• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

/ارائه خدمات درمانی مطلوب به فرهنگیان اولویت کاری دولت مردمی ایران قوی است/ تقویت همکاری آموزش و پرورش و بیمه دانا برای ارائه خدمات بیمه‌ای گسترده به فرهنگیان رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا در خانه سینما وزیر بهداشت وارد همدان شد/ افتتاح بزرگترین بیمارستان تخصصی کودکان غرب کشور در همدان استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با جانشین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار کردند فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش ؛ پلی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان    مالکان ملک های اجاره ای با مستاجران عادلانه و با دید مثبت برخورد کنند رهایی یک محکوم به قصاص به مناسبت عید سعید غدیر خم در کرمان بازدیدهای سرزده و نظارتی وزیر بهداشت از دو بیمارستان پایتخت اکران آنلاین فیلم کوتاه «نمایش» آغاز شد  آمادگی ۴۵۶۷ شعبه اخذ رای در خراسان رضوی برای انتخابات با حضور گسترده مردم افزایش تعداد پارک های علم و فناوری سلامت در دولت مردمی از ۱۰ به ۱۷ پارک/ افتتاح ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه حوزه سلامت در استان زنجان حمایت از جوانان خلاق و جویای کار

3
طرحی نو در اندازیم

طرحی نو در اندازیم

  • کد خبر : 56230
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
طرحی نو در اندازیم

غلامرضا رضایی تربقان در گفتگو با خبرگزاری گیتی آنلاین بیان داشت؛ در پانزده تیر با رای به دکترمسعود پزشکیان طرحی نو در اندازیم قال الله تعالی: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم. در آستانه چهاردهمین دوره از انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری کشور قرار داریم، فرصتی استثنایی پدید آمده تا یک […]

غلامرضا رضایی تربقان در گفتگو با خبرگزاری گیتی آنلاین بیان داشت؛ در پانزده تیر با رای به دکترمسعود پزشکیان طرحی نو در اندازیم

قال الله تعالی: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم.
در آستانه چهاردهمین دوره از انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری کشور قرار داریم، فرصتی استثنایی پدید آمده تا یک بار دیگر مشارکتی مثال زدنی را به نمایش گذارده و حماسه‌ای فراموش ناشدنی بیافرینیم.

امروز کشور اسلامی ما تشنه حضور من و شما در میدان انتخابات است، چرا که موفقیت فردا از مسیر صندوق رای های امروز می‌گذرد، حضور باشکوه و مشارکت چشم گیر ملت قهرمان ایران در این رویداد مهم تاریخی و خلق حماسه‌ ی به یاد ماندنی، موجب عزت و سربلندی هرچه بیشتر ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های گوناگون باشد.

حال که پزشک حاذقی با روحیه آزادی‌خواهی و شجاعت و صداقت و عدالت خواهی، برای جراحی بیمار وطن پا پیش گذاشته، شایسته است که ما هم به سهم خویش دست بیعتی به او داده و با تمام توان و بضاعت از او حمایت کنیم
تا فردایمان و فردای فرزندانمان و فردای کشورمان هزار بار بهتر از آن باشد که امروز هست.

⭕️ در اهمیت این انتخاب و جایگاه آن توجه به چند نکته ضروری است:

۱_ لیاقت و شایستگی مدیران و کارگزاران نظام

به نظر امیرالمومنین علی (ع) همه مسئولان جامعه اعم از رهبری و تمام مدیران و کارگزارن نظام سیاسی و اجرایی باید سلسله مراتبی متناسب با استعداد و ظرفیت و شایستگی و تخصص داشته باشند ، چنانچه کمترین خطایی در این خصوص انجام گیرد و به کار گماردن اشخاص از روی ضابطه و مبنایی مشخص و منطقی نباشد ، جامعه از رشد و تعالی و توسعه پایدار باز خواهد ماند و بالتبع نظام اداره جامعه با نابسامانی‌های جدی مواجه شده و یک نوع ضعف و بی‌عدالتی بر بخش‌های گوناگون مدیریت جامعه مستولی می‌شود.

از سوی افراد لایق و کارآمد که ذاتاً در خدمت به مردم سر از پا نمی‌شناسند کنج عزلت اختیار نموده و ناگریز کرسی خدمت به عناصر نالایق و سودجو سپرده ‌می شود.
مسلماً چنین نظامی به جای رشد و توسعه همه جانبه به سمت انحطاط و پوسیدگی تدریجی پیش خواهد رفت، از این رو پیشوای مومنان علی (ع) می‌فرمایند: «فلیست تصلح الرعیه الا بصلاح الولاهًْ» مردم جز به شایستگی زمامداران سامان نمی‌یابد.(نهج البلاغه/خطبه ۲۱۶)

طبیعی است که عجز و ناتوانی کارکنان ، هم به پیکره مدیریت جامعه آسیب می‌رساند و هم مانع جدی رشد و تعالی جامعه می‌گردد.

