• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
5
یادداشت سینمایی؛

روان و بی‌لکنت از اسرار مگوی مهاجران/ قهوه ترک چگونه مخاطب را جلب کرده؟

  • کد خبر : 25145
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
روان و بی‌لکنت از اسرار مگوی مهاجران/ قهوه ترک چگونه مخاطب را جلب کرده؟
کیوان بهارلویی منتقد سینما در یادداشتی، ویژگی‌های سریال «قهوه ترک» به کارگردانی علیرضا امینی عرضه شده در پلتفرم فیلم‌نت را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، سریال «قهوه ترک» نوشته محمد رضایی راد براساس طرحی از نغمه ثمینی و محمد رضایی راد و به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و پخش شده در پلتفرم فیلم‌نت، از تازه‌ترین سریال‌های شبکه خانگی را باید جزو سرراست ترین محصولات اخیر شبکه خانگی دانست. فیلمی که سازندگان بی پرده پوشی و تقریبا از همان ابتدا هدف اصلی خود را ارائه داده‌اند.

وقتی قبل از عرضه «قهوه ترک»، خبر از تولید دوملیتی آن داده شد، کم نبودند مخاطبانی که گمان کردند باز سریالی لاکچری‌مآب با تاکید بر جاذبه‌های توریستی ترکیه تولید شده ولی این تصور غلط انداز فقط یک قسمت دوام آورد و کارگردان خیلی زود بخش پوشیده مهاجران را عیان کرد.

«قهوه ترک» در خلال پیگیری داستان مهاجرت دختری نوازنده-پرستار به ترکیه به سودای وصال با نامزدش، خیلی سریع به دل بحران‌های مختلفی می‌زند که مهاجران حاضر در ترکیه و به ویژه ایرانیان، سوری‌ها و افغان‌ها را تهدید می‌کند. به ظاهر خیلی‌ها گمان می‌کنند که ترکیه یعنی پل ورود به اروپا و جهان اول و بدبختانه، بسیاری از مهاجران هم عموما وقتی در برابر دوربین مستندسازان قرار می‌گیرند، صرفا از خوبی های مهاجرت می‌گویند و دلیلش هم روشن است؛ از بدی‌ها گفتن، تف سر بالاست و عامل این سوال که اصلا چرا هجرت؟

«قهوه ترک» مایه های ملودرام جذاب و آشنایی دارد که هم در ایران و هم در ترکیه روایت می‌شود و از یک طرف پدری همسر از دست داده را می‌بینیم که برای حفظ زندگی دخترانش، هر کاری می‌کند و از طرف دیگر عشق یک همکار به همکار دیگر و در طرف دیگر عشق انسانی زن محوری داستان به آدم‌های گرفتار.

تعویض پاساژهای میان ملودرام و رگه‌های جنایی کار خیلی سریع و به‌موقع انجام می‌شود و علیرضا امینی کارگردان سریال در کنار محمد شایسته تهیه‌کننده سریال، تلاش وافر نموده‌اند که سریالی روان و بی لکنت خلق کنند. تجربه شایسته در تولید سریال «می‌خواهم زنده بمانم» و تولید فیلم‌های «زیر نظر»، «خانه دختر»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «قانون مورفی» در گونه‌های مختلف و ثبات ریتم بعنوان رکن اساسی جلب مخاطب عام در تمامی این آثار باعث شده که در «قهوه ترک» نیز با یک سریال پرشتاب روبرو باشیم.

«قهوه ترک» خیلی سریع کاراکترهایش را معرفی می‌کند و خیلی زود گره اصلی که ناپدیدی نامزد است را ارائه کرده و در پیشبرد برای گره گشایی است که خیلی بجا و بموقع به سراغ قرار دادن کاراکتر اصلی‌اش در موقعیت‌های دردناک مهاجرت می‌رود؛ از آدم پران های مخوف که آدم را کالا می‌بینند تا پیاده نظام گروه های افراطی مثل داعش تا مافیای قاچاق دختران که ابتدا در باغ سبز را نشان می‌دهند و سپس…

«قهوه ترک» سریالی سرراست است چون بد و خوب مهاجرت را یکجا می‌گوید و البته با زبان تصویر و کم کردن از دیالوگ و افزودن بر اکت و ماجرا به عنوان رکنی مهم برای تولید فیلم و سریال‌های جذاب. «قهوه ترک» که از طریق پلتفرم فیلمنت عرضه شده، نشانگر آن است که اگر بی شعار و بی مونولوگ و بجایش دیالوگ برقرار کردن میان قطب‌های منفی و مثبت به سمت اطلاع‌رسانی درباره زیر و بم مهاجرت برویم، شاید زودتر تاثیرگذار باشیم.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=25145

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.