• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
1

شاخص کیفیت هوای ارومیه در شرایط سالم است

  • کد خبر : 36390
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
شاخص کیفیت هوای ارومیه در شرایط سالم است
 معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: شاخص کیفیت هوای ارومیه در شرایط سالم است
سعید موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین، اظهار کرد: اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر ارومیه، شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت صبح امروز، در شرایط سالم قرار گرفته است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌غربی بیان کرد: هم اکنون در ۱۰ شهرستان آذربایجان‌غربی ایستگاه پایش سنجش آلودگی هوا فعال بوده که البته در نظر داریم در همه شهرستان‌های استان، این ایستگاه‌ها را نصب کنیم.

وی اضافه کرد: این ایستگاه‌ها به‌صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را برای تجزیه‌وتحلیل و سنجش آلودگی هوای به مرکز پایش اداره کل محیط‌زیست ارسال می‌کنند که برای راه‌اندازی هر کدام از آنها ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌غربی بیان کرد: از ویژگی‌های مهم این دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تولید داخل و دانش‌بنیان بودن آنهاست و با استفاده از آنها، امکان مشاهده داده‌ها روی اپلیکیشن گوشی موبایل نیز وجود دارد.

موسوی اظهار کرد: این دستگاه‌ها در پایش ریزگردها نقش مهمی دارند و باتوجه‌به اینکه آذربایجان‌غربی یک استان مرزی است و در معرض هجوم ریزگردها از کشورهای همسایه قرار دارد، وجود این ایستگاه به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی بسیار راه‌گشا خواهد بود.

گفتنی است؛ شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منوکسید کربن (CO)، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه‌گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=36390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.