• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
3

تولید یک‌سوم سیب‌درختی کشور در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 31723
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
تولید یک‌سوم سیب‌درختی کشور در آذربایجان غربی
یک‌سوم سیب‌درختی کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود.
ارومیه _ گیتی آنلاین، خسرو شهبازی مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص‌یافته و حدود یک‌سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.
شهبازی اظهار کرد: با بیان اینکه تولید سیب در استان آذربایجان غربی توسط ۴۸ هزار و ۵۳۳ بهره‌بردار این بخش تولید می‌شود، اظهار کرد: سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته‌دار و دانه‌دار در آذربایجان غربی تولید می‌شود.

او افزود: طبق پیش‌بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب‌درختی از باغات استان برداشت خواهد شد که حدود ۱۵۰ هزار تُن نیز به مصرف تازه‌خوری داخلی و مابقی نیز به‌صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه و کنسانتره می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: حدود ۷۵۰ هزار تُن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره‌سازی محصول می‌شود.

شهبازی اظهار کرد: موضوع آموزش و ترویج نیز به‌صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا یابد.

شهبازی بیان کرد: تعداد ۷۱ مرکز خرید سیب صنعتی مجوزدار در زمینه جمع‌آوری بهداشتی سیب زیر درختی در استان دایر شده که در صورت دریافت مجوز و افزایش تقاضا امکان افزایش تعداد این مراکز تا آخر فصل برداشت وجود دارد .

وی تصریح کرد: کارخانجات همکاری خوبی امسال در زمینه خرید سیب درجه سه دارند و با تغییر الگوی کشت و به‌کارگیری روش‌های علمی در صدد جایگزینی باغات سنتی با انواع درختان و رقم‌های جدید زودرس و میان‌رس هستیم.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=31723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.