• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
4

مردم چگونه در جهش تولید شریک می‌شوند؟

  • کد خبر : 46228
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
مردم چگونه در جهش تولید شریک می‌شوند؟
فارس_ معاون اجرایی دانشگاه پیام نور فارس گفت: جهش تولید با مشارکت مردم» یعنی شریک شدن مردم؛ و سوال مهم این است که مردم چگونه شریک می‌شوند؟ پاسخ به این سوال این است که مردم با دنیای پس از تولیدِ تولید کننده ها شریک شوند.

گیتی آنلاین_ عبد الحمید خسروی عضو هیات علمی اقتصاد و معاون اجرایی دانشگاه پیام نور استان فارس و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص علت نامگذاری شعار سال افزود: مقام معظم رهبری در آغاز سال نو به مانند سالیان اخیر عنوان شعار سال را مرتبط با موضوعات اقتصادی اعلام کردند.

وی افزود: «جهش تولید با مشارکت مردم» شعار سال ۱۴۰۳ است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد. قطعاً «جهش تولید» یکی از نیاز‌ های اساسی کشور است و هر کسی که دغدغه ایران را داشته باشد می‌داند باید برای تحقق این هدف تلاش کرد. با نگاهی دقیق به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» می‌توان راه‌ هایی که برای تحقق این شعار به ذهن می‌رسد را بررسی کنیم. باید توجه داشت که کلید واژه مهم این شعار «مشارکت مردم» است و با عنایت به اهمیت کلید واژه‌ ی مورد اشاره این مطلب به رشته تحریر درآمده است.

به گفته این استاد دانشگاه، در تمام مکاتب توسعه محور جهان امروز مردم یک ملت عنصر اصلی و محوری توسعه محسوب می‌شوند چرا که توسعه واقعی زمانی اتفاق می افتد که توده های مردم خود را در این فرایند سهیم و مسئول بدانند. علاوه بر این هنگامی که انگیزه و اراده جمعی مردم شکل بگیرد، یک نیروی خروشان و اثرگذار شکل می گیرد که می تواند بر هر مانع و مشکلی غلبه نماید. همچنین حضور گسترده مردم باعث هم افزایی نیروها و تجمیع همه ظرفیت ها می شود.

وی در خصوص شعار سال نیز می گوید: انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر فرزانه انقلاب گویای آن است که ایشان هوشمندانه و دقیق به تمامی ارکان و مولفه های توسعه واقعی توجه داشته اند. با تحقق این شعار و جلب حداکثری مشارکت مردمی، اقتصاد ایران قطعاً به جهش بزرگی دست خواهد یافت.

این فعال حوزه اقتصادی نیز بیان داشت: بایستی به این نکته توجه داشت که امروزه دستیابی به توسعه اقتصادی و رشد پایدار در گرو تقویت بنیه تولید داخلی کشورهاست. به همین دلیل کشورهای پیشرفته و دارای قدرت برتر اقتصادی با تکیه بر ظرفیت های تولیدی خود، توانسته‌اند استقلال و خودکفایی را تضمین کرده و به رشد پایدار اقتصادی دست یابند. این کشورها به واسطه این رویکرد از جهش در تولید به عنوان موتور محرکه رشد و شکوفایی اقتصادی خود استفاده کرده و در این مسیر از ظرفیت همراهی و همکاری آحاد اعضای جامعه حداکثر بهره را می‌برند.

آیا صرفاً منظور از این شعار این است که مردم باید وارد تولید محصولات شوند؟

او در پاسخ به این سوال اظهار داشت: اگر این نگاه را داشته باشیم چند نکته را باید مورد توجه قرار داد. اولاً، تولید امری تخصصی است. ثانیاً، تولیدکننده های توانمند و با کیفیت در کشور وجود دارند، اما تقریباً اکثر آنها با تنفس مصنوعی و دریافت وام، چرخ تولید را در حرکت نگه ‌داشته‌اند. ثالثاً، تولید کننده های موجود با ورود همه افراد کف جامعه به چرخه تولید، دچار مشکل می‌شوند، زیرا تعادل این عرصه برهم می‌خورد؛ البته اینها به این معنی نیست که هیچ کس نباید وارد تولید شود بلکه مسیر تولید باید برای همه متخصصان علاقمند به تولید باز باشد و مورد حمایت قرار گیرند.

آیا صرفاً منظور از شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مشارکت مردم در خرید محصولات داخلی است؟

وی عنوان کرد: با وجود برخی محصولات خارجی که اکنون مشابه ایرانی آن وجود ندارد، نشان می‌دهد، شعار سال صرفاً به این امر تمرکز ندارد که مردم باید تولیدات داخلی را خریداری کنند. همچنین در حال حاضر برخی محصولات تولید داخل که رقیب خارجی ندارند، به خودیِ خود مورد حمایت مردم قرار دارند.

خسروی بیان کرد: منظور از «جهش تولید با مشارکت مردم» یعنی شریک شدن مردم؛ و سوال مهم این است که مردم چگونه شریک می‌شوند؟! پاسخ به این سوال این است که مردم با دنیای پس از تولیدِ تولید کننده ها شریک شوند؛ و آموختن هنر و حرفه تجارت و فروش و ایجاد زیرساخت‌های موجود، به مراتب منطقی تر و کم هزینه تر از ورود عام مردم به عرصه پیچیده ی تولید است؛ یعنی اگر سنگر فروش داخلی و صادرات، تکثیر و تثبیت شود، تولیدات رو به رشد و بی‌نیاز از وام‌ها و …می‌شود.

عبد الحمید خسروی عضو هیات علمی اقتصاد و معاون اجرایی دانشگاه پیام نور استان فارس و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پایان گفت: لازم است فقط به این آمار دقت کنیم که در ایران حداقل، ده هزار محصول وجود دارد که می‌توان آن را به حدود ۲۰۰ کشور صادر کرد. به شکل منطقی، می‌توان برای صادرات هر محصول تولید داخل، در هر کشوری یک نماینده داشته باشیم. مثلا یک نفر در صادرات زعفران در تایوان، یک نفر در چین و… حضور داشته باشد؛ پس زعفران تولید داخل حدود ۲۰۰ فعال واقعی در کل دنیا به دنبال دارد.

وی ادامه داد: دولت در این روش می‌تواند با بنگاه‌های خصوصی تحریم‌ها را دور بزند و آنگاه می‌توان حدود دو میلیون افسر صادرات در جهان داشت؛ در بدترین شرایط همین تجار فعال، حداقل می‌توانند موجب اشتغال ده نفر باشند که جمعا بیست میلیون نفر دارای شغل واقعی می‌شوند و اینگونه مشارکت مردم در رشد تولید محقق می‌شود.

خبرنگار/ فاطمه شعبانی

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=46228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.