• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی مطرح کرد: مدیریت صحیح کشاورزی کلید کاهش مصرف کود

  • کد خبر : 60082
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی مطرح کرد:  مدیریت صحیح کشاورزی کلید کاهش مصرف کود
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: مدیریت صحیح کشاورزی می‌تواند به کاهش مصرف کودهای شیمیایی کمک کند که استفاده از تکنیک‌های نوین، انتخاب بذر مناسب، و مدیریت آبیاری از جمله روش‌های کلیدی در این مسیر هستند.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین، با بیان اینکه کاهش مصرف کودهای شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: راهکارهای متعددی برای مدیریت صحیح و بهره‌وری بهینه از منابع موجود وجود دارد که توصیه می‌شود که کشاورزان با نظریات کارشناسان مصرف کود را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه با انجام خاک‌ورزی مناسب می‌توان ساختار خاک را بهبود بخشید و بهره‌وری را افزایش داد، افزود: علاوه بر آن تناوب زراعی به بهبود خاک و کاهش نیاز به کودهای شیمیایی کمک می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: استفاده از گیاهان به عنوان کود سبز می‌تواند مواد مغذی را به خاک بازگرداند و همچنین انتخاب بذرهای مقاوم و با کیفیت نقش مهمی در کاهش نیاز به کودهای شیمیایی دارد.

وی مدیریت مزرعه و کشاورزی را از دیگر راهکارهای کاهش استفاده از کود شیمیایی دانست و گفت: مدیریت صحیح مزرعه از طریق برنامه‌ریزی و نظارت دقیق می‌تواند به کاهش مصرف کودهای شیمیایی منجر شود.

شهبازی تصریح کرد: آزمایش‌های منظم آب و خاک و در صورت لزوم برگ‌ها، اطلاعات دقیقی از نیازهای گیاهان فراهم می‌کند و از مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده از مشاوره و تخصص کارشناسان مجرب، کشاورزان را در اتخاذ تصمیمات صحیح می‌تواند استفاده از کود را کاهش دهد، گفت: کودهای زیستی نه تنها محیط زیست را حفظ می‌کنند بلکه به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی نیز کمک می‌کنند.

شهبازی استفاده از کودهای حیوانی کاملاً پوسیده و فرآوری شده به کشاورزان پیشنهاد داد و افزود: این کودها به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی می‌توانند جایگزین کودهای شیمیایی شوند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین مدیریت صحیح آبیاری و حفظ رطوبت بهینه خاک، جذب مواد غذایی را بهبود می‌بخشد و نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد.

وی همچنین بر اهمیت آموزش کشاورزان و ارتقاء سطح آگاهی آنان تأکید کرد و اظهار داشت: آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزان در خصوص روش‌های نوین کشاورزی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی از اولویت‌های اصلی ما است.

شهبازی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به چالش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی ناشی از استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی، تلاش ما بر این است که با اجرای این راهکارها، گامی مؤثر در جهت حفظ محیط زیست و افزایش تولیدات کشاورزی برداریم.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=60082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.