• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی مطرح کرد: افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 59270
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی مطرح کرد:  افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در آذربایجان غربی
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از وضعیت مطلوب زیست گوزن زرد ایرانی در مجتمع رشکان خبرداد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین، از وضعیت مطلوب زیست گوزن زرد ایرانی در مجتمع رشکان خبر داد و گفت: با تولد سه راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و تولد دو گوساله گوزن در سال جاری، تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش یافته است.

سعید شهند اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده‌اند.

وی ادامه داد: گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های نادر و در معرض خطر انقراض است که در پارک ملی دریاچه ارومیه نگهداری و تکثیر می‌شود. این گونه ارزشمند در سال‌های اخیر با تلاش‌های فراوانی برای حفاظت و افزایش جمعیت مواجه بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد: دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳ در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه‌روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را پایش و کنترل می‌کنند. امیدها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

شهند تصریح کرد: این اقدامات باعث افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در این منطقه شده و امیدها برای نجات این گونه ارزشمند را افزایش داده است. دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش به صورت شبانه‌روزی وضعیت این گونه را پایش و کنترل می‌کنند تا شرایط زیستی مطلوبی برای آنها فراهم شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: جزیره اشک دریاچه ارومیه نیز یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های این گونه کمیاب است که به علت دسترسی دشوار شکارچیان، به مکانی امن برای این جاندار تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=59270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.