• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
1

مرحوم کلینی ثقت اسلام جامع تشیع و اهل سنت

  • کد خبر : 50502
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
مرحوم کلینی ثقت اسلام جامع تشیع و اهل سنت
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: کلمه ثقت در علم رجال شیعه و اهل سنت عالی‌ترین تحلیل از یک فرد است، یعنی ما بالاتر از کلمه ثقت نداریم و مرحوم کلینی ثقت اسلام جامع تشیع و اهل سنت بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی، در مشهد، حجت‌الاسلام حسن ربانی در همایش همراه با کلینی و کافی و اکران فیلم مستند «الکافی»اظهار کرد: در رابطه با محمد بن یعقوب کلینی رازی، مرحوم نجاشی ایشان را ثقت اسلام معرفی می‌کنند. کلمه ثقت در علم رجال شیعه و اهل سنت عالی‌ترین تحلیل از یک فرد است، یعنی ما بالاتر از کلمه ثقت نداریم.

 

ادامه داد:مرحوم کلینی کتاب کافی را در مدت بیست سال تألیف کرد. علما و فقها از دوره میانی فقه، یعنی از دوره علامه حلی به بعد، کتاب کافی را از کتاب‌های حدیث به شمار می‌آورند و به همین دلیل مرحوم علامه مجلسی در مقدمه کتاب کافی فرموده‌اند: «چون کتاب کافی اصلح وصول است».

 

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: کتاب کافی تنها کتابی است که در میان کتاب‌های شیعه و اهل سنت با کتاب عقل و جهل شروع می‌شود. ضمن اینکه وی مقدمه عالمانه‌ای فوق‌العاده‌ای برای کتاب الکافی نوشته است که من این کتاب را با سه شرح تدریس کرده‌ام.

 

حجت‌الاسلام ربانی بیان کرد:مقدمه کتاب اصول کافی بعد از اتمام متن نوشته شده است و جزو بهترین مقدمه‌ها است. چرا بعد از تألیف کتاب نوشته شده است؟

 

وی عنوان کرد:کلینی در کتاب اصول کافی سلسله اسناد را حفظ کرده است. نکته بعدی اینکه کلینی باب‌بندی اصول کافی را با تفکر انجام داده است و روایتی در این کتاب آمده که تنها با سه واسطه به معصوم می‌رسد، که این باعث کاهش خطا می‌شود. همچنین این کتاب در سه بخش اصول، فروع و روضه تقسیم شده است.

 

این استاد حوزه علمیه گفت:کلینی کتاب اصول کافی را با عقل شروع کرده و با کتاب عشره به پایان می‌رساند. کتاب‌های بعد از اصول کافی در بحث حدیث به صورت کتاب اصول کافی باب‌بندی شده است، این در حالی است که مهم‌ترین کتاب اهل سنت مقدمه ندارد.

حجت‌الاسلام ربانی عنوان کرد: کتاب اصول کافی حاصل و چکیده شده اصول چهارصدگانه‌ای است که از دوره اصحاب امام سجاد (ع) نوشته شده است. جوهره این کتاب مورد پذیرش تمام علما و بزرگان است و همه به این کتاب احترام می‌گذارند. کتاب اصول کافی بدون هیچ پشتوانه دولتی نوشته شده است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=50502

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.