• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای برگزار شد بررسی خدمت رسانی بیمارستان دکتر شریعتی تهران با حضور وزیر بهداشت تامین ۱۰۷ هکتار زمین برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شهرستان سیب و سوران سطح زیر کشت کنجد در شهرستان خاش به ۱۳ هکتار رسید ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد: امنیت خط قرمز دستگاه قضایی و پلیس/ مجازات سنگین برای مخلان نظم و امنیت کشف ۱۴۷ رأس دام قاچاق در مرز ارومیه بازدید وزیر بهداشت از پروژه بیمارستان مادر و کودک فاطمه الزهرا(س) ایرانشهر/ افتتاح بیمارستان در ماه های آینده «الهه نوبخت» داور جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های شرقی» ژنو‌ در سوییس شد آماده باش فرودگاههای استان سیستان و بلوچستان برای تسریع در امدادرسانی به سیل زدگان جنوب استان تثبیت مالکیت بیش از ۹۰ درصد اسناد اجاره‌ای وقفی خراسان رضوی اصحاب رسانه، بازویی توانمند برای کمک به تحقق منویات مقام معظم رهبری در ایجاد محله اسلامی در قالب اجرای طرح “جوانی جمعیت” ۵۷۰ خانواده صاحب زمین شدند

0

شفافیت، اشتغال و عفاف و حجاب در صدر اقدامات صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

  • کد خبر : 53989
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
شفافیت، اشتغال و عفاف و حجاب در صدر اقدامات صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از شفافیت اطلاعات، ترویج اشتغال و صیانت از عفاف و حجاب به عنوان مهمترین اقدامات این اداره کل در دوره اخیر نام برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی، در مشهد، امیررضا رجبی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در راستای ترویج معروف و مبارزه با منکر، تلاش کرده‌ایم اطلاعات مربوط به حوزه‌های صنعتی و معدنی را از طریق سایت سازمان در اختیار عموم قرار دهیم.

وی با اشاره به شفافیت در واگذاری معادن، افزود: در دو سه سال اخیر، تمام مجوزهای مربوط به معادن از طریق مزایده‌های عمومی الکترونیکی و سامانه سه ایران انجام شده است.

رجبی، رعایت مسائل زیست محیطی در بهره‌برداری از معادن را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد و گفت: در این راستا، طرح بهره‌برداری معادن توسط سازمان نظام مهندسی تهیه شده و در شورای عالی مطرح شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، توسعه اشتغال را یکی از وظایف اصلی این اداره کل دانست و اظهار کرد: در دو سه سال اخیر، شاهد رشد قابل توجهی در زمینه اشتغالزایی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این مدت، ۷۵ هزار شغل در سامانه رصد اشتغال وزارت کار ثبت شده است، افزود: این آمار بر اساس کد ملی افراد و با آدرس محل کار آنها ثبت شده است.

رجبی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی تنها استانی بود که از طریق ماده ۵۲ قانون نظام صنفی برای بازرسان کمیسیون وزارت کارت صادر کرد تا در چارچوب نظام صنفی نظارت بر این موضوع داشته باشند.

وی همچنین از ابلاغ ضوابط اجرایی برای ۹ اتحادیه مرتبط با عفاف و حجاب خبر داد و گفت: گزارشات مردمی و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه نیز به موقع رسیدگی می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از صدور ۶۳ پروانه طرح توسعه در سال ۱۴۰۲ در این استان خبر داد و گفت: این تعداد رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

امیررضا رجبی در نشست خبری اظهار کرد: در مجموع از ابتدای سال تاکنون ۳۴۲ پروانه تحقیق و توسعه در استان صادر شده که این تعداد نیز رتبه دوم کشور در صدور مجوزها را به خراسان رضوی اختصاص داده است.

وی با اشاره به مشکلات کمبود برق در استان، گفت: سال‌ها توسعه برق انجام نشد و ما مشکلاتی داشتیم که خود همکاری برق توضیح قطعا خواهد داد. ما به عنوان صنعت و معدن فقط باید همکاری کنیم از این باب که وقتی که میگن به هر حال ناترازی هست واحدهای صنعتی کمک بکنند در حل مشکل.

رجبی با بیان اینکه ناترازی برق شامل همه بخش‌ها می‌شود، افزود: حرف من این است که همه حوزه‌ها، چه صنعتی، کشاورزی، خانگی و تجاری، در مدیریت مصرف به ما کمک کنند تا مردم هم راضی باشند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به راهکارهای مدیریت مصرف برق در بخش صنعت، گفت: صنعتگران با همکاری یکدیگر می‌توانند در ساعات پیک بار مصرف برق خود را کاهش دهند. همچنین از طریق خرید برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی، به کاهش مصرف برق شبکه و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.

