• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
1

دومین ضربه بر پیکر گردشگری نیمه جان کردستان

  • کد خبر : 50380
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷
دومین ضربه بر پیکر گردشگری نیمه جان کردستان
علیرغم حضور صدها گردشگر داخلی و خارجی برای حضور در مراسم کومسای در شهر هورامان تخت، این مراسم ساعتی قبل از آغاز به بهانه بارندگی لغو شد.

به گزارش گیتی آنلاین ، پس از حواشی های بسیار مراسم هزار دف پالنگان که عقب گردی برای گردشگری کردستان بود، لغو مراسم کومسای بدون اطلاع قبلی نیز موجب نارضایتی گسترده صدها گردشگر حاضر در هورامان تخت شد.

در پالنگان ناتوانی مدیریتی و عدم برنامه ریزی متولیان امر سبب شد، بسیار از گردشگرانی که از سراسر ایران برای دیدن این مراسم آمده بودند با خاطره ناخوش آیند و ناراضی روستای پالنگان را ترک و بسیاری از مردم حتی حاضر به دیدن مراسم نشدند و در نیمه راه برگشتند.
با وجود مهمان نوازی مردمان خونگرم روستای پالنگان، متاسفانه هزار دف پالنگان نمونه ای از ضرورت عدم دخالت دولت در برگزاری رویدادها، ضعف های گسترده زیرساختی مقاصد گردشگری کردستان و راه طولانی برای توسعه این صنعت ارزشمند در این استان است.

هر سال در شهر هورامان مراسم عروسی پیرشالیار با وجود بارش برف و مسدود شدن جاده ها در بهمن ماه به همت مردم بدون کمترین چالش برگزار می شود، اما ورود میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی هورامان برای برگزاری این رویداد، ضربه ای دوباره بر پیکر نحیف گردشگری کردستان وارد کرد و باز هم عدم برگزاری این رویداد در جمعه همین هفته باعث ایجاد نارضایتی بسیاری از گردشگرانی که به شوق دیدن این مراسم به کردستان سفر داشتند گردید.

گردشگری یکی از مزیت‌های اصلی در راستای توسعه استان کردستان محسوب می‌شود، اما متاسفانه نبود برنامه‌ای مدون و مشخص در حوزه گردشگری استان منجر به عدم رشد و توسعه این حوزه شده است.

با وجود ظرفیت های خدادادی بالقوه طبیعی کردستان، با توجه به عملکرد ضعیف حوزه گردشگری استان کردستان باید گفت که جاذبه‌های طبیعی و باستانی گوناگونی در استان کردستان وجود دارد که متاسفانه بخش زیادی از آنها به دلیل عدم توجه در حال نابودی است.

جبران ضربه هزار دف پالنگان و کومسای در هورامان به گردشگری کردستان نیازمند برنامه ریزی و بهره مندی از دانش جامعه محلی و نیز متخصصان این حوزه است. بخش خصوصی فاقد قدرت اجرایی است اما می‌تواند در تصمیم سازی‌ها نقش مثبتی را ایفا کرده و به عنوان یک بازوی فکری توانمند در کنار بخش دولتی عمل کند.

همچنین به دلیل عدم مدیریت مناسب برنامه توسط میراث فرهنگی کردستان زحماتی که طی چندین جلسه والی کردستان برای برگزاری بهتر این رویداد برگزار کرد به هدر رفت .

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=50380

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.