• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی مطرح کرد: رفع تصرف اراضی ملی در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 61911
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی مطرح کرد:  رفع تصرف اراضی ملی در آذربایجان غربی
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: ۱۵۸,۳۴۶ مترمربع از مراتع و اراضی ملی منابع طبیعی با دستور قاطع قضایی رفع تصرف و به دولت بازگردانده شد.

ناصر عتباتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، ۷۲,۰۰۰ مترمربع از مراتع ملی یکی از روستاهای شهرستان اشنویه توسط اشخاص حقیقی از طریق شخم‌زنی و همچنین ۸۶,۳۴۶ مترمربع دیگر با غرس اشجار تصرف شده بود.

وی ادامه داد: به‌منظور حفاظت از انفال، بیت‌المال و صیانت از منابع طبیعی و مراتع ملی و با همکاری اداره منابع طبیعی و ضابطین انتظامی، شناسایی مجرمین و تشکیل پرونده قضایی با همکاری دادستان شهرستان اشنویه انجام شد. در نتیجه، دستورات قضایی برای رفع تصرف از این مراتع و بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه صادر شد.

عتباتی افزود: در نتیجه این اقدامات، ۱۵۸,۳۴۶ مترمربع از اراضی و مراتع ملی و منابع طبیعی از تصرف غیرقانونی خارج شده و پس از تخریب دیوار بلوکی که در این مناطق احداث شده بود، این اراضی به دولت بازگردانده شد.

وی تأکید کرد: دستگاه قضایی با جدیت و قاطعیت تمام در مقابل هرگونه تصرف غیرقانونی منابع ملی و انفال ایستادگی خواهد کرد.

عتباتی همچنین از همکاری نزدیک‌بین دستگاه قضایی و سایر نهادهای مرتبط در حفاظت از منابع طبیعی تقدیر کرد و افزود که این همکاری‌ها نقش مهمی در حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست دارد.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین اشاره کرد: این گونه اقدامات قضایی در آینده نیز ادامه خواهد داشت و تصریح کرد که هرگونه تجاوز به اراضی ملی با پاسخ سریع و قاطع قضایی مواجه خواهد شد.

عتباتی همچنین به اهمیت آگاهی‌بخشی عمومی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: یکی از راه‌های مؤثر در جلوگیری از تصرفات غیرقانونی، افزایش دانش و آگاهی مردم در خصوص ارزش‌ها و اهمیت حفظ منابع ملی است.

وی از نهادهای آموزشی و رسانه‌ها خواست تا با تولید محتواهای آموزشی و اطلاع‌رسانی گسترده، نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با تأکید بر این نکته که تخریب منابع طبیعی نه‌تنها خسارات زیست‌محیطی جدی به دنبال دارد بلکه می‌تواند تأثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی نیز ایجاد کند، افزود که دستگاه قضایی به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهد داد که این گونه تخلفات بدون پاسخ بماند.گ

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین گفت: برنامه‌های نظارتی و پایش دوره‌ای بر روی اراضی ملی تقویت خواهد شد تا هرگونه تصرف غیرقانونی در مراحل اولیه شناسایی و برخورد قانونی با آن صورت گیرد. وی به تشدید مجازات‌ها برای متخلفان نیز اشاره کرد و تأکید کرد که این اقدامات بازدارنده خواهد بود.

عتباتی در پایان از تمامی مردم و نهادهای مرتبط خواست تا با جدیت و مسئولیت‌پذیری در حفظ و حراست از منابع طبیعی و انفال ملی سهیم باشند و همکاری کنند تا بتوان از منابع کشور برای نسل‌های آینده نیز به‌درستی محافظت کرد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=61911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.