رجبی بیان کرد:  یکی از راهکارها برای استفاده از انرژی پاک استفاده  نیروگاه‌های خورشیدی است که  بخش صنعت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی، برق مورد نیاز خود را تامین کند.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در این راستا اشاره کرد و گفت: واحدهایی که نیروگاه‌های خورشیدی داشته باشند، از قطعی برق معاف خواهند شد.

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در ۷ شهرک صنعتی استان، سرمایه‌گذاری برای توسعه واحدهای تولید برق خورشیدی مصوب شده است تصریح کرد: به واحدهای صنعتی که در زمینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند، تسهیلات و حمایت‌های لازم ارائه خواهد شد.

رجبی گفت: همکاری همه بخش‌ها برای عبور از پیک تابستان ضروری است.

صنعت می‌تواند با اجرای راهکارهای مدیریت مصرف و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، به حل مشکل کمبود برق کمک کند.

رشـد چشمگیر صادرات خراسان رضوی با تلاش دولت و بخش خصوصی

وی با اشاره به رشد ۴۳ درصدی صادرات این استان در دو سال گذشته، گفت: این افزایش مرهون دیپلماسی فعال دولت در منطقه و تلاش‌های بخش خصوصی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: صادرات غیرنفتی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰، یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار افزایش یافته است.

رجبی با بیان اینکه این معادل رشدی ۴۳ درصدی است، افزود: ۵۰ درصد از این صادرات مربوط به حوزه صنعت، ۴۷ درصد معدن و صنایع معدنی و ۳ درصد به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت، شاهد افزایش صادرات به بازارهای جدیدی مانند آفریقای جنوبی، بلغارستان، صربستان، سریلانکا، لیبی، ایرلند، فیلیپین و مجارستان بوده‌ایم.

مدیرکل صمت خراسان رضوی با اشاره به برخی از اقلام صادراتی که رشـد قابل توجهی داشته‌اند، گفت: صادرات پلی استایرن از ۴ میلیون دلار به ۲۲ میلیون دلار، شمش آهن از صفر به ۳۸ میلیون دلار و فلوکروم از ۱۷ میلیون دلار به ۶۱ میلیون دلار افزایش یافته است همچنین  در صادرات فرش ماشینی، سیمان و لبنیات رشـد داشته ایم.

رجبی با بیان اینکه ۱۸ نمایشگاه خارجی در کشورهای هدف برگزار شده است، افزود: ۷۱ اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای مختلف و از کشورهای دیگر به ایران انجام شده است.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه استاندارد نیز اشاره کرد و گفت: اخذ مجوز ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی به استان تفویض شده و همچنین ارزش‌گذاری طلا و نقره نیز در استان انجام می‌شود.

مدیرکل صمت خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که با ادامه این روند، شاهد رشـد بیشتر صادرات و رونق اقتصادی در استان باشیم.

بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران و رشد صادرات در خراسان رضوی

رجبی بیان کرد:  بازارچه مرزی باجگیران که سال‌ها به دلیلی تعطیل بود، با پیگیری‌های انجام شده مجدداً فعال شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰ میلیون دلار صادرات از این بازارچه انجام شود، افزود: این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین از پیگیری برای اخذ مجوز پایانه صادراتی در نیشابور و چناران خبر داد و گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این پایانه‌ها، شاهد رشد صادرات غیرنفتی استان باشیم.

رجبی به اقدامات انجام شده برای تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا، مشکلاتی که در زمینه صدور کارت بازرگانی و سایر مجوزهای واردات وجود داشت، تا حد زیادی برطرف شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در استان وجود ندارد، افزود: از تولیدکنندگان تقاضا می‌کنیم که برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه به اقدامات انجام شده برای مبارزه با قاچاق کالا در استان اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم، نظارت بر بازار و برخورد با قاچاق کالا به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

رجبی با بیان اینکه در این مدت، بیش از ۲۰ هزار مورد بازرسی در سطح استان انجام شده است، افزود: در این بازرسی‌ها، ۳۵ هزار و ۴۸ مورد پرونده تخلف تشکیل شده و ارزش ریالی این پرونده‌ها به ۴ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان می‌رسد.

وی همچنین از کشف بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان خبر داد و گفت: با متخلفان قاچاق کالا به طور قاطع برخورد خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از خام‌فروشی معادن استان اشاره کرد و گفت: در این راستا، طرحی برای ایجاد ارزش افزوده در معادن استان ارائه شده است.

رجبی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در حال پیگیری است، افزود: با اجرای این طرح، شاهد افزایش اشتغال و رونق تولید در بخش معدن استان خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود از عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شاهد افزایش صادرات غیرنفتی از استان خراسان رضوی باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=53989

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.