• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
5

دکتر صادق پور شهردار لنگروداز به اتمام رسیدن فاز نخست پروژه نورپردازی پل خشتی لنگرود خبرداد

  • کد خبر : 21952
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
دکتر صادق پور شهردار لنگروداز به اتمام رسیدن فاز نخست پروژه نورپردازی پل خشتی لنگرود خبرداد

به گزارش گیتی آنلاین، صادق صادق‌پور شهردار لنگرود با اشاره به این که فاز نخست پروژه نورپردازی پل خشتی لنگرود به اتمام رسیده است، افزود:نورپردازی دیوار حائل مسیر رودخانه در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد و همچنین سالم سازی رودخانه در مسیر پژوهشی قرار دارد. شهردار لنگرود  با بیان اينکه پل خشتی لنگرود به […]

به گزارش گیتی آنلاین، صادق صادق‌پور شهردار لنگرود با اشاره به این که فاز نخست پروژه نورپردازی پل خشتی لنگرود به اتمام رسیده است، افزود:نورپردازی دیوار حائل مسیر رودخانه در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد و همچنین سالم سازی رودخانه در مسیر پژوهشی قرار دارد.

شهردار لنگرود  با بیان اينکه پل خشتی لنگرود به عنوان معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود شناخته می‌شود که از آجر و ساروج ساخته شده است افزود:این پل تاریخی برروی رودخانه لنگرود که از یکی از آبراهه های سفیدرود سراریز می شود و از مرکز شهر لنگرود عبور می کند، ساخته شده و محله های قدیمی «فشکالی محله» و«راه پشته» را به یکدیگر متصل می نماید.

وی افزود:پل خشتی لنگرود یکی از مشهورترین پل‌های قدیمی گیلان است که نقطه عطف گردشگری شهرستان لنگرود به شمار می‌آید و بدون شک پروژه نورپردازی آن که به همت شهرداری این شهر در دست اجراست، می‌تواند بیش از پیش، لنگرود را پذیرای گردشگران از سراسر کشور کند

صادق پور با اشاره به اینکه این پل، معروفترین بنای تاریخی لنگرود است و با نام محلـی «خشته پورد» معروف است. این رودخانه از یکی از آبراه‌های سفیدرود سرچشـمه می‌گیرد و کامـلا از مرکز شهر لنگرود می‌گذرد. پل خشتی لنگرود، «فشکالی محله» را به «راه پشته»؛ دو تا از محله‌های بزرگ شهر لنگرود، وصل می‌کندافزود:بر اساس اطلاعات کتاب تاریخ خانی تا سال ۹۱۲ هـ . ق در شهرلنگرود، فقط پلی چوبی موجود بود. از این رو ساخت این پل را می توان به زمان حکام کیایی گیلان منسوب دانست.

شهردار لنگرود اظهار داشت:چند پاره ای از بومیان ساخت این پل را منطقه به عهد تیموری و ایلخانیان نسبت می دهند که البته سند و مدرک معتبری در این باره در دست نیست؛ اما در کتاب دارالمرز ولایت گیلان نوشتهٔ رابینو ساخت آن را مربوط به دوران صفویه ذکر نموده است.

وی در پایان گفت:بنا به اعتقاد برخی این پل در زمان قاجاریه ساخته شده است. بنظر میرسد بنای آن قبل از قاجار بوده و در این دوره تجدید بنا شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=21952

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.