• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

پروژه تقاطع غیر همسطح شیخ آباد_فردیس اجرا می شود درآمد ۶۳۰ میلیارد تومانی بانک سینا در خرداد‌ماه از محل تسهیلات اعطایی برگزاری مراسم گرامیداشت ولادت با سعادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام و روز مددکار در بهزیستی فارس پایان کشت کلزا در زرین دشت سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر رقم خورد پرواز گروه مالی گردشگری بر فراز آسمان توسعه کشور نمایشگاه «گوهر زمین» در گالری شکوه برگزار می‌شود «ترانه تارخ»؛ پرتره‌ای از زندگی امین تارخ/ امین تارخ را زود از دست دادیم/ وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود بنگاه های املاک سیستان و بلوچستان زیر ذره بین تعزیرات حکومتی افزایش ۷۳ درصدی داوطلبان انتخابات مجلس در ارومیه تقدیر و تشکر رییس ستاد مبارزه با مفاسد اداری و قانونی (رانت ورشوه خواری) از مجموعه کشاورزی استان کردستان به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در راستای پیگیری مطالبات و مشکلات کشاورزی حوزه انتخابیه؛ *دیدار محمدنژاد نماینده مردم شهرستان لنگرود با وزیر جهاد کشاورزی* 

3

روایت اشتغال‌زایی برای ۴۵ نفر توسط بانوی مددجوی کارآفرین

  • کد خبر : 21753
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
روایت اشتغال‌زایی برای ۴۵ نفر توسط بانوی مددجوی کارآفرین
بانوی مددجوی کارآفرین کمیته امداد هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کرد بتواند کارگاه خیاط بزرگی راه‌اندازی و برای ۴۵ نفر کارآفرینی کند.

گیتی آنلاین_ سکینه حاجی فکر و ایده گسترش کارش، همیشه برایش خوشایند و لذت‌بخش بوده است، اما رسیدن به این آرزو نیاز به حمایت داشت.

او از زمانی که به یاد دارد، زندگی‌اش با نخ، سوزن و پارچه پیوند عمیقی داشته است؛ زمانی که برای چرخش اقتصاد خانواده، دست دوستی با چرخ‎خیاطی داد و به عنوان کمک خرج همسرش، خیاطی می‌کرد. زمانه اما او را به این واداشت که کسب و کار خودش را راه بی‌اندازد.

حالا سالها از آن زمان گذشته است، خاطرات ریز و درشتش اما بی‌شمار است، از زمانی که شب تا صبح بیدار می‌ماند تا وعده مشتری را اجابت کند و لباسی را که سفارش داده بود، به دست او برساند یا زمانی را که با دقت و تلاش، آن مدل پیراهنی را که مشتری از او خواسته بود، درست مانند مدل، بدوزد و تحویل بدهد. ۲۵ سال زندگی ۶۰ ساله سکینه، با تکرار دوخت‌ زدن‌‎ها، دکمه دوختن‌ها و سایز گرفتن‌های بی‌شمار گذشت.

خیاطی کردن روزمره زندگی این بانوی میانسال رشتی بود. سه سال پیش، یک روز اما ورق به شکل دیگری برگشت. این بانوی خیاط تعریف می‌کند که آن روز، مانند روزهای دیگر، کارهای خانه را انجام داد و بعد به اتاق کار کوچکش، جایی که چرخ خیاطی و پارچه‌هایش را در آنجا گذاشته بود، رفت، مانند هر روز، رادیو را روشن کرد و بعد، گذاشت نور صبح‌گاهی از پنجره اتاق بیفتد به درون و گرما و نور را با هم، به اتاق هدیه کند. آن روز اما روز معمولی نبود، سکینه زمانی که پشت میز چرخ خیاطی‌اش نشست، به یکباره فکری به ذهنش رسید، فکر این که اتاق کوچک و محقر کارش، کارگاهی است و تعداد زیادی خیاط هم در حال دوخت و دوزند. تصور این فکر این قدر برایش شیرین بود، که برای لحظه‌ای از جا بلند شد و به دور اتاق کوچک نگاهی کرد، به این که چه فکر بکری به سرش زده است و حالا بعد از ۲۵ سال تجربه، وقت آن است که کارش را گسترش دهد، کارآفرینی کند و دست جوانان را هم بگیرد.

سکینه یک لحظه هم از فکری که به ذهنش رسیده بود، غافل نشد، تصور داشتن یک کارگاه خیاطی این قدر به مذاقش خوش آمده بود که دوست نداشت، حتی برای لحظه‌ای آن را غیرقابل اجرا بداند. به همین دلیل بود که برای اجرایی کردن ایده‌اش دست به کار شد. همان اول کار اما مشکلات خود را نشان دادند. او برای شروع کارش، برای راه‌اندازی یک کارگاه، هیچ سرمایه اولیه‌ای نداشت او اما اهل جا زدن نبود، به همین دلیل عزمش را جزم کرد این که کارگاهی بزند و کسب و کار خودش را گسترده‌تر از قبل به پیش ببرد. دوستی به او گفته بود که می‌تواند برای اشتغال‌زایی از این کمیته امداد وام بگیرد.

ایده این بانوی خیاط توسط رابطین شغلی کمیته امداد تایید شد و همین شد که سریع با درخواست وام او موافقت کردند. سکینه تعریف می‌کند که با کمک تسهیلات اشتغال توانست ایده گسترش کار و راه‌اندازی یک کارگاه خیاطی تبدیل به رویایی دست نیافتنی نشد و آرزوی این ایده به دلش نماند. سکینه حالا سه سالی می‌شود که به آرزویش رسیده است. کارگاه بزرگ خیاطی خودش را دارد و برای ۴۵ خیاط زن و مرد، کارآفرینی کرده است. حالا بسیاری از مغازه‌های لباس‌فروشی شهر رشت، او را می‎شناسند، بانوی خیاطی را که حتی در میانسالی هم دست از رویاپردازی و تلاش برای رسیدن به هدفش برنداشت.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=21753

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.