• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
3

جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و عروسکی ایران در زاهدان برگزار می‌شود

  • کد خبر : 43902
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و عروسکی ایران در زاهدان برگزار می‌شود
مدیرکل صدا و سیما مرکز سیستان و بلوچستان گفت: جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و عروسکی ایران با حضور هنرمندان برجسته این حوزه روز ۲۶ بهمن در تالار فردوسی زاهدان افتتاح می شود.

گیتی آنلاین-به نقل از ندای باران، علی کیخا روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: افزون بر ۱۲۰۰ ساعت اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که در آیین اختتامیه آن از ۵۰ اثر برتر تجلیل خواهد شد.

وی افزود: در این جشنواره از مفاخر استان در حوزه های مختلف ادبی، تئاتر، نمایش عروسکی، انیمیشن و غیره تجلیل خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیما سیستان و بلوچستان برگزاری این جشنواره را کیفی ترین جشنواره برشمرد و گفت: تاکنون جشنواره ای با این کیفیت و با حضور بهترین و فاخرترین آثار انیمیشن و نمایش عروسکی در سیستان و بلوچستان برگزار نشده است.

کیخا برگزاری تئاتر «هامون، هامون است» را از جمله برنامه های جانبی جشنواره ملی پویانمایی و نمایش عروسکی ایران ذکر کرد و افزود: این نمایش که روایتگر خشک شدن تالاب بین المللی هامون است در دهه ۷۰ در میان استقبال گرم و بسیار خوب مردم به روی صحنه رفته و در جشنواره ملی نیز به عنوان برگزیده انتخاب شده بود.

وی افزود: گزیده ۱۵ دقیقه ای از این تئاتر به کارگردانی استاد رضا خدادادبیگی از هنرمندان برجسته و با سابقه سیستان و بلوچستان به نمایش درخواهد آمد و روایتی جذاب و دیدنی از وضعیت تالاب بین المللی هامون به روی صحنه خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تاکنون چهره زیبا و جذاب و ظرفیت های بی کران سیستان و بلوچستان به خوبی برای دنیا و بویژه هموطنان عزیزمان ترسیم نشده است برگزاری چنین جشنواره های کیفی می تواند تصویری واقعی از این سامان را به نمایش بگذارد و هر یک از هنرمندان و علاقه مندان صنعت پویانمایی و نمایش عروسکی شرکت کننده در این جشنواره سفیر «حالِ خوب» سیستان و بلوچستان خواهند بود.

مدیرکل صدا و سیما سیستان و بلوچستان این استان را مهد انیمیشن دنیا معرفی کرد و گفت: نخستین انیمیشن دنیا متعلق به ۵ هزار سال پیش در آثار باستانی شهرسوخته کشف شده است.

در عملیات حفاری سال ۱۹۸۳ میلادی باستان شناسان در شهر سوخته موفق به کشف جامی سفالین شدند که نقوش قرمز رنگ با ویژگی های خاصی بر روی بدنه آن دیده می شد. نقوش این جام شامل کَلّ (بز) و درخت بود اما این تصاویر ساده حامل پیامی بود که همه را شگفت زده کرد. بز نقش شده بر روی این جام در پنج حرکت به سمت درخت می پرد تا از شاخه درخت تغذیه کند. این پنج فریم (حرکت) نمایشی از اولین پویانمایی (انیمیشن ) در دنیا بود که توسط مردمان باهوش و زبردست شهرسوخته ایجاد شده بود.

باستان شناسان با پیاده کردن تصاویر برروی کاغذ توانستند فیلمی بیست ثانیه ای از کهن ترین انیمیشن جهان تهیه کنند.

کشف این ظرف سفالی با نقوشی متفاوت و منحصر به فرد نشان از حضور مردمانی باهوش و خلاق در پنج هزار سال پیش در جنوب شرقی ایران دارد.

این انیمیشن بهانه ای شد برای برگزاری جشنواره ملی و احیانا در آینده بین المللی پویانمایی با میزبانی مردم سیستان و بلوچستان از هنرمندان و علاقه مندان به این صنعت.

کیخا اظهار داشت: با توجه به حضور اساتید حوزه انیمیشن ۲۵ بهمن در مرکز رشد و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان برنامه برگزاری ورکشاپ های مختلف برای بهره‌برداری چهره های مستعد و فعال حوزه انیمیشن پیش بینی شده است.

وی افزود: بازدید هنرمندان و شرکت کنندگان این جشنواره از شهر سوخته و دیگر آثار باستانی و تاریخی شمال سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های جنبی این جشنواره است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=43902

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.