• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
5
تابستان دل‌انگیز برای مخربان بافت تاریخی سنندج

در سایه حواشی و ترک فعل اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان

  • کد خبر : 33743
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
در سایه حواشی و ترک فعل اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان
با توجه به قدمت مصالح و سازه های بناها واقع در بافتهای تاریخی و عوامل آسیب رسان طبیعی و اجتماعی و تفکرات مبنی بر اولویت ماشینیزم بر انسان محوری و تلقی مدیریت یکسان از نحوه مدیریت شهری بر این بافتها همانند دیگر محلات جدیدالتاسیس شهری، آسیب و تخریب های مستمر در بافتهای تاریخی بگونه ای اجتناب ناپذیر است. اما با وجود تمام ظرفیتهای احیای این بافتها و قوانین و ضوابط پشتیبان حاکمیتی، در برخی مواقع این تخریبات گسترده و جبران ناپذیر می شوند همانند بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل، اما نوع دیگر این افزایش تخریبات در بافت های تاریخی در مقاطعی خاص بسیار شدید می شود که نتیجه آسیبهای مدیریتی می باشد. سوء مدیریت، رانت های مدیریتی، ضعف آشنایی مدیران با اجرایی نمودن قوانین و ضوابط پشتیبان، بهم ریختگی ساختار ارگانی مدیریت بافت تاریخی از نمونه های این آسیب های مخرب مدیریتی بافتهای تاریخی می باشد.

به گزارش گیتی آنلاین کردستان ، وجود حدود بیش از چهارصد اثر تاریخی شناسایی شده در سیصد هکتار بافت تاریخی متراکم و منسجم با ارزش از لحاظ معماری و تزیینات وابسته به آن و کارکرد شهری، بافت تاریخی مصوب سنندج را حداقل در رسته پنج شهر مهم تاریخی ایران قرار می دهد، از جمله این ارزشها؛ وجود آثار متعدد و بهم پیوسته در محلات تاریخی و راسته های کهن همانند: میدان ها، مساجد، تکیه ها، خانقاه ها، امامزاده ها، پیرها و گنبدمقبره ها عمارت ها و قصرها، خانه های تاریخی، بازار، و پلهای تاریخی، سنندج را تبدیل به یکی از مهمترین بافتهای تاریخی شهری در ایران نموده است و مسلما این بافت نیز همانند تمام بافتهای تاریخی کشور در معرض آسیبهای مستمر قابل بازگشت و آسیبهای ویرانگر مقطعی طبیعی و مدیریتی بدون بازگشت قرار گرفته است و می گیرد.

اخبار و اسناد متعدد از تخریب تصاعدی عناصر بافت تاریخی سنندج در طول تابستان امسال تا کنون، مسلما مرتبط با بلایای طبیعی نمی باشد؛ چون نه بارشی مخرب و زلزله‌ای در سنندج گزارش شده است و نه بلایای طبیعی دیگر. پس مسلما باید سراغ دیگر عامل تخریب تصاعدی مقطعی یعنی حوزه مدیریتی بافت تاریخی برویم. در این حوزه خوشبختانه حوزه های مدیریت شهری چه در معاونت عمرانی استانداری –که با انتصاب شایستۀ استاندار محترم از متخصصان بومی حوزه احیای بافت تاریخی می باشند، همچنین راه و شهرسازی و شهرداری به نسبت بسیاری از شهرهای بزرگ تاریخی، همراهی و همگامی بسیار بیشتری را با اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفاظت و احیای بافت تاریخی دارند تا بتواند قوانین حفاظتی و ضوابط یاری رسان برای احیای بافت تاریخی را که از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور ابلاغ شده است را به درستی به انجام برساند.

اما راس دستگاه حفاظت از بافت تاریخی یعنی مدیرکل میراث فرهنگی استان، تقریبا تمام انرژی خود و مشاورانش را بر تغییر و جابجایی مکانی و حذف نیروهای متخصص بر اساس غرض‌ورزی‌های شخصی و نه بر اساس ضوابط و مقررات اداری و سپردن کارهای مهم به افراد بی تجربه در آشنایی به قوانین قرار داده است. همچنین عدم قبول سپردن وظائف و اختیارات اداره کل توسط مدیر کل به کسانی که هم تجربه و هم تخصص و هم ویژگی های عمومی قانونی برای تصدی مناصب را داشته باشند، باعث شد که ماهها تمام انرژی و توان اداره کل استان به تقابل با وظائف قانونی وزارتخانه در نظارت و تاییدات ضروری برای انجام امور بگذرد به حدی که مدیرکل استان با حضور در برنامه گفتمان از صدا و سیمای ملی اعلام کرد که در معرفی و انتخاب نیروها برای پست‌های مختلف این ادارۀ کل تخصص از نظر ایشان جایگاه چندان مهمی ندارد. این شرایط باعث گشته است که عملاً بافت تاریخی از هر جهت بی حفاظ بماند.

نمونه های متعدد از: تخریب خانه هایی که حکم مرمت گرفته بودند، تخریب آثار دوران میراث صنعتی سنندج، نماکاری ها عجیب و غریب بر روی نماهای بافت تاریخی، حذف پایه های سنگی-آجری واحدهای تجاری تاریخی، افزایش ارتفاع های بسیار زیاد، حذف درختان بومی در باغهای تاریخی و جایگزینی درختان غیر بومی، ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب آثار تاریخی از نمونه این خسارات جبران ناپذیر بافت تاریخی سنندج در تابستان و آغاز پاییز امسال می باشند.

لازم به ذکر است متولیان اصلی حفاظت و احیای بافت تاریخی شهر سنندج معاونت میراث فرهنگی استان و مسئول میراث فرهنگی شهرستان سنندج هستند که هر دو از منصوبان جناب آقای مهرزاد می‌باشند. شاید اگر حضور مستمری در بافت تاریخی سنندج توسط این افراد وجود می‎‌داشت و ترک فعل انجام نمی‌گردید، باعث حضور یگان حفاظت که تحت هماهنگی ایشان برای بازدیدهای مستمر شبانه روزی قرار دارند، نابسامانی و این حجم تخریبات در ظرف مدت سه ماه بدون پایش در بافت تاریخی شهر که مستندات آن در این گزارش ارائه می‌گردد به وجود نمی‌آمد. و نکتۀ حائز اهمیت دیگر این است که بافت شهر سنندج که در بیخ گوش ادارۀ کل میراث فرهنگی استان قرار دارد در سه ماه گذشته به این روزگار ناگوار مواجه شده، وای به حال سایر آثار تاریخی و بافت‌های دیگر نقاط دور دست استان، امید است مسئولین و دغدغه مندان فرهنگ و تاریخ و گردشگری استان هرچه سریعتر نسبت به این حجم گستردۀ تخریب آثار ورود و اقدام عاجل نمایند.

 

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=33743

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.