علی مطهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین؛ با تأکید بر اهمیت برگزاری برنامههای متنوع در ایامالله دهه فجر، اظهار داشت: این برنامهها نباید صرفاً به ادارات و مجموعههای مختلف محدود شود، بلکه مدارس نیز باید به گونهای برنامهریزی کنند که این مراسمات با ذائقه و علایق دانشآموزان همخوانی داشته باشد.
وی افزود: اجرای برنامههای خلاقانه و جذاب در مدارس، نقشی کلیدی در جلب مشارکت دانشآموزان و انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی ایفا میکند این اقدامات باید به گونهای باشد که دانشآموزان نهتنها تماشاگر، بلکه عامل و شریک اصلی در اجرای برنامهها باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی تأکید کرد: مدارس باید به جای برگزاری برنامههای تکراری، به تبیین حقایق انقلاب اسلامی بپردازند و با مقایسه وضعیت کشور قبل و بعد از انقلاب در حوزههای مختلف، به ویژه دستاوردهای علمی و پژوهشی، زمینه آگاهیبخشی به دانشآموزان را فراهم کنند.
وی افزود: هدف اصلی این برنامهها، تقویت شناخت نسل جدید از مبانی و آرمانهای انقلاب اسلامی است این مهم نیازمند استفاده از شیوههای نوین و جذاب آموزشی است تا دانشآموزان بتوانند با مفاهیم عمیقتر و ملموستر آشنا شوند.
مطهری بیان کرد: برنامهریزی آموزش و پرورش در ایام دهه فجر باید بر پایه سه رکن اساسی یعنی دانشآموز، معلم و اولیا استوار باشد در این راستا، نقش هر یک از این ارکان باید بهطور دقیق تبیین شود دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور، معلمان به عنوان رهبران فکری و اولیا به عنوان همراهان تربیتی، در کنار یکدیگر میتوانند به تحقق اهداف انقلاب اسلامی کمک کنند باید برنامههایی طراحی شود که هر سه گروه در فعالیتها مشارکت فعال داشته باشند.
وی با اشاره به تزئین و زیباسازی مدارس در دهه فجر، تصریح کرد: زیباسازی محیط مدارس نباید صرفاً توسط کادر آموزشی انجام شود، بلکه باید خودِ دانشآموزان به این امر ورود کنند استفاده از خلاقیت و ابتکار دانشآموزان در این زمینه علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی، به پرورش حس مسئولیتپذیری و روحیه کار گروهی در میان آنان کمک میکند.
مطهری در ادامه به نقش تشکلهای دانشآموزی نظیر بسیج دانشآموزی، انجمن اسلامی و سازمان دانشآموزی اشاره کرد و گفت: این تشکلها باید به میدان آمده و با ارائه برنامههای محتوایی و تبیینی، به ایجاد شور و نشاط انقلابی در مدارس کمک کنند.
وی افزود: ایجاد روحیه مطالبهگری با محوریت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، اصلیترین بخش برنامهریزی در مدارس است فرصت دهه فجر باید به گونهای باشد که تمام دانشآموزان، فارغ از گرایشها و علایق شخصی، بتوانند از این دوران بهرهبرداری کرده و به شناخت عمیقتری از تاریخ و آرمانهای انقلاب اسلامی دست یابند.