• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
1

چالش آزادی بیان در هژمونی آمریکا

  • کد خبر : 49222
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
چالش آزادی بیان در هژمونی آمریکا
جنگ در غزه موضوع آزادی بیان در آمریکا را به چالش کشانده است. تاکنون و طی اعتراضات ۱۰ روز گذشته دستکم ۹۰۰ دانشجو و استاد در دانشگاه های ایالات متحده دستگیر شده اند.

به گزارش گیتی آنلاین,اینروزها دانشگاه‌های برجسته آمریکا تبدیل به صحنه‌های اعتراضات و تحصن‌های بی سابقه علیه رژیم صهیونیستی شده‌اند و دانشجویان و نیز اساتید دانشگاه‌ها و نخبه‌های برجسته آمریکایی با مشارکت در این اعتراضات و تجمعات و تحصن‌ها خواستار توقف فوری تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه می‌باشند.


البته درخواست دانشجویان آمریکایی تنها به اینجا منتهی نمی‌شود بلکه دانشجویان و نخبگان آمریکایی بر لزوم خروج سرمایه گذاری‌های آمریکا از اراضی اشغالی فلسطین و قطع هرگونه همکاری دانشجویی و آموزشی بین موسسات آموزشی ایالات متحده و موسسات اسرائیلی تاکید دارند. جرقه‌ای که خیزش دانشجویی در آمریکا ایجاد کرد به مرور به همه دانشگاه‌های اروپا و سراسر جهان رسیده و امروز دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف در فرانسه، ایتالیا، ژاپن، مصر و سایر کشورها به اعتراضات عظیم دانشجویان آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی ملحق شده‌اند.

روزنامه گاردین نوشت: سناتورهای ارشد جمهوریخواه با مداخله در تنش‌های فزاینده در دانشگاه‌های مهم آمریکا بر سر جنگ غزه، از دولت جو بایدن خواستند نیروهای پلیس فدرال آمریکا (اف بی‌آی) را برای سرکوب تظاهرات‌ در حمایت از فلسطین که به بازداشت صدها نفر منجر شده است، اعزام کند. این روزنامه افزود: ۲۵سناتور جمهوریخواه ازجمله میچ مک کانل از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند به سرعت نظم را به محیط دانشگاه‌ها برگرداند.مک کانل، رهبر اقلیت سنای آمریکا و جان تون معاون وی، در نامه‌ای خطاب به مریک گارلند  دادستان و میگل کاردونا، وزیر آموزش این کشور مدعی شدند معترضان، یهودستیز و حامی تروریسم هستند. پلیس آمریکا دوشنبه گذشته حدود ۱۵۰معترض را در تظاهرات هواداران فلسطین در دانشگاه‌های ییل و نیویورک بازداشت کردند و دانشگاه کلمبیا اعلام کرد کلاس‌های درس را تا پایان ترم به صورت مجازی برگزار خواهد کرد. برخی از مسئولان ارشد دانشگاه‌ها به‌ویژه در دانشگاه کلمبیا، با انتقادهای شدید و درخواست‌های استعفا از سوی معترضان خشمگین از سرکوب دانشجویان مواجه شده‌اند. سه‌شنبه گذشته ۲۵ سناتور جمهوریخواه به سرکردگی مک کانل درنامه‌ای به وزارت آموزش وپلیس فدرال آمریکا،خواستار دخالت فوری به بهانه برقراری نظم در دانشگاه‌ها شد.

جاش هولی و تام کاتن، سناتورهای ایالت‌های میسوری و آرکانزاس روز دوشنبه از بایدن خواستند نیروهای گارد ملی را به دانشگاه‌ها بفرستد.صدها نفر از معترضان در دانشگاه ییل با اعتصاب غذا از دانشگاه خواستند شرکت‌های سازنده سلاح نظامی و دیگر تولیدکنندگان مرتبط با رژیم صهیونیستی را حذف کنند.در مرکز شهر منتهن، پلیس آمریکا بامعترضان دردانشگاه نیویورک درگیر شد.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در این خصوص چنین اظهار داشت: آمریکا باید شرم داشته باشند که از حقوق‌بشر بگویند.خیزش دانشجوی در همه کشورها و در دانشگاه‌های مختلف دنیا عجیب است و تا پیش از این نداشته‌ایم.ببینید هژمونی آمریکا,دانشجو، استاد و خبرنگار را به چه صورتی در خیابان کتک می‌زنند و زیر پا می‌اندازند؛ حالا اگر یک نمونه در ایران اتفاق ببینید چه معرکه‌ای می‌گیرند.!!

اتفاقی عجیب و غیر قابل پیش بینی سردمداران ستمگر آمریکایی_اسرائیلی اینست که میزان پوشیدن چفیه در خیابانهای آمریکا بیشتر از اربعین می شود.!!

دختر “ایلهان عمر” نماینده کنگره آمریکا بخاطر حمایت از غزه از تحصیل در دانشگاه کلمبیا تعلیق شد .

لابی‌های قدرتمند صهیونیستی در آمریکا امروز در محاصره نخبگان آزادی خواه آمریکایی قرار دارند.

آمریکا به عنوان یکی از مدعیان بزرگ آزادی بیان در جهان به این خیزش دانشجویی نشان داد که آزادی بیان برای آمریکا در جایی معنا دارد که در راستای منافع و سیاست این کشور باشد و در غیر این صورت همه باید ساکت شوند.

آنچه که امروز در دانشگاه‌های آمریکا و نیز سراسر جهان می‌گذرد نه تنها یک پیروزی بزرگ برای فلسطین و آرمان آن محسوب می‌شود بلکه اهمیت مبارزه جمعی علیه همه اشکال نژادپرستی و سیاست‌های ظالمانه در جهان را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند نسل جدید در جهان در حال شکل دادن دنیای جدیدی هستند که همه اشکال امپریالیسم را رد می کند و آنها را به چالش می‌کشد. امروز دانشجویان آمریکا در مناطقی اعتراضات ضد اسرائیلی به راه انداخته اند که زمانی جولانگاه سرمایه گذاران ثروتمند حامی صهیونیسم بود.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=49222

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.