• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

اخبار ویژه

0

فرهنگ سازی و جلب مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری

  • کد خبر : 62329
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
فرهنگ سازی و جلب مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری
فارس_ هشتمین نشست علمی از سلسله نشست های محیط زیستی با موضوع فرهنگ سازی و جلب مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری با حضور معاون محیط زیست انسانی و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ،مدیران شهرداری شیراز، اساتید برجسته دانشگاه شیراز ، نمایندگان سازمان های مردم نهاد و نمایندگان ادارات و دستگاههای اجرایی در شیراز برگزار شد.

گیتی آنلاین_ قاسم نهاوندی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در این نشست همگرایی و همدلی و تشریک مساعی را رمز اصلی افزایش مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست دانست و اظهار داشت: فرهنگ سازی مهمترین مقوله برای مردمی سازی محیط زیست است، در برهه های مختلف زمانی ادیان آسمانی بر لزوم احترام به طبیعت و محیط زیست و آب و درختان تاکید کرده اند ، اما دین مبین اسلام بیش از سایر ادیان در این زمینه مفاهیم معنوی دارد، حفظ محیط زیست بخشی از آموزه های اصلی ما در دین مبین اسلام است، فرهنگ سازی برای نهادینه شدن این مفاهیم و پایبندی مردم به اصول اصلی محفاظت از محیط زیست صرورت جامعه امروز است.

نهاوندی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ و محیط زیست در هم آمیخته و قابل تفکیک نیست ادامه داد: اگر انسان به این باور برسد که خود جزئی از اکوسیستم محیط پیرامونی است و هر گونه عملکرد نادرست ، عکس العمل طبیعت را بدنبال دارد ، بسیاری از معضلات زیست محیطی انسان ساز حل خواهد شد.

به اظهار وی فرهنگ نقش بسزایی در بسیاری امور دارد و تاکیدات یافته های علمی و تجربی و اسناد بالادستی بر گسترش فرهنگ محیط زیست به ویژه در موضوع حفظ طبیعت و مدیریت پسماند و مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست نشان از اهمیت و جایگاه آن دارد. هر چقدر حوزه آگاهی ها و مشارکت های مردمی را به حوزه حفاظت از محیط زیست نزدیک‌تر کنیم موفق تر عمل کرده‌ایم و با توجه به نقش فرهنگ در محیط زیست، مدرسه و دانشگاه نقش موثری در فرهنگ سازی در این زمینه می تواند داشته باشد.معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس همچنین گفت: آموزش، تبلیغات، اطلاع رسانی و همکاری و هم افزایی نهادهای رسمی و غیر رسمی در حوزه حفاظت از محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است و نهادها و وزارتخانه های مختلف ظرفیت های زیادی در این زمینه دارند که باید از این ظرفیت ها با هدف حفاظت از محیط زیست بهره کافی برد. دانشگاه نیز در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت های چشمگیری داشته و اگر با توجه به وظایف فرهنگی خود در بخش های رسمی و غیر رسمی این موضوع را دنبال کند به طور قطع به نتایج ثمر بخشی در این زمینه خواهد رسید.

وی در ادامه در ادامه بر افزایش آگاهی ها و حساسیت های مردمی در حوزه حفاظت از محیط زیست و مدیریت شهری تاکید و اضافه کرد: مردم در حفاظت از محیط زیست نقش کلیدی دارند، با توجه به تاکید آموزه‌های دینی، حفظ و نگهداری، استفاده صحیح از آن و وجود عرصه های منابع طبیعی برای زندگی سالم از جمله ضرورت‌هاست.

اکرم کاووسی کارشناس آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در ادامه این نشست گزارشی از چگونگی جلب مشارکت های مردمی در حفاظت از محیط زیست در مدیریت شهری ارائه داد.

در ادامه این نشست استادان دانشگاه، مدیران شهرداری شیراز، مسوولان و کارشناسان ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان های مسوول و نمایندگان تشکل های محیط زیست نیز دیدگاه‌های کارشناسی و چگونگی افزایش مشارکت مردم در حفظ محیط زیست را بیان کردند.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=62329

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.