• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

اخبار ویژه

اجرای «خیلی زود عادت می‌کنیم» تمدید شد رکورد جوجه ریزی در مرغداری های سیستان وبلوچستان به مرز ۸ میلیون قطعه رسید اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های زیرینایی و روبنایی سایت های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان جوابیه اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی کردستان به سلسله گزارش های خبرگزاری کرد پرس مشارکت بالا، مطالبات به حق: مردم رستم چه از منتخب خود می‌خواهند؟ کسب عنوان برترین گزارش جام رسانه امید توسط خبرنگار استان فارس  لزوم رعایت دقت و سرعت فرایندهای پستی در راستای رضایت مشتریان تصویب صورت های مالی ۱۴۰۱ بانک پارسیان با رای اکثریت سهامداران/ مجمع فوق العاده به تنفس خورد استمرار برگزاری جشنواره نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هر سال در دانشگاه های سراسر کشور برگزاری جلسه‌ی مأموریت‌های محوله اجتماعی در سطح جامعه و تعامل فی مابین بسیج و پلیس امنیت اخلاقی فراجا جهت کاهش جرائم و تخلفات اخلاقی استان فارس برگزاری جلسه کارگروه گندم آرد و نان شهرستان زاهدان «خطر اسپویل» در عمارت ارغوان

1

مدیر شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی مطرح کرد: بازگشت شاه‌میگو به تور صیادان پلدشتی

  • کد خبر : 63330
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
مدیر شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی مطرح کرد:  بازگشت شاه‌میگو به تور صیادان پلدشتی
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از بازگشت دوباره شاه‌میگو، معروف به «سلطان ارس» به تور صیادان پلدشت پس از هفت سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، منصور لطفی در جمع خبرنگاران از بازگشت دوباره شاه‌میگو، معروف به «سلطان ارس» به تور صیادان پلدشت پس از هفت سال خبر داد و اظهار کرد: به دنبال افزایش صید غیرمجاز در دریاچه پشت سد ارس از سال ۱۳۹۳ و کاهش شدید تعداد شاه‌میگوی دراز آب شیرین ارس، خطر انقراض این آبزی ارزشمند و اقتصادی وجود داشت. در نتیجه، اداره شیلات استان با همکاری مرکز تحقیقات و سازمان شیلات ایران، ممنوعیت صید شاه‌میگو را از دریاچه پشت سد ارس در سال ۱۳۹۷ به اجرا گذاشت.

وی ادامه داد: این ممنوعیت هفت‌ساله به شاه‌میگو فرصتی داد تا در محیط طبیعی خود زاد و ولد کرده و جمعیت خود را بازیابی کند. اکنون، پس از هفت سال تکثیر و پرورش، «سلطان ارس» بار دیگر به تور صیادان بازگشته است و این بازگشت نشانه‌ای از موفقیت اقدامات حفاظتی و مدیریتی در جهت احیای این گونه‌ی مهم و اقتصادی است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی عنوان کرد: با توجه به این موفقیت، مقامات شیلات در حال بررسی اقدامات بیشتری برای حفظ و گسترش زیستگاه‌های شاه‌میگو و دیگر گونه‌های آبزی در منطقه هستند. از جمله این اقدامات می‌توان به تقویت نظارت‌ها بر صید غیرمجاز، حمایت از پرورش آبزیان در شرایط کنترل‌شده و افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت حفاظت از تنوع زیستی در اکوسیستم‌های آبی اشاره کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، برنامه‌هایی برای توسعه پایدار شیلات و تقویت زیرساخت‌های مربوط به صنعت آبزی‌پروری در آذربایجان غربی در حال اجراست. هدف این برنامه‌ها نه تنها حفاظت از گونه‌های ارزشمند مانند شاه‌میگو، بلکه ارتقای توانمندی‌های محلی در زمینه تولید و بهره‌برداری پایدار از منابع آبزیان است. در این راستا، آموزش صیادان و جامعه محلی در مورد روش‌های صید پایدار، اهمیت حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب‌ها از جمله اقدامات مهمی است که در دستور کار قرار دارد.

لطفی تصریح کرد: همچنین، طرح‌های تحقیقاتی متعددی برای مطالعه و بررسی رفتارهای زیستی و الگوهای تولیدمثلی شاه‌میگو و دیگر گونه‌های آبزی منطقه در حال اجرا هستند. این مطالعات می‌توانند به بهبود روش‌های مدیریت و حفاظت از این گونه‌ها کمک کرده و اطلاعات دقیق‌تری درباره شرایط محیطی مطلوب برای رشد و تکثیر آن‌ها فراهم کنند.

گفتنی است، بازگشت شاه‌میگو به تور صیادان نه تنها موفقیتی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی است، بلکه فرصت‌های اقتصادی جدیدی را برای منطقه به همراه دارد. با افزایش تعداد شاه‌میگو در دریاچه پشت سد ارس، امکان صادرات این آبزی ارزشمند به بازارهای داخلی و خارجی نیز فراهم خواهد شد که می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه ایفا کند. بنابراین، مقامات محلی و ملی در تلاش هستند تا با مدیریت هوشمندانه و پایدار منابع آبزیان، از این فرصت به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنند و همزمان به حفظ محیط زیست و تنوع زیستی منطقه نیز توجه داشته باشند.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=63330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.