• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

آغاز مرحله دوم جشنواره ملی منتظران با استقبال بی نظیر نوجوانان و جوانان نفس کشف رود تازه شد؛ تصفیه‌خانه چرمشهر به یاری رودخانه آمد نقش پررنگ مخابرات در تامین زیرساخت های ارتباطی سفر ریاست جمهور به استان کهگیلویه وبویراحمد شعبه استان آذربایجان غربی بیمه ملت افتتاح شد/ چراغی خبر داد: راه‌اندازی ۳ شعبه استانی دیگر بیمه ملت تا پایان سال ۱۴۰۲ اعلام زمان برگزاری امتحانات نوبت اول مدارس کهگیلویه. وبویراحمد ظرفیت خیران و شرکت های بزرگ استان در امر توسعه و بازسازی طرح های ستاد عتبات عالیات راهگشاست   تامین مسکن نیازمندان و پیشبرد طرح های نهضت ملی مسکن در شهرستان خنج با اولویت دنبال می شود ضربۀ سازمان اطلاعات سپاه کهگیلویه و بویراحمد به شبکۀ سازماندهی اغتشاشات/ سازمان اطلاعات سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی و دستگیری ۶ عنصر شبکه سازماندهی اغتشاشات و محرک ایجاد نا امنی در فضای مجازی این استان خبر داد. لزوم افزایش سرمایه و تقویت بانک مسکن خون پاک شهدا نابودی رژیم جنایتکار صهیونیستی را تسریع می کند استقبال کاربران از بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین دو عامل مهم آلودگی یک شهر در یک تصویر

3
دانش آموخته پسا دکتری الهیات:

دین و شیعه یک گفتمان است

  • کد خبر : 40011
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰:۰۹
دین و شیعه یک گفتمان است
فارس_ دانش آموخته پسا دکتری الهیات گفت: گفتمان تبدیل رویداد به امر زبانی است، بنابراین شیعه و دین یک گفتمان است، طبق این باید گفتمان ها را درک کنیم که زبان گفتمان دین چیست؟.

گیتی آنلاین_ قاسم محسنی مری در همایش ملی رساله الحقوق امام سجاد(ع) که در شهرستان مهر برگزار شد، در خصوص حقوق شهروندی در گفتمان دین و اسلام مبتنی بر رساله الحقوق امام سجاد(ع) و گفتمان لیبرالیسم، اظهار کرد: تعبیر حقوق شهروندی از حقوق و شهروند تشکیل شده است.

وی افزود: انسان چون در زیست اجتماعی به سر می برد نیازمند تنظیم قراردادی است، در زیست حیوانات هرکدام برای خود زیست می کنند اما انسان ها هر فعالی که انجام می دهند معمولا در ذهن دیگران را دارند.

دانش آموخته پسا دکتری الهیات تصریح کرد: جمع نهاد اجتماعی به این معنا است که هنگامی از تنهایی خارج شد و زیست اجتماعی را پی گرفته چند نهاد مانند خانواده، تعلیم و تربیت، سیاست و یا حکومت و دین و اخلاقی همیشه همراه انسان بوده اند به این نهاد ها اجتماعی گفته می شود.

وی در خصوص مفهوم حقوق گفت: پس از انقلاب فرانسه که با شعار آزادی برابری و برادری صورت گرفت اعلامیه حقوق بشر قوت گرفت، آن زمان تعبیر حقوق شهروندی در این قالب مفاهیم خود مانند قانون، مشارکت، اخلاق مدنی، پرسشگری و مسئولیت پذیری و آزادی را داشت، با پیشا سنت کاملا متفاوت است.

محسنی تاکید کرد: دوران پیشا مدرنیته را سنت می گویند ممکن است جامعه دینی و غیر دینی را در بر بگیرد، واژه شهروند از دو بخش شهر و وند تشکیل شده فضای اجتماعی و وابستگی و تعلق به اجتماع تعریف می شود، موضوع بعد واژه تکلیف است که در دوران سنت معمولا آدمیان نسبت به حاکمان و آموزه های دیگر تکلیف بودند به معنای الزام به انجام و یا ترک فعل همراه بوده است.

وی گفتمان را مورد توجه قرار داد و گفت: گفتمان تبدیل رویداد به امر زبانی است، بنابراین شیعه و دین یک گفتمان است، طبق این باید گفتمان ها را درک کنیم که زبان گفتمان دین چیست؟، هر کدام از این گفتمان ها دارای یک هسته مرکزی هستند که معاد، توحید و نبوت و غیره هسته است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=40011

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.