• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
1
یادداشت سینمایی؛

جهان قصه گوی «رستگاری»

  • کد خبر : 47189
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
جهان قصه گوی «رستگاری»
علی جعفری مهر منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی، تفاوت‌های سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با سریال‌های ماورایی مشابه پخش شده در صداوسیما در سال‌های اخیر را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، جهان ماورا همواره برای بشر جذاب بوده است، به طوری که داستان‌های بسیاری درباره آن در میان اقوام و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. گرایشات و باورهای دینی نیز نقش مهم و به سزایی در نوع روایت و خط داستانی این قصه‌ها ایفا می‌کند، مخصوصا در جوامعی که به حیات و زندگی پس از مرگ باور دارند. از همین رو پرداختن به این موضوعات اهمیت ویژه‌ای دارد‌. در رسانه ملی سال‌ها پیش سیر ساخت سریال‌های ماورایی ویژه ماه مبارک رمضان (به لحاظ فضای معنوی این ماه عزیز) شکل گرفت؛ سریال‌هایی که هر کدام روندی از مبارزه خیر و شر را بازگو می‌کردند و یا سعی داشتند نقاط کمرنگ شده‌ای از باورهای دینی را پررنگ کنند. روند ساخت سریال‌های ماورایی برای مدتی به دلایلی که در حوصله این نوشتار نیست متوقف شد که خوشبختانه امسال با پخش سریال «رستگاری» جریان تازه‌ای گرفت.

مسعود ده‌نمکی نیز پیش از این تجربه ساخت فیلم‌های سینمایی پرمخاطبی را داشته و سریال نوروزی سال‌های قبل او هم با توجه مخاطبان همراه بوده است. او امسال با انتخاب ژانر ماورایی و موضوع حق الناس به عنوان مسئله رایج جامعه، دوباره رگ خواب مخاطب را به دست گرفت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سریال «رستگاری» که این است که از بازیگران در جای درست استفاده شده‌اند.

در بسیاری از مجموعه‌ها می‌بینیم که بازیگران شرایط فیزیکی یا ظاهری نقشی که ایفا می‌کنند ندارند. اما به لحاظ انتخاب تیم بازیگری سریال «رستگاری» در خط درستی ایستاده که از چارچوب بیرون نمی‌زند. یعنی مخاطب هر بازیگر را در نقشی که ایفا می‌کند باور می‌کند و او را عقب یا جلوتر از سنش نمی‌بیند.

در گام بعدی پیش کشیدن موضوع حفاری غیر مجاز چاه آب و بعد ارتباط آن با بحث حق‌الناس را می‌توان به عنوان یک نما از تطبیق داستان با روال زندگی جاری جامعه دانست.

در ادامه اضافه شدن خرده داستان‌ها و پس از آن ماجرای مربوط به حیات در شرایط کما از دیگر بخش‌های درخور مجموعه «رستگاری» است.

تفاوتی که در تدوین اثر بین گذر زمان از نگاه ما و از نگاه ماورایی وجود دارد؛ قابل تامل است. به طوری که لحظات ماورایی را با برهمنمایی چند تصویر و یا به صورت کند و تند نشان می‌دهند که این تمایز گذر زمان با انچه در روایات دینی شنیده‌ایم، قابل انطباق است.

در آخر طرح موضوع از انجام عمل اشتباه و گناهی با عنوان حق‌الناس شروع می‌شود. پرده بعدی سریال به پذیرفتن این خطا برای خاطی یا خاطیان می‌گذرد. پرده سوم به جبران خطا و سعی در طلب بخشش و حلالیت سپری می‌شود‌. با توجه به ماه مبارکی که حالا عید بندگی آن را می‌گذرانیم، چه موضوعی گران‌بهاتر از حق الناس؟

اگر «رستگاری» تنها توانسته باشد یک نفر، فقط یک نفر را به عاقبت پایمال کردن حق‌الناس آگاه کند، و سر آخر او را به سمت جبران ببرد، کار خود را کرده است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=47189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.