• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

معرفی و بررسی آثار دیوارنگاری پروژه اسطوره در آثار موحد بیرانوند

  • کد خبر : 63583
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۱۶
معرفی و بررسی آثار دیوارنگاری پروژه اسطوره در آثار موحد بیرانوند
به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها یا هر مکان عمومی که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود.

گیتی آنلاین_ به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها یا هر مکان عمومی که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود. دیوار نگاشته‌ها، هرگونه علامت‌گذاری‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند در شکل‌های نوشتن ساده حرف‌ها تا نقاشی‌های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته‌ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراتوری‌های روم، چین و ایران وجود داشته‌اند. دیوارنگاری را می‌توان در طبقه‌بندی مدرن، به مثابهٔ هنر عمومی تعبیر کرد.

این مجموعه ” دیوار نگاری ” با عنوان اسطوره از سال ۱۳۹۹ توسط موحد بیرانوند و به صورت پروژه‌ای با سازمان زیباسازی تهران آغاز و اجرایی شد. بخش اول این آثار سال ۹۹ پیرو یک فراخوان از سمت سازمان زیباسازی داوری شد و پس از تایید نهایی این طرح در نهایت توسط موحد بیرانوند به اجرا رسید که شامل ۴ طرح بود.

این چهار طرح شامل چند اسطوره از داستان‌های شاهنامه بود که اولین طرح اسطوره فریدون بود دