• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی خبر داد: ثبت تالاب شیبلو در فهرست مناطق حفاظت‌شده

  • کد خبر : 64158
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی خبر داد:  ثبت تالاب شیبلو در فهرست مناطق حفاظت‌شده
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: اقدامات لازم جهت ارتقای سطح تالاب شیبلو شهرستان پلدشت به مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست انجام شد.

سعید شهند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین، از اقدامات انجام‌شده برای ارتقای سطح حفاظتی تالاب شیبلو در شهرستان پلدشت خبر داد و اظهار کرد: این تالاب به‌زودی به یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: تمامی هماهنگی‌های لازم جهت ارتقای این تالاب مرزی به پناهگاه حیات‌وحش انجام شده است و موضوع در شورای‌عالی محیط‌زیست کشور در حال بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی افزود: همکاری‌های لازم با سازمان منطقه آزاد ماکو و سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز برای ارتقای سطح حفاظتی این منطقه انجام گرفته است. با قرارگیری تالاب شیبلو در فهرست مناطق تحت مدیریت، هرگونه بهره‌برداری از این تالاب با رعایت قوانین محیط‌زیستی انجام خواهد شد.

شهند با اشاره به اهمیت تالاب شیبلو به‌عنوان زیستگاه غاز پیشانی‌سفید کوچک، خاطرنشان کرد: هدف از افزایش سطح مناطق تحت مدیریت، حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری و مناظر طبیعی برای نسل‌های فعلی و آینده است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه شهروندان در حفظ و نگهداری این منابع طبیعی مسئولیت دارند.

وی همچنین بر اهمیت «حفاظت مشارکتی» تأکید کرد و گفت: سازمان محیط‌زیست آماده بهره‌گیری از توانایی‌های جوامع محلی و دوستداران محیط‌زیست برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت است، تا حفاظت و توسعه پایدار به‌طور همزمان محقق شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در ادامه به فرآیند ثبت دو تالاب دائمی شیبلو پلدشت و بورالان ماکو در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر اشاره کرد و گفت: با ثبت این دو تالاب، آذربایجان غربی تنها استانی در کشور خواهد بود که دارای هشت تالاب بین‌المللی ثبت‌شده در این کنوانسیون است.

گفتنی است تالاب شیبلو با مساحت ۳ هزار و ۴۲۸ هکتار و تالاب بورالان با ۲۵۰ هکتار در شهرستان‌های پلدشت و ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار دارند و به‌عنوان زیستگاه‌های مهمی برای گونه‌های گیاهی و جانوری شناخته می‌شوند.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=64158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.