• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
0

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی خبر داد:  آغاز فاز اول واکسیناسیون تب برفکی دام‌ها

  • کد خبر : 56455
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی خبر داد:   آغاز فاز اول واکسیناسیون تب برفکی دام‌ها
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی از آغاز فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین استان خبر داد.

امید خلیل‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری گیتی آنلاین، از آغاز فاز اول واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی خبر داد و اظهار کرد: تب برفکی، بیماری ویروسی مسری و مهلک، نه‌تنها سلامت دام‌ها را به خطر می‌اندازد، بلکه ضررهای اقتصادی قابل‌توجهی به همراه دارد. به همین دلیل، مبارزه با این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه، واکسیناسیون منظم و سراسری دام‌ها طبق برنامه‌های تعیین شده توسط سازمان دامپزشکی است گفت: فاز اول واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی از ۹ تیرماه آغاز و تا ۱۰ شهریور به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه جابه‌جایی و حمل‌ونقل دام باید تحت نظارت دقیق دامپزشکی انجام و از ورود دام‌های آلوده به منطقه جلوگیری شود افزود: در این طرح ۳۱۵ هزار رأس دام سنگین و ۴ میلیون رأس دام سبک در ۳ هزار واحد اپیدمیولوژیک استان واکسینه می‌شوند.

خلیل‌زاده با بیان اینکه بیش از ۱۱۰ مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی با نظارت بخش دولتی این عملیات را انجام می‌دهند، از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری، با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند.

خاطرنشان می‌شود در صورت بروز بیماری، باید دام‌های آلوده و مشکوک قرنطینه شوند و ضدعفونی‌کردن اماکن، تجهیزات و وسایل نقلیه مرتبط با دامداری‌ها از جمله اقدامات ضروری برای جلوگیری از انتشار ویروس است.

مشاهده هرگونه علائم مشکوک در دام‌ها باید سریعاً به اطلاع مسئولین دامپزشکی رسانده شود در برخی موارد، برای جلوگیری از انتشار بیماری، ممکن است لازم باشد دام‌های آلوده معدوم شوند.

یادآور می‌شود در حال حاضر، درمان اختصاصی برای تب برفکی وجود ندارد، اما می‌توان با استفاده از داروهای حمایتی، علائم بیماری را کنترل کرد، همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه برای کاهش بیماری تب برفکی بسیار حائز اهمیت است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=56455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.