• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی مطرح کرد: سازش یک فقره پرونده قتل در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 61562
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی مطرح کرد:  سازش یک فقره پرونده قتل در آذربایجان غربی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: در یکی از پرونده‌های قتل عمدی که در سال ۱۴۰۳ در شهرستان میاندوآب رخ‌ داده بود، با تلاش رئیس دادگستری، دادستان و هسته‌های جهادی این حوزه قضایی، اولیای دم از حق خود گذشتند و به متهم فرصت دوباره زندگی بخشیدند.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، ناصر عتباتی در جمع خبرنگاران از رسیدگی به یک فقره پرونده قتل خبر داد و اظهار کرد: در یکی از پرونده‌های قتل عمدی که در سال ۱۴۰۳ در شهرستان میاندوآب رخ‌داده بود، با تلاش رئیس دادگستری، دادستان و هسته‌های جهادی این حوزه قضایی، اولیای دم از حق خود گذشتند و به متهم فرصت دوباره زندگی بخشیدند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: این سازش به مناسبت پویش «به حرمت خون پاک شهدای کربلا می‌بخشم» انجام شد و تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. با این اقدام، تعداد پرونده‌های قتل که به سازش رسیده‌اند، به ۱۶ فقره در این پویش رسید و مجموع پرونده‌های قتل سازش یافته از ابتدای سال به ۲۶ فقره رسید.

وی افزود: این اقدامات به‌منظور ترویج فرهنگ عفو و گذشت در جامعه و باهدف کاهش آلام و دردهای ناشی از جرایم خشونت‌آمیز صورت می‌گیرد. رئیس‌کل دادگستری استان تأکید کرد که ادامه این روند به‌ویژه در ایام مبارک اربعین حسینی، نشانه‌ای از تأثیرگذاری آموزه‌های اسلامی و تعالیم عاشورا بر فرایندهای قضایی و اجتماعی است.

عتباتی همچنین به اهمیت همکاری و تلاش نهادهای مختلف قضایی و جهادی در این زمینه اشاره کرد و گفت: تلاش‌های مستمر این نهادها و تعهد به اجرای عدالت، موجب شده که شاهد نتایج مثبت و تأثیرگذار در کاهش پرونده‌های قتل و تشویق به فرهنگ صلح و سازش باشیم.

وی در پایان از مردم و خانواده‌های شهدای کربلا خواست که با روحیه‌ای آمیخته از گذشت و عفو، همچنان در پویش‌های مشابه مشارکت کنند و به ارتقای صلح و آرامش در جامعه کمک نمایند. دکتر عتباتی خاطرنشان کرد که ادامه این روند نیازمند همکاری و مشارکت تمامی بخش‌های جامعه است تا بتوان به اهداف بلندمدت در راستای تحقق عدالت و کاهش جرایم نائل شد.

عتباتی همچنین اظهار داشت: روندسازش و عفو در پرونده‌های قتل، تنها بخشی از اقدامات گسترده‌تری است که در راستای ارتقای عدالت و تقویت بنیان‌های اجتماعی در استان انجام می‌شود.

وی اشاره کرد که پیگیری‌های مستمر برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات و ارتقای فرهنگ صلح در جامعه، از جمله اولویت‌های اصلی دستگاه قضائی استان است.

عتباتی افزود: برنامه‌های آموزشی و ترویجی در زمینه‌های مختلف، از جمله آشنایی با حقوق بشر، آموزش‌های حقوقی و مهارت‌های حل تعارض، به‌منظور کاهش تنش‌ها و نزاع‌ها در جامعه به اجرا درآمده است. این برنامه‌ها به‌ویژه برای جوانان و خانواده‌ها طراحی شده تا با ایجاد آگاهی و توانمندی در زمینه‌های مختلف، به کاهش وقوع جرایم و ارتقای روابط اجتماعی سالم کمک کند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی تصریح کرد: موفقیت‌های اخیر در زمینه‌سازش پرونده‌های قتل، به معنای تحقق کامل عدالت نیست، بلکه نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر و تعهد به ارزش‌های انسانی و اسلامی است که باید همچنان ادامه یابد.

وی همچنین از رسانه‌ها و فعالان اجتماعی خواست که به معرفی و ترویج ارزش‌های عفو و گذشت پرداخته و با آگاهی‌بخشی به جامعه، به نهادینه‌سازی این فرهنگ در میان مردم کمک کنند.

در پایان، دکتر عتباتی بیان کرد: امیدواریم با ادامه این روند و همکاری تمامی نهادها و اقشار مختلف جامعه، شاهد کاهش بیشتر جرم و افزایش فرهنگ صلح و سازش در استان و کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=61562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.