• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
1

در فراق درختان بلوط و حیوانات زاگرس

  • کد خبر : 47934
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
در فراق درختان بلوط و حیوانات زاگرس
اكثر جنگلهای لرستان در كوههای هشتادپهلو، سفيدكوه (اطراف خرم آباد)، گرین، چهل نابالغان، مهراب کوه افسانه ای ( دلفان وسلسله) كوه های بلوران، چگنی، فاوه، گور (كوهدشت) شاهنشين، ازگن، كوه تخت(اطراف زاغه) و زز و ماهرو (اطراف اليگودرز) پراكنده هستند و...

گیتی آنلاین – نورآباد لرستان – دکتر زهرا نجاتی / بيشتر جنگلهای لرستان از نوع بلوط است. در شرايط عادی محيط زاگرس ابتدا جنگلهای بادام و بنه و سپس بلوط و در ارتفاعات فوقانی درخت ارس یا سرو کوهی که این درختان هم در حال انقراض هستند ،رشد ميكنند.

اكثر جنگلهای لرستان در كوههای هشتادپهلو، سفيدكوه (اطراف خرم آباد)، گرین، چهل نابالغان، مهراب کوه افسانه ای ( دلفان وسلسله)
كوههای بلوران، چگنی، فاوه، گور (كوهدشت) شاهنشين، ازگن، كوه تخت(اطراف زاغه) و زز و ماهرو (اطراف اليگودرز) پراكنده هستند..

در گویش مردم لرستان ، به بلوط بَلوی، بَلی
گفته می شود. و به نان بلوط کَلگ می گویند.
در فرهنگ مردم لرستان و زاگرس نشینان، بلوط نشان مقاومت ،استقامت، قدرت و عمر طولانی است. این جنگل ها در ایجاد روحیه نشاط و بی‌باکی، شجاعت و دلاورمردی مردمان این سرزمین نقش انکارناپذیری داشته اند. در آواهای مردم این دیار بلوط بشارت دهنده بهار است..
مردم دیار لرستان در وصف بلوط شعر سروده اند و بیت ها گفته اند مثلا: ( بَلوی شاه بَلوی کِلاو خور نَسر وَردع پاپتی دِرَل گِرتع ور): یعنی بلوط شاه بلوط کلاه خود به سر، آدم های گرسنه دره ها را به دنبال تو می گردند. بلوط جان زاگرس است که اکنون بی رمق  شده ،بلوط ها را قطع می کنند بدون اینکه کسی متوجه شود، در بیکاری همیشگی لرستان بعضی افراد به سمت این شغل کاذب کشیده شده اند. کارشان از تاریکی عمیق شب شروع می‌شود ،بلوط های زنده را با اره برقی  قطعه قطعه می‌کنند درون چاله می ریزند و تبدیل به زغال می کنند و یا بار وانت و کامیون ها کرده و صبح فقط می ماند حمل ثروتی که در تاریکی شب به یغما و تاراج رفته است..
مقصد هم استان‌های اطراف….

زاگرس نشینان، زمستانهای سخت و پربرفی را می گذرانند. قله های  زاگرس از آبان تا اوایل اردیبهشت ماه پوشیده از برف است و سوز سرما همه را چشم به راه بهار میکند. در این میان، همه نگاه ها به درختان بلوط دوخته می شود..که بهار شود و جوانه زدن برگ روی شاخه ها، بهار از راه برسد و صولت سرمای زمستان را درهم بشکند. بلوط در لرستان و مناطق زاگرس نشین علاوه بر زندگی مادی ، در زندگی معنوی آنها نیز زنده است، به طوری که می‌توان گفت بلوط حتی با زندگی آنان گره خورده و به نماد سرزمینشان تبدیل شده است. بیاید در حفظ درختان بلوط و حفاظت از جنگل های بلوط تلاش کنیم
مرگ یک درخت یعنی مرگ یک زندگی…
سال‌های سال باید بگذرد تا یک دانه بلوط رشد و نمو نموده و به یک درخت تبدیل شود…

من فرزند بلوط سر فرازم
کنم در فراق یار یاد

و همچنین یادمان نرود که از حیوانات تشنه و گرسنه حمایت کنیم. آهای مردم تاوان این زبان بسته ها را چه کسی پس خواهد داد؟ گناه این زبان بسته ها گردن چه کسی است. چقدر سخت است تشنه درخود مردن. حیوانات گرسنه هیچ خوراکی جلوی پایشان نیست. این حیوانات زبان بسته از فرط گرسنگی به آدمیان پناه می آورند. نگذاریم حیوانات از فرط تشنگی و گرسنگی بمیرند. مردم زاگرس به کمک حیوانات گرسنه و تشنه بشتابید.‌ اطراف شهرها را ببینید حیوانات نزدیک و نزدیک تر شدند، گرسنه هستند و تشنگی و گرسنگی دارد همه حیوانات را از پای در می آورد. شیون برای زاگرس ،شیون برای وحوش زاگرس، شیون برای جنگل های بلوط. صدای گرگ ها ،روباه ها، سنجاب ها و خرگوش ها ، گربه های وحشی و … را نمی شنوید در بیخ گوشمان ناله سر می دهند. حیواناتی که  وطن خود را غریب می بینند ، پرندگانی که از بيابان های غریب می آیند. پرندگانی که بوی گرد و خاک می دهند.. لانه هایشان خراب و ویران دنبال قطره آبی به خانه های مردم پناه می آورند، که با تیروکمان بچه های بازیگوش، از تشنگی در خود می میرند. جوانمردان کجایید نگذارید بی رحمان درختان بلوط و حیوانات تشنه و گرسنه که به مردم پناه آورده اند را از بین ببرند و بکشند. جانیان، حیوانات گرسنه و تشنه را به شکل وحشتناک می کشند. زاد و ولد در بین حیوانات زاگرس دارد متوقف می‌شود ، گرسنگی و تشنگی باعث منقرض شدن گونه های جانوری در زاگرس شده است. آلوده نمودن محیط زندگی حیوانات، شکار آنها برای تفریح و انتقال آنها به منزل به عنوان حیوانات خانگی ، تهدید جدی و بزرگی برای این جانوران است. برای حمایت از درختان، حیوانات و وحوش زاگرس همه مسئول هستیم‌ چه مردم چه مسئولین. مسئولین جنگل بانی نیروی های بیشتری به مناطق زاگرس بفرستید تا از نابودی و به فنا رفتن درختان بلوط و حیوانات تشنه و گرسنه جلوگیری شود. مردم هم تا جای که دسترسی دارند می توانند با گذاشتن ظرف های پلاستیکی پر از آب در محل دفع زباله ،چون حیوانات بیشتر به این محل ها می روند و جاهای دیگری مثلا مناطق سر سبز که ممکن است پرندگان و حیوانات و حشرات باشند، بگذارند و اینکه گوشه ی از ظروف را سوراخ کنید تا آب در ظرف دیگری چکیده شود  ،تا شاید جانوری را از تشنگی نجات دهید. در کشتارگاه‌ها ، آشغال گوشت ها( مثل دُم گاو، سُم گاو، طحال، گوش، روده های بزرگ و….)‌ که معمولأ دفن شان می کنند، برای سیر نمودن روباهها، عقاب و کلاغ ها و سایر حیوانات و پرندگان گوشت خوار، می شود استفاده کرد..‌ بیاید دراین روزگار‌ وانفسا، به داد درختان بلوط ، پرندگان و حیوانات زاگرس برسیم.

مرگ پرندگان در اثر تشنگی

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=47934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.