• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0

خراسان رضوی قطب صرفه‌جویی مصرف در کشور

  • کد خبر : 53090
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
خراسان رضوی قطب صرفه‌جویی مصرف در کشور
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت:خراسان رضوی با صرفه جویی در مصرف گاز آب و برق به قطب صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد، جواد خدائی در نشست رسانه‌ای «طرح یادگار ابراهیم» که در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی با جایگزین بخاری و کولرهای  پر مصرف با بخاری و کولرهای کم مصرف باعث شده خراسان رضوی قطب مصرف انرژی در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: ۵ سال پیش  استفاده از تکنولوژی برای کاهش مصرف انرژی یک اروز بود اما امروز در این دولت با قرار دادها و افتتاح و آغاز و اتمام پروژه‌های توانستیم بهینه سازی در مصرف انرژی برسیم.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف آب، انرژی، صنعت، محیط زیست، کشاورزی و راه و شهرسازی هستند، افزود: این پروژه‌ها ناظر به حل یک مسئله بنیادی استان هستند و بعضی از آنها سالیان سال متوقف بودند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ابرپروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد اشاره کرد که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه مجموع ۱۰۹ پروژه از ۱۲دستگاه اجرایی و استانی و ملی طرح یادگار ابراهیم آماده بهره برداری یا کلنگ زنی است ابراز کرد: این ۱۰۹ پروژه بالغ بر ۱۴۲ هزار و ۲۲۳هزار میلیارد تومان است؛ که از این تعداد ۸۷ پروژه درمرحله افتتاح قرار دارد و ۲۲ پروژه در فاز اجرایی است.

خدایی تصریح کرد: این پروژه‌ها در وزارتخانه‌های نیرو، نفت، صنعت معدن تجارت، راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی تحقیقات علوم فناوری، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست ورزش و جوانان بوده است.

وی بیان کرد: وزارت نیرو که بیشترین پروژه‌ها و به لحاظ ریالی یک سوم پروژه‌های دیگر را به خود اختصاص داده است؛ در حوزه وزارت برق در دو بخش برق و آب پروژه‌های متفاوتی داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که رئیس جمهور شخصا پیگیری کردند حوزه تامین برق است، عنوان کرد: با چالش ناترازی برق در کشور مواجه هستیم، اما کارنامه دولت سیزدهم در این بخش قابل قبول است.

خدایی افزود: فاز اول پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ابن یمین سبزوار و نیروگاه سیکل ترکیبی تربت حیدریه که فاز دوم آن دو واحدگازی نیروگاهی است به مرحله افتتاح رسیدند.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان جهت نیروگاه در طی سه سال اختصاص یافته افزود: در حوزه نیروگاه‌های تجدید پذیر اتفاقات مثبتی در سطح استان و کشور رخ داده است از جمله آن ظرفیت نیروگاه بادی خواف و نیروگاه خورشیدی شرکت کشت و صنعت جوین است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: نیروگاه بادی ۲۰۰ مگابایتی بزرگ مقیاس فولاد سنگان در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد و نیروگاه ۱۰۰ مگابایتی خورشیدی کاشمر نیز در مرحله اجرایی است.

خدایی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ تمام چاه‌های استان مجهز به نیروگاه خورشیدی می‌شوند گفت: هزار سامانه خورشیدی باظرفیت ۵ مگاباتی برای تامین برق کشاورزان و خود اشتغالی توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای چند طرح صرفه جویی در استان؛ خراسان رضوی قطب مصرف بهینه در کشور را توانسته به دست بیاورد افزود: جایگزینی بخاری‌ها وکولر‌های کم مصرف، خراسان رضوی را به عنوان قطب صرفه جویی انرژی‌های تجدید پذیر در کشور تبدیل کرده است؛ همچنین در احداث پست‌های برق نیز جهش چند برابری داشتیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در ۵۰سال اخیر خشک‌ترین سال آبی در کشور داشتیم که بارندگی‌های اخیر دغدغه ما را از تامین حداقلی آب مشهد بر طرف کرد.

خدایی اظهارکرد:در طرح یادگار ابراهیم از پروژه خط انتقال آب از سد تبارک به قوچان، پروژه آبرسانی بجستان، ۳۴ طرح آبرسانی در ۷۰ روستایی به بهره برداری خواهد شد همچنین پروژه آبرسانی نبی اکرم که یک پروژه مهم است و مدیریت توزیع آب را انجام خواهد داد به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه ۵ تصفیه خانه در حال بهره برداری داریم و بیش از ۵۵ درصد شبکه فاضلاب مشهد اجرا شده است افزود: تا سال ۱۴۰۴ کل شبکه فاضلاب مشهد انجام می‌شود و طی یکسال گذشته ۴۶ کیلومتر شبکه فاضلاب در مشهد اجراشده که در طرح یادگار ابراهیم به بهره برداری خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان پروژه‌های آماده افتتاح خراسان رضوی هستند که فعالیت کم نظیری در احیای واحد‌های راکد و راه اندازی پروژه‌های بلاتکلیف رخ داده است.

خدایی با اشاره به اینکه مجموعا ۳۰ هزار واحد به عنوان بسته مسکن طرح یادگار ابراهیم افتتاح خواهد شد افزود: تعداد ۱۰ هزار و ۴۷۷ واحد در حوزه راه وشهرسازی و مسکن در حال بهره برداری داریم که زمین به بیش از ۱۹ هزار واحد واگذار می‌شود.

وی افزود:در حوزه راه، روکش سازی۱۲۰۰ کیلومتر از شریان‌های اصلی و ایمن سازی ۱۲نقطه حادثه خیز در استان صورت گرفت که به بهره برداری خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: قطب مرکز داده و پارک داده برای استفاده استارتاپ‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دو پروژه بزرگ مهم در شرق کشور است که در طرح یادگار ابراهیم به بهره برداری می رسد.دسترسی به اینترنت پر سرعت ثابت پروژه مهم دیگری است که در حوزه فناوری اطلاعات در طرح یادگار ابراهیم به بهره برداری می‌رسد و فیبر نوری در دو منطقه ۹ و ۱۱ مشهد اجرایی می شود.

خدایی گفت: پروژه کال زرکش، ایجاد۱۳ ایستگاه سنج گرد و غبار در استان سبب شده بعد از خوزستان دومین استان در حوزه آلودگی هوا باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در ورزش و جوانان چند پروژه نیمه تمام داشتیم گفت: چمن مصنوعی، سالن‌های ورزشی ۶ هزار نفری ثامن در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید به علاوه سالن ۶ هزار نفری ثامن در هفته دولت افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=53090

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.