از این رو امام علی(ع) پس از پذیرش خلافت تقریباً تمام استانداران و فرمانداران و نمایندگان عالی رتبه سابق را عزل نمود، هرچند که این امر موجب دشمن تراشی و تضعیف حکومت علی(ع) می‌گردید ولی آن حضرت هیچگاه به خاطر نارضایتی بعضی از گردنکشان و بیدادگران از اجرای اصل شایسته سالاری خودداری نمی‌ورزید و برای محوریت این اصل، در دستگاه حکومتی خود تمهیدات گسترده‌ای را فراهم نمود.
بخش زیادی از نامه‌ها و دستورالعمل‌های حکومتی ایشان به کارگزاران و نمایندگان سیاسی ناظر به این مطلب است و همه آنان را به رعایت این اصل ملزم می‌نماید.

از دیدگاه امیرالمومنان علی (ع) این اصل از عدالت نشأت می‌گیرد و چون هدف حکومت اسلامی اقامه عدل است باید در هر زمینه‌ای مورد لحاظ قرار گیرد.

حضرت علی(ع) به محمد بن ابی بکر از اصحاب لایق که استاندار مصر بود و حضرت از او راضی بود اما با توجه به موقعیت ویژه و استراتژیک مصر مالک اشتر را به جای محمد بن ابی بکر نصب نمود.  از این مسئله استفاده می‌شود که حضرت به اصل لیاقت و کفایت سیاسی و نیز تدبیر تجربه و کارآمدی اشخاص با توجه به مقتضیات زمان و مکان سخت معتقد است و لذا هیچ چیزی نمی‌تواند ایشان را در اجرای این اصل باز دارد.

🔰دکتر مسعود پزشکیان شخصیت متخصص و متعهد برای جمهور

به قول رهی معیری؛
زنده باد آن کس که هست از جان هوادار وطن
هم وطن غمخوار او هم اوست غمخوار وطن

دکتری فهمیده باید دست در درمان زند
تا ز نو بهبود یابد حال بیمار وطن

هرکه دور از میهن خود در دیار غربت است
از برایش سرمه چشم است دیدار وطن

تا خَس و خار خیانت را نسازی ریشه کن
کی مُصفا می‌شود بهر تو گلزار وطن

به که در فکر وطن، باشیم و فکر کار او
پیش از آن کز دست‌ها بیرون رود کار وطن

دکتر مسعود پزشکیان زاده ۷ مهر ۱۳۳۳ مهاباد، ۶۹ ساله ، پزشک و سیاستمدار اصلاح طلب ، وزیر بهداشت در دولت اصلاحات خاتمی ، نائب رئیس مجلس دهم و چندین نوبت نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌های نبرد و رزمنده دفاع مقدس و ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را در کارنامه خود دارد.

پزشکیان نه به عنوان یک سیاستمدار بلکه به عنوان یک انسان شریف که ۳۰ سال قبل همسرش و یکی از فرزندانش را بر اثر حادثه تصادف از دست داد، اما مسئولیت پذیری نسبت به فرزندانش موجب شد که تاکنون ازدواج مجدد نکند و وفاداری نسبت به همسر فقیدش را به منتهای درجه خود برساند.

دکتر پزشکیان یک پزشک متخصص و دود چراغ خورده است و به همان نسبت مطالعات در حوزه آموزه‌ های دینی دارد. آموزه‌هایی که عامل به آنهاست، نه اینکه تنها حرف تقوا بزند و هزاران…

دکتر پزشکیان تسلط اش بر قرآن و نهج البلاغه بیشتر از خیلی از روحانیون است، او همیشه کوشیده تا در کلامش از سخنان مولا علی (ع) وام بگیرد و یاد آن بزرگ مرد تاریخ انسانیت را در اذهان تداعی بخشد.

دکتر پزشکیان به رغم دارندگی و بسندگی در امور مالی ،  پزشک و سیاستمداری ساده زیست و بی‌ریاست و نشانی از کینه و عقده آنچنان که در برخی از کاندیداهای دیگر می‌بینیم در وجود او هویدا نیست.

شخصیت ایثارگرانه دکتر پزشکیان در قطع رابطه مالی درمان بیمارانش با هزینه‌های عمل سنگین قلب او روشن می‌شود و این ایثار او طی نیم قرن در ساختار شخصیت دکتر پزشکیان نهادینه شده.
او بعد از دریافت مجوز پزشکی تصمیم می‌گیرد فقط در بیمارستان دولتی مریض ببیند و هرگز مطب نزد و حاضر نشد به بیمارستان‌ های خصوصی برود و تمام قد در خدمت محرومین بود.

دکتر پزشکیان می گوید؛ خواهرزاده و برادر زاده‌ های من بیکارند و می‌توانستم توصیه بکنم جایی مشغول به کار شوند ولی این کار را نکردم.

