• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

افتتاح و کلنگ زنی ۳۶ پروژه گردشگری و صنایع دستی همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر در آذربایجان غربی / اجرای بیش از ۸۰ پروژه مرمتی با ۱۱۰ میلیارد تومان در استان تجلیل از ۱۱۰ رزمنده دوران دفاع مقدس شمال‌غرب شیراز /گزارش تصویری  فیلم کوتاه «کمد سیاه» آماده نمایش شد «سیزده سالگی» به معتبرترین جشنواره کودکان و نوجوانان جهان راه یافت «لاک‌پشت و حلزون» پروانه نمایش گرفت استفاده از ظرفیت جوانان در نظارت بر انتخابات ساماندهی محوطه تاریخی نقش رستم گزارش تصویری از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای طرح رعد ۸ در “سیستان و بلوچستان” سطح زیر کشت کنجد در شهرستان خاش به ۱۳ هکتار رسید دکتر حسینی در حاشیه نمایشگاه اینوکس: تأمین مالی نهضت ملی مسکن، مهمترین برنامه این بانک است راه اندازی ۶۶ باب کانون فرهنگی هنری خواهران در آذربایجان‌غربی پیام تسلیت فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت درگذشت والده مکرمه رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی استان

4

جبران کاهش ۵٨ درصد بارندگی را اجرای پروژه های استان تامین کردیم

  • کد خبر : 27795
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
جبران کاهش ۵٨ درصد بارندگی را اجرای پروژه های استان تامین کردیم
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش ۵٨ درصد بارندگی در استان با اجرای پروژ ها توانستیم این کاهش را جبران کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین از خراسان رضوی، علیرضا طاهری امروز در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب‌وفاضلاب با اصحاب رسانه اظهار کرد: انتقال آب دریای عمان به شرق کشور بسیاری انتقال اب از دریای عمان به شرق کشور  را یک توهم غیر ممکن می دانستند اما امروز این شاهد اجرای شدن این پروژه هستیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۶ آب دریای عمان به  مشهد می رسد در حال حاضر لوله گذاری این پروژه در سیستان و بلوچستان شروع شده است و با اتمام این پروژه ۶۱ میلیون متر معکب به آب شرب مشهد اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون در ایستگاههای سنجش باران ٩٩.۶ میلیمتر بارندگی در سطح استان ثبت شده است که نسبت به سال گذشته ٣٢.٢ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۵.٩ درصد کاهش داشته است.

طاهری وضعیت کاهش بارندگی در مشهد بدتر از میانگین استانی عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال تا کنون ٧٠ میلیمتر بارندگی در مشهد ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۵٨ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۶٧ درصد کاهش مواجهه بوده ایم.

تنها ۹ درصد حجم مخزن سد دوستی آب پر است

وی اضافه کرد: در بحث آب سدهای استان، امسال تنها ۹ درصد از حجم مخزن سد دوستی آب دارد که این میزان سال گذشته ۲۱ درصد بوده است که با رایزنی های که با کشور ترکمنستان در خصوص کاهش برداشت از سد دوستی انجام شد و همچنین سفر اخیر معاون وزیر ترکمنستان به ایران تعاملات خوبی بین ایران و ترکمنستان برقرار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی  با بیان اینکه خشکسالی امسال دامن کشورهای ترکمنستان و افغانستان را نیز گرفته است گفت: مقرر شده در مباحث مربوط به آب‌های مرزی وزارت نیرو پاسخگو باشد.

طاهری در خصوص میزان آب سدهای استان تصریح کرد: سد طرق با حجم مخزن ٣٢ میلیون متر مکعبی فقط ١٠ درصد آب دارد ، سد کارده با حجم  ٢۶ میلیون مترمکعب فقط ١٢ درصد آب دارد و سد ارداک باحجم مخزن ٣٠ میلیون مترمکعب ١٨ درصد از حجم این مخزن پرشده است.

