• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

اخبار ویژه

اجرای ماده ۴۳ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده | درمان زوج های نابارور سیستان وبلوچستان تشکیل ۹ هزار فقره پرونده در تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان جذب ۲۵۶ نفر از طریق آزمون استخدامی کیفیت‌بخشی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد برای هنیه و لبخند ديروزش … دستگیری باند سه نفره راهزنان در سراوان بیش از ۱۲۰ هزار دشتستانی مراقبت‌های بهداشتی در یک سال گذشته دریافت کرده‌اند/ بهره‌برداری از ۶ پروژه عمرانی در طی یک سال گذشته برداشت سیب ترش محلی باغات شهرستان سرباز افزایش سرمایه شرکت تولید برق دماوند مصوب مجمع گرفت «ناف» در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری جشن عاطفه ها در آستانه سال تحصیلی جدید برای کمک به دانش آموزان نیازمند در استان خبر داد افزایش دو برابری شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در دولت سیزدهم بهره برداری از ۶۵ طرح راهداری در آذربایجان غربی همزمان با هفته دولت

1

رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی: ۲۷ پرونده قتل در آذربایجان‌غربی سازش یافت

  • کد خبر : 63193
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی:  ۲۷ پرونده قتل در آذربایجان‌غربی سازش یافت
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی از سازش بیست و هفتمین پرونده قتل در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، ناصر عتباتی صبح امروز در جمع خبرنگاران؛ از سازش بیست و هفتمین پرونده قتل در استان خبر داد و اظهار کرد: این پرونده در شهر ارومیه به سازش ختم شده و به موجب آن اولیای دم از قصاص قاتل صرف‌نظر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این سازش در چارچوب پویش «به حرمت خون پاک شهدای کربلا می‌بخشم» انجام شده است که نشان‌دهنده ارزش‌های والای اخلاقی و مذهبی در جامعه است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این اقدام یک بار دیگر نشان داد که قدرت بخشش و گذشت حتی در مواجهه با دردناک‌ترین حوادث، می‌تواند به عنوان ابزاری موثر برای کاهش خشونت و ارتقای صلح و دوستی در جامعه عمل کند.

وی به جزئیات این پرونده اشاره کرد و گفت: فردی با هویت م-م به اتهام قتل عمد خانمی به نام س-م در زندان ارومیه در حال محاکمه بود که این پرونده با تلاش اعضای شعبه ۱۹ شورای حل اختلاف مستقر در زندان ارومیه و برگزاری چندین جلسه سازش، به نتیجه‌ای منتهی شد که در آن اولیای دم با شنیدن نام امام حسین (ع) از حق قصاص خود گذشتند و بدین ترتیب به محکوم فرصتی دوباره برای زندگی بخشیدند بنابراین این تصمیم اولیای دم نشان از تعهد عمیق به آموزه‌های دینی و ارزش‌های انسانی دارد که تأثیرات مثبت اجتماعی آن می‌تواند فراتر از این پرونده خاص باشد.

عتباتی افزود: این سازش که در راستای پویش به حرمت خون پاک شهدای کربلا می‌بخشم صورت گرفت نه تنها اهمیت مفاهیم بخشش و گذشت را در فرهنگ اسلامی برجسته کرد، بلکه یک مثال عینی از تأثیر مثبت روحانیت و آموزه‌های دینی بر رفتارهای اجتماعی ارائه داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این پویش تا آخر ماه صفر ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود که با افزایش آگاهی و مشارکت عمومی تعداد بیشتری از پرونده‌های قتل به سازش ختم شوند.

عتباتی خاطرنشان کرد: با این سازش تعداد پرونده‌های قتل که در سال جاری در آذربایجان‌غربی به سازش ختم شده‌اند به عدد ۱۷ رسیده و کل سازش‌های قتل استان از ابتدای سال تاکنون به ۲۷ فقره افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: این روند افزایشی در سازش پرونده‌های قتل نشان از تاثیرگذاری اقدامات دستگاه قضایی و پویش‌های فرهنگی و دینی در ترویج فرهنگ بخشش و گذشت دارد.

گفتنی است؛ تلاش‌های دستگاه قضایی و نهادهای مرتبط در ایجاد فضای مناسب برای سازش و حل و فصل مسالمت‌آمیز نزاع‌ها و درگیری‌ها نه تنها به کاهش تعداد پرونده‌های قضایی کمک می‌کند بلکه به تقویت همبستگی اجتماعی و اعتماد عمومی نیز منجر می‌شود.

این دستاوردها می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها باشد تا از طریق تقویت مفاهیم انسانی و دینی به کاهش خشونت و افزایش صلح در جوامع خود بپردازند.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=63193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.