دکتر پزشکیان می‌گوید فرزندان من نه تنها باعث بی‌آبرویی نشدند ، بلکه آبرویی بنده اند.
به عکس خیلی‌ها که پدرانشان اینجا مرگ بر آمریکا می گویند ولی فرزندانشان در آمریکا و غرب با وضع أسف باری مایه ننگ خانواده‌شان شده‌اند.

دکتر پزشکیان مردی است از جنس مردم ، با صداقت و پاکدامنی و پاکدستی و کاردانی و شجاعت و عدم وابستگی به مال دنیا و متخصص و متعهد و مدافع همیشگی حقوق مردم، امیدوارم صداقت و پاکدستی و کاردانی دکتر پزشکیان باعث شود امور کشور در جهت منافع ملی و حقوق مردم جریان یابد و شاهد شایسته سالاری و مبارزه با فساد و اصلاح و اعتلای کشور و رساندن ایران در جایگاه درخور شأن باشیم.

۳_ رأی ندادن و عدم مشارکت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

امروز مردم ایران با مشکلات بسیاری مواجه هستند وضعیت بغرنج اقتصادی، تورم بالا، رشد پایین اقتصادی، بی ثباتی اقتصادی و تحریم‌ها موجب گسترده شدن و شدت یافتن فقر در جامعه و ریزش طبقه متوسط و گسترش نابرابری‌ها شده است.

در عرصه بین المللی نیز طولانی شدن دوره تحریم موجب انزوای ایران در سطح اقتصادی شده که مشکلات و نارسایی‌های زیادی در جامعه داشته، خصوصاً برای اقشار کم درآمد تا بدان حد که حتی عده‌ای در سال‌های اخیر در انتخابات شرکت نکردند و مشارکت پایین بوده، گرچه عده‌ای از این مشارکت پایین سود می‌برند.

اما به راستی کدام یک از مشکلات با رای ندادن و عدم مشارکت مردم حل می‌شود، برخی از مشکلات موجود ناشی از مسئولانی است که شایستگی‌های لازم را ندارند و در مناصب مهم قرار گرفته‌اند، قطعاً شایسته سالاری و شایسته گزینی در سطوح مختلف اداره کشور عاملی اساسی برای حل مشکلات و حرکت به سمت رشد و پیشرفت است راه غلبه بر مشکلات عدیده‌ای که در کشور ما به وجود آمده ایجاد تحول است و این تحول با مشارکت و رأی مردم امکان‌پذیر است.

اگر مردم بخواهند و تصمیم بگیرند و با هم اراده کنند، می‌توانند شرایط را تغییر داده و بستر تولید ظلم و فساد را از بین برده و عدالت را گسترش دهند. در شرایط فعلی تحقق عدالت جز از بستر انتخابات و حضور عمومی مسئولانه مردم در صحنه برای تغییر و تحول ممکن نیست.

عدم مشارکت و رأی ندادن به مرور جامعه را دچار تک صدایی یا به اصطلاح خالص سازی می‌کند و خطر تک صدایی، کم شدن و افول عقلانیت در جامعه است و این به کُند شدن حرکت و گمراهی و استبداد خواهد انجامید.

هر انسانی باید سرنوشت خود را خودش انتخاب کند، این حق الهی و ذاتی است و مسلم و غیر قابل انکار است. اگر کسی برای خود تصمیم نگیرد عملاً دارد این حق را به دیگران می‌سپارد، یعنی به دیگران می‌گوید برایش تصمیم بگیرند و به نوعی خود را برده دیگران می‌کند.

مشارکت نکردن خودش یک انتخاب است یعنی اجازه می‌دهیم دیگران برای ما انتخاب کنند و تصمیم بگیرند «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» _ (رعد_ آیه۱۱) خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان خود را تغییر دهند.

شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف وقتی می‌گوییم تکلیف است به دلیل آنکه رابطه مستقیم و روشنی با آینده ما دارد.

منتخب مردم در انتخابات برای ۴ سال ارکان زندگی ما و فرزندان ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این انتخاب هر چه بیشتر آگاهانه باشد، سهم بهتری در زندگی ما و فرزندان ما خواهد داشت.
و عدم مشارکت ما باعث می‌شود افراد ضعیف و ناشایسته با کمترین آراء بر جامعه و سرنوشت ما مسلط شوند، و به خاطر ضعف و سوء مدیریت آنها قیمت‌ها سر به فلک بکشد و نمونه‌اش را در سال‌های گذشته تجربه کردیم که قیمت دلار در مدت کوتاهی به ۷۰ هزار تومان رسید و به تبع آن قیمت سکه و مسکن و اجاره مسکن خودرو و خوراکی‌ها به طور سرسام آوری افزایش یافت و بسیاری از زندگی‌ها را دچار بحران نمود.

فرصت و روزنه‌ای پدید آمده که چشمان نگران بسیاری به نتیجه این انتخابات دوخته شده، قدر این فرصت اندک را بدانیم و با مشارکت خود و تشویق دیگران به مشارکت دین خود را نسبت به جامعه و فرزندانمان را ادا کنیم.

غلامرضا رضایی تربقان

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=56230

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.