وی بیا اینکه  این پروژه جزو پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو بوده و در پاییز سال ۱۴۰۳ آبگیری خواهد شد. اعتبار این سد در برآوردهای اولیه ۵۷۰ میلیارد تومان برای خود سد و ۳۰۰ میلیارد تومان برای خط انتقال بوده است، عنوان کرد: سد شوریجه ٣٢ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال تکمیل است و پیش بینی می شود این سد با قابلیت ذخیره سازی ٢٨ میلیون مترمکعب آب پاییز ١۴٠٣ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به قرار گرفتن  آرامستان گلبهار روی بستر آبی تامین کننده آب مشهد خاطر نشان کرد: مقرر شده هیات دادستانی گلبهار به این موضوع رسیدگی های لازم را انجام دهد.

طاهری آبخوان بین قوچان و مشهد مهمترین منبع تامین کننده آب مشهد دانست و ادامه داد: سعی شده در این منطقه هیچ گونه بارگذاری صورت نگیرد اما آب منطقه‌ای برای ساخت این آرامستان پیشنهادهایی ارائه کرده است.

رودخانه «چهل بازه» منتظر حکم قضایی هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با حریم رودخانه «چهل بازه» و  ستاد اجرایی فرامین امام بیان کرد: شرکت آب منطقه ای استان مسئول حفظ بستر این رودخانه است رودخانه چهل‌بازه دارای حوزه آبریزی به مساحت ۳۴۰ کیلومتر مربع است که ۲۰ میلیون متر مکعب در سال آورد فعال دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: مقام قضایی اخیرا توصیه‌ای داشتند و ‌تکلیف کردند در بازه زمانی محدود وارد مصالحه شویم. جلسه‌ای را برگزار شد، راه حل‌هایی را ارائه کردیم تا در کنار این موضوع بستر رودخانه حفظ شود.

طاهری اضافه کرد: ما برای این بستر به شهرداری اجازه دادیم و شهرداری نیز برنامه داشت از پل پرتوی تا سید رضی رودپارک ایجاد کند که شروع کردند امیدواریم بتوانیم به راه‌هایی دست پیدا کنیم تا هم بستر بودن رودخانه حفظ و هم مشکل مالباختگان حل شود.

وی ادامه داد: طرف مقابل در روزهای اخیر با گذاشتن حفاظهای بتنی دوباره ادعای مالکیت در حریم چهل بازه کرده بود که طبق وظیفه برای حفظ بستر رودخانه امور حفاظت و حراست شرکت آب منطقه ای بستر بودن منطقه را به طرف دعوی گوشزد کرد و منتظر رسیدن به حکم قطعی و راه حل منطقی در خصوص این منطقه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد:  امسال سخت‌ترین، کم‌بارش‌ترین و خشک‌ترین سال استان و شهر مشهد  داشتیم، خراسان رضوی در کشور رتبه اول را در خشکسالی و در استان نیز شهر مشهد خشک‌ترین شهر در کشور دارد.

طاهری  بیان کرد: دشت مشهد از ۹ کیلومتری شرق قوچان شروع می‌شود، از مشهد عبور کرده و در ۳۰ کیلومتری شهر به دشت نریمانی متصل می‌شود. هرچه به سمت شرق می‌رویم، کیفیت آب تنزل پیدا می‌کند به دلیل کاهش سطح ایستایی و اثری که بارندگی‌های خوب می‌توانست داشته باشد و نداشتیم، در برخی مناطق از جمله باغ گیاهشناسی دچار افت کیفیت هستیم. تمام تلاش ما این است که هدایت الکتریکی مطلوبی که مردم بتوانند استفاده کنند، داشته باشیم.

