• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی خبر داد: برقراری قرنطینه جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 63183
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی خبر داد:  برقراری قرنطینه جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از نظارت و پایش مستمر و شبانه‌روزی بر جزایر زیستگاهی پارک ملی خبر داد. 

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، سعید شهند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اواسط مرداد سال جاری، بر اساس پایش و گزارش‌های محیط‌بانان پارک ملی دریاچه ارومیه، وضعیت غیرعادی در میان تعداد محدودی از جمعیت قوچ و میش‌های ارمنی جزیره اشک و اسپیر مشاهده شد.

وی ادامه داد: بلافاصله کارشناسان حیات وحش و دامپزشکان اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان به همراه اعضای هیئت علمی دانشکده دامپزشکی ارومیه به محل اعزام شدند.

شهند افزود: برای کنترل بیماری و جلوگیری از شیوع آن، اقدامات لازم با حضور میدانی کارشناسان انجام شد و محل‌های تجمع حیات وحش مانند آبشخورها به دقت بررسی و نمونه‌برداری شدند. نمونه‌های برداشت شده به آزمایشگاه تخصصی اداره کل دامپزشکی استان ارسال شده‌اند تا نظر تخصصی در این زمینه ارائه گردد.

مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: تلفات مشاهده شده در میان جمعیت قوچ و میش‌ها بسیار معدود و محدود بوده است.

وی افزود: مطابق پایش‌های انجام شده، بخشی از این تلفات به دلیل شکار گونه‌های شکاری مانند شغال که جزئی از چرخه طبیعی زیست حیات وحش در جزایر است، اتفاق افتاده است و تعدادی از این تلفات نیز ممکن است به دلیل بیماری باشد. تا زمانی که نتایج قطعی از سوی آزمایشگاه تخصصی اعلام نشود، نمی‌توان اظهار نظر دقیقی ارائه داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین با اشاره به برقراری قرنطینه در جزایر و عدم ورود و خروج هرگونه دام اهلی، بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان نظارت و پایش مستمر و شبانه‌روزی بر جزایر زیستگاهی پارک ملی دارد و در حال حاضر وضعیت زیستی در این زیستگاه‌ها کاملاً عادی و طبیعی است.

شهند همچنین خاطرنشان کرد: اقدامات کنترلی و نظارتی به طور جدی ادامه دارد و تیم‌های تخصصی به صورت مستمر وضعیت را تحت بررسی دارند تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه تهدیدی برای حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی وجود ندارد. وی تأکید کرد که تمام تدابیر پیشگیرانه به کار گرفته شده است تا از گسترش هرگونه بیماری یا آسیب به اکوسیستم جلوگیری شود.

شهند در پایان با اشاره به اهمیت حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و گونه‌های مختلف حیات وحش، گفت: ما به شدت متعهد به حفاظت از منابع طبیعی و زیستگاه‌های ارزشمندمان هستیم و همه تلاش خود را برای حفظ سلامت و بقای حیات وحش در پارک ملی دریاچه ارومیه به کار خواهیم گرفت.

وی از عموم مردم و علاقه‌مندان به حیات وحش درخواست کرد که در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیرعادی یا تغییر در وضعیت حیات وحش، سریعاً با مراجع مربوطه تماس بگیرند تا اقدامات لازم به موقع انجام شود و سلامت محیط زیست حفظ گردد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=63183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.