• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0
عیسی هواسی :

شورای شهر در کار شهرداری ها دخالتی نکنند

  • کد خبر : 55532
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
شورای شهر در کار شهرداری ها دخالتی نکنند
بازرس کل استان کردستان گفت : بسیاری از اعضای شورای شهر اصولا به جای نظارت بر کار شهرداری، در کار شهرداری دخالت می کنند و یا به واسطه اینکه در هر دوره ای اعضای شورای شهر چند نفر را به شهرداری تحمیل کرده اند، بدنه شهرداری بسیار گسترده شده و دارای مازاد نیرو هستند.

به گزارش گیتی آنلاین کردستان ، عیسی هواسی بازرس کل استان کردستان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت :در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و با توجه به اینکه برگزاری انتخابات یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی اظهار کرد: در همین راستا با تلاشی که همه دستگاه اجرایی، نظامی و انتظامی دارند، در حوزه های مختلف امنیت و سلامت هیچ مشکلی نداشته و در حوزه مشارکت نیز نیازمند همت همه مسئولان و مردم است و رسانه ها باید در این مدت فضای شور و نشاط را برای مشارکت بالا در انتخابات فراهم کنند.

بازرس کل استان کردستان افزود: مشارکت مردم باعث افزایش اقتدار نظام شده و این مسئله باعث می شود در بحث روابط بین المللی و دیپلماتیک دست مسئولان باز تر بوده فارغ از اینکه از ۶ گزینه نامزد ریاست جمهوری که توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده اند، چه کسی رئیس جمهور می شود.

هواسی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور بالاترین واحد نظارتی به صورت عام است و بر تمام بخش ها و فرایندها، می تواند نظارت داشته باشد و وظایف متعددی نیز در قانون برای این مجموعه تدوین شده است.وی یادآور شد: فعالیت های سازمان بازرسی در ۲ حوزه نظارت پیشگیرانه و بازرسی و برخورد با فساد است و در این راه بر همه امور نظارت داشته و در مقابل مفاسد مقابله می شود.

بازرس کل استان کردستان بیان کرد: در بحث حقوق عامه در حوزه های کلان ورود کرده و در هر جایی که حقوق عامه نادیده گرفته شود، سازمان بازرسی ورود کرده تا حقی از مردم ضایع نشود.

هواسی گفت: در حوزه نظارت در سال گذشته بیش از ۱۰۰ گزارش نظارتی به استاندار کردستان ارسال شد، مانند فعالیت های صورت گرفته در شبکه پولی بانک ها که اکنون ۱۹ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری هستند.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون تمام زمان رسیدگی به تسهیلات ازدواج و فرزندآوری یک ماه است اما در کردستان شاهد هستیم که افراد بیش از ۱۰ ماه پشت نوبت دریافت تسهیلات هستند و این قابل قبول نیست.

بازرس کل استان کردستان افزود: هیچ بانکی حق ندارد بر اساس قانون برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بیش از یک ضامن از وام گیرنده اخذ کند و در صورت شکایت فرد، شدیداً برخورد می شود.

هواسی ادامه داد: در خصوص بیمه ها نیز بر اساس قانون بیمه ها ۲۰ روز فرصت دارند که خسارت ناشی از حوادث مختلف را به بیمه شونده پرداخت کنند و در غیر این صورت با شرکت های بیمه نیز برخورد می شود.

وی یادآور شد: ۲ هزار و ۲۱۶ شکایت مردمی در سال گذشته در بحث نظارت سیستمی ثبت شده که مورد رسیدگی قرار گرفته است و در این راستا تمامی شکایات مورد بررسی قرار می گیرد.بازرس کل استان کردستان بیان کرد: در حوزه بازرسی نیز تعداد بازرسی های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش موردی داشته ایم و ۱۳۰ گزارش اصلاحی برای دستگاه های مختلف صادر کرده ایم.

هواسی گفت: ۲۲ گزارش تعقیب کیفری سال گذشته برای کسانی که فساد داشته اند، صادر شده و همچنین ۷۵ گزارش نیز در بحث فساد و تخلفات اداری برای دستگاه های اجرایی استان صادر شده که ۶۰ درصد آنها منجر به محکومیت شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه حقوق دولتی معادن نیز در حوزه وصول ۱.۱ همت و در حوزه تسریع حقوق دولتی معادن ۳۶۰ میلیارد تومان نقش داشته ایم و این نشان می دهد در تمام حوزه ها سازمان بازرسی ورود می کند.

بازرس کل استان کردستان افزود: در حوزه حفظ حقوق بیت المال مانند رفع تصرف از زمین های دولتی شناسایی شده که تنها در یک فقره آنها ۵۵۰ هکتار بود، عملکرد مطلوبی داشته و از نظر ارزش ریالی ۱۹.۴ همت اثرگذاری داشته ایم.

هواسی ادامه داد: تا به سمت دولت هوشمند حرکت نکنیم نمی توان انتظار داشت که فساد ریشه کن شود چرا که دسترسی ما به اطلاعات بسیاری از دستگاه ها و بانک ها در حال حاضر محدود است.

وی به سوالی در رابطه با عملکرد و تخلفات عمده در شهرداری سنندج پاسخ داد و یادآور شد: در بسیاری از فسادهای به وقوع پیوسته عمده مشکل ما تعارض منافع است، وقتی شهردار منصوب اعضای شورای شهر است خوب قابل پیش بینی است که شهردار باید خرده فرمایشات اعضای شورای شهر را بعد از انتصاب اجرا کند.

بازرس کل استان کردستان بیان کرد: در نحوه فعالیت شهرداری و شورای شهر اشکال قانونی داریم چرا که خود اعضای شورا، شهردار را معرفی می کنند و خودشان هم آن را تائید می کنند و هین نمونه بارز تعارض منافع است.

هواسی گفت: در کنار این مسئله بسیاری از اعضای شورای شهر اصولا به جای نظارت بر کار شهرداری، در کار شهرداری دخالت می کنند و یا به واسطه اینکه در هر دوره ای اعضای شورای شهر چند نفر را به شهرداری تحمیل کرده اند، بدنه شهرداری بسیار گسترده شده و دارای مازاد نیرو هستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری سنندج بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی بیمه دارد و از این رو در بحث مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز جدی وارد عمل نمی شود، چرا که جریمه حاصل از این ساخت و سازها محل درآمدی برای شهرداری شده است.

بازرس کل استان کردستان با بیان اینکه وقتی ساختار مشکل داشته باشد، افزود: همین امور هم باعث می شود که فساد اتفاق افتد، کسی در این وسط رشوه ای دریافت کند و یا مسیر ساخت و سازها به سمت دیگری برود.

هواسی ادامه داد: همین مسئله باعث شده در حال حاضر بیشترین شکایاتی که شهروندان به سازمان بازرسی ارائه دهند، در طول روز نسبت به شهرداری ها باشد و این میزان نارضایتی از شهرداری سنندج باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=55532

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.