سال ۱۴۲۰ ما در مشهد به ۳۹۶ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۲۰ ما در مشهد به ۳۹۶ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم. عنوان کرد: در سال ۱۴۲۰، ۳۱ درصد آب شهر یعنی ۱۲۳ میلیون متر مکعب را باید از چاه‌ها تامین کنیم حدود ۲۵ درصد از آب  شهر که ۱۰۰ میلیون متر مکعب است از محل جایگزینی پساب با آب کشاورزی باید برداشت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: ۳۶ میلیون متر مکعب حدود ۹ درصد از کوه‌های شمالی مشهد، ۳ درصد به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب از سد ارداک، ۵ درصد به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب از سد شوریجه، ۲ درصد به میزان ۷ میلیون متر مکعب از رودخانه گلستان، ۸ درصد معادل۳۰ میلیون متر مکعب از سد دوستی، ۲ درصد معادل ۹ میلیون متر مکعب از سدهای طرق و کارده و ۱۵ درصد معادل ۶۱ میلیون متر مکعب از شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان باید تامین کنیم.

طاهری گفت: در زمینه پروژه های آب رسانی مردم و خیرین خیلی کمک کرده اند اما گاهی ما ماه‌ها برای یک مجوز معطل ماندیم.

وی تصریح کرد: متوسط سرانه اعتباری حوزه آب در کشور برای هر نفر۳۵۰ هزار تومان در سال تعیین شده اما برای استان خراسان رضوی ۷۸ هزار تومان است که این وضعیت خوبی نیست.

طرح‌هایی ارائه کردیم اما متاسفانه برای این طرح‌ها موانع ایجاد می‌شود. تامین آب استان کار بسیار سختی است. نمره برخی دستگاه‌‎های کشوری ما در این موضوع قابل قبول نیست.

وی در خصوص کشف‌رود بیان کرد: در دوره استانداری اسبق وظایف کشف‌رود طی تفاهمی به شهرداری منتقل شد. در حال حاضر اقدامات نیاز به سرعت بیشتری دارد. آقای قلندر شهردار مشهد توجه ویژه‌ای کردند و امیدواریم در بازه زمانی تعیین شده به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: آب‌منطقه‌ای بستر کشف‌رود را به ازای هر متر مربع یک ریال در حد رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد تا در تعامل سه‌جانبه بین آب‌منطقه‌ای، شهرداری و سرمایه‌گذاران خُرد، دومین رودپارک شهر را در کشف‌رود داشته باشیم. باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی را در کشف‌رود قبول کرده و به صحنه بیاوریم.

 مسدودیت ۴۴۲ حلقه چاه غیر مجاز در سال جاری 

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان با بیان اینکه شهرک صنعتی توس در گذشته تصفیه‌خانه‌ای نداشت و فاضلاب را به سمت پرکندآباد گسیل می‌کرد، عنوان کرد: در چند سال گذشته تصفیه‌خانه‌ای به ظرفیت  ۶ هزار متر مکعب در شبانه‌روز برای این شهرک ساخته شد.

طاهری افزود: برخی صنایع به شکل غیر مجاز تخلیه فاضلاب دارند که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادیم و خواهیم دادیم. مجموع مصرف آب صنایع در استان عدد بسیار محدودی است، ۱.۶ درصد آب استان را صنایع و ۳.۲ درصد را نیز بخش خدمات مصرف می‌کنند. شهرک‌ها مکلف هستند آب را تصفیه کرده و تحویل آب منطقه‌ای بدهند.

وی بیان کرد: اول انسداد چاه‌های غیر مجاز و دوم کنترل برداشت است که با نصب کنتورهای هوشمند برداشت چاه‌های غیر مجاز مدیریت شده اما هنوز میزان کسری مخزن ما ناشی از برداشت چاه‌های مجاز از حجم کل چاه‌های غیر مجاز بیشتر است. سوم رفع تصرف بستر رودخانه‌ها، چهارم برداشت موتور تلمبه‌ها و استخرهای غیر مجاز و پنجم آلودگی منابع آب است. اینها پنج کار می تواند در مدیریت آب کمک کنند ما  در سال جاری ۴۴۲ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود کرده ایم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=27795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.