• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
4

جمع آوری و توانمندی سازی معتادین متجاهر پیش شرط پیشگیری از سرقت های خرد

  • کد خبر : 41339
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
جمع آوری و توانمندی سازی معتادین متجاهر پیش شرط پیشگیری از سرقت های خرد
نشست بررسی نقش و جایگاه ساماندهی معتادین متجاهر و توسعه مراکز ماده 16 و تبصره 2 ماده 15 در اداره کل بهزیستی استان برگزار شد.

گیتی آنلاین-به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان، غلامرضا باغ شیرین با اشاره به ظرفیت های موجود در استان در خصوص درمان و بازتوانی معتادین و سوءمصرف کنندگان مواد مخدر گفت: در استان سیستان و بلوچستان ۴۳ مرکز فعال در حوزه مراکز درمانی و بازتوانی، ماده ۱۵ مشغول ارائه خدمات می باشند و طی سال گذشته ۶۰۳۰ بیمار خود معرف به این مراکز مراجعه کرده اند، همچنین ۴ مرکز در استان طی سال جاری به ۷۴۷ نفر از بیماران حوزه اعتیاد، خدمات مبتنی بر درمان نگهدارنده ارائه کرده اند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به فعالیّت های مرتبط با درمان و بازتوانی معتادین متجاهر در سال جاری افزود: طی سال جاری بیش از ۱۴۸۵ معتاد متجاهر به یک مرکز ماده ۱۶و ۱۹ مرکز تبصره ۲ ماده ۱۵ ارجاع شده اند که از این تعداد ۱۳۱۱ نفر ترخیص شده اند، لیکن به دلیل کمبود اعتبارات تنها ۴۰۰ نفر از این گروه ذیل مداخلات مرتبط با مدیریت مورد واقع شده و داده های سلامت و پیشگیری از بازگشت مجدد این گروه به چرخه اعتیاد نیز بسیار مناسب و چیزی بیش از ۹۰درصد این جامعه آماری می باشد. این مداخلات در قالب مدیریت مورد در حال حاضر در ۶ مرکز استان در حال اجرا است.

غلامرضا باغ شیرین با اشاره به اهم اقدامات مرتبط با مراقبت های پس از خروج معتادین ترخیص شده از مراکز درمان و بازتوانی معتادین اظهار داشت: حسب ماده ۲ آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان، رسالت های متعددی بر عهده نهادهای متولی، شخص بیمار و خانواده های بیماران محول گردیده و در این راستا طی سال جاری، ۹۴ نفر تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام قرار گرفته و ۱۰۹ نفر از خدمات بیمه سلامت برخوردار شده اند.

وی اظهار کرد: برای ۲۲ نفر از بیماران با همکاری ثبت احوال، شناسنامه اخذ شده و ۳۸۹ نفر تحت آموزش های مهارت افزایی با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفتند. علاوه بر این با مساعدت های اداره کل بهزیستی برای ۱۱۲ نفر از معتادین بهبود یافته، شغل جدیدی ایجاد شده و یا زمینه برای بازگشت به مشاغل سابق ایشان فراهم گردیده است.۴۰ نفر از بیماران به مراکز بهداشتی ارجاع شده، ۲۷ نفر از خدمات شلتر شبانه برخوردار شده و ۳۷ نفر در مراکز اسکان (rrc) مستقر شده اند. همچنین ۱۱۸ نفر از بیماران ذیل گروه های خودیاری ساماندهی شده و مدیران مورد ۱۷۹۰ بازدید از منازل بیماران ترخیص شده را به منظور انجام خدمات مددکاری، مراقبت اجتماعی و آزمایش های اعتیاد طی سال جاری به عمل آورده اند.

وی خاطر نشان گردید :جامعه هدف ذیل پوشش بهزیستی، جامعه ای گسترده است و بیش از ۵۴۸ هزار نفر ذیل خدمات حمایتی و مددکاری بهزیستی قرار گرفته اند، لذا با توجه به این کثرت مخاطب و گستردگی خدمات ضرورت دارد تا سایر نهادهای متولی نیز در مسیر تحقق اهداف بهزیستی و صیانت از گروه های در معرض آسیب یا آسیب دیده مجموعه کمک نمایند.

باغ شیرین با اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار مخاطب خدمات اداره کل بهزیستی اظهار داشت: در مقطع حاضر بیش از ۲۷ هزار نفر زن سرپرست خانوار ذیل این حمایت ها هستند که بیش از ۱۴۷۶۰ نفر از این گروه طی سال ۱۴۰۲ وارد چرخه حمایت شده و ۶۰۸ نفر نیز با اتکا به راهبردهای مبتنی بر اشتغال و جمعیت خود اتکا از چرخه حمایت خارج شده اند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای مدیریت مطلوب گروه های در معرض آسیب بویژه کودکان کار و خیابان، زنان سرپرست خانوار، معتادین و جامعه هدف دهک های محروم و کم برخوردار توسعه آماری داده های خدمات محور و تاکید بر تجمیع بانک های اطلاعاتی نهاد های حمایتی با هدف صیانت از بیت المال و آمایش گروه های هدف می باشد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=41339

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.