰۷ هزار و ۴۷۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و گفت: تاکنون برای ۲۶۳ هزار نفر از متقاضیان این طرح زمین تامین شده است.

داعی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶۳ هزار نفر در استان برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، افزود: برای تامین خدمات زیربنایی واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در استان ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از واحدهای مسکونی در حال ساخت در استان دارای پروانه ساخت هستند، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده، سهمیه اولیه استان در این طرح ۴۰۰ هزار واحد بود که با تلاش‌های انجام شده این سهمیه به ۵۳۷ هزار واحد افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای احداث شهر جدید در استان وجود ندارد، گفت: در حوزه حاشیه شهر نیز ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای استان برنامه‌ریزی شده که تاکنون ۹۶ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها تخصیص یافته است.

داعی به اجرای سامانه ثبت قراردادهای اجاره از سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: استفاده از این سامانه برای موجر و مستاجر الزامی نیست، اما مزایای زیادی برای آنها دارد.

وی در خصوص قانون جدید اجاره بها نیز گفت: این قانون به مستاجران اجازه می‌دهد تا در صورت عدم توافق با موجر، به مراجع قضایی مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره تعداد خانه‌های ناایمن در استان، گفت: تعداد دقیق این خانه‌ها مشخص نیست، اما شهرداری در حال تدوین بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده است.

داعی در خصوص مزایای فرزندآوری در قانون جدید مسکن نیز گفت: برای استفاده از این مزایا، فرزند باید بعد از ۲۴ تیر ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=53204

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.