• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 12 March - 2025
3

رئیس اورژانش آذربایجان غربی مطرح کرد: کمبود پایگاه‌های اورژانس شهری در ارومیه

  • کد خبر : 63189
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
رئیس اورژانش آذربایجان غربی مطرح کرد:  کمبود پایگاه‌های اورژانس شهری در ارومیه
رئیس اورژانس آذربایجان غربی گفت: در مرکز استان، از نظر تعداد پایگاه‌های اورژانس، نسبت به شاخص‌های تعیین‌شده در برنامه‌های توسعه کشور عقب هستیم، در حالی که وضعیت تعداد پایگاه‌ها در شهرستان‌های استان بهتر است.

فرزین رضازاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین، اظهار کرد: در مرکز استان، از نظر تعداد پایگاه‌های اورژانس، نسبت به شاخص‌های تعیین‌شده در برنامه‌های توسعه کشور عقب هستیم، در حالی که وضعیت تعداد پایگاه‌ها در شهرستان‌های استان بهتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تعداد پایگاه‌های اورژانس شهری در ارومیه 6 واحد کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم توسعه است. طبق برنامه ششم توسعه، باید به ازای هر 50 هزار نفر یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد، اما این تعداد در برنامه هفتم توسعه به یک پایگاه به ازای هر 25 هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس اورژانش آذربایجان غربی تصریح کرد: از نظر پایگاه‌های جاده‌ای، بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور، وضعیت استان مطلوب است. طبق این استانداردها، فاصله میان دو پایگاه جاده‌ای باید حدود 40 کیلومتر باشد.

رضازاده اظهار داشت: شاخص زمانی رسیدن به محل حادثه، مهم‌ترین معیار برای بهبود کیفیت خدمات اورژانس است. طبق آخرین دستورالعمل اورژانس کشور، این شاخص در کلانشهرها 14 دقیقه تعیین شده است، اما با تلاش‌های همکاران اورژانس در استان، این زمان در ارومیه به حدود 10 دقیقه کاهش یافته است.

وی گفت:برای هوشمندسازی فرآیند عملیات فوریت‌های پزشکی، مراکز پیام شهرستان‌ها که وظیفه پاسخگویی به مددجویان 115 را بر عهده داشتند، در مرکز استان تجمیع شده‌اند. بنابراین، تمامی پاسخ‌های تلفنی از مرکز دیسپاچینگ استان، که در شهرستان ارومیه قرار دارد، ارائه می‌شود.

رضازاده همچنین افزود: ناوگان آمبولانس اورژانس کشور فرسوده است و در طول 6 سال گذشته هیچ آمبولانسی وارد نشده است. بنابراین، بخش بزرگی از هزینه‌ها صرف تعمیر و نگهداری آمبولانس‌های فرسوده می‌شود که این هزینه‌ها بسیار بالا هستند.

رئیس اورژانس آذربایجان غربی بیان کرد: مزاحمت‌های تلفنی بخش بزرگی از تماس‌های مرکز پیام را تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال، در یک مورد، یک نفر در یک ماه 10 هزار بار برای اورژانس مزاحمت ایجاد کرده است. در این خصوص، از طریق مراجع قضایی پیگیر هستیم تا مزاحمان تاثیرگذار را از طریق رسانه‌ها معرفی کنیم.

رضازاده در ادامه توضیح داد: فرآیند انتقال بیمار به بیمارستان مربوطه از طریق سامانه‌های فرماندهی عملیات انجام می‌شود و پزشک مرکز تعیین‌کننده بیمارستان مقصد است. انتقال بیمار مشروط به پذیرش از سوی بیمارستان مقصد است و تنها در شرایط بحران و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های دولتی، ممکن است بیماران به مراکز خصوصی منتقل شوند.

رئیس اورژانس آذربایجان غربی در پایان با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات کارشناسان اورژانس در سطح استان، به برخی سوالات تلفنی شهروندان در خصوص خدمات اورژانس پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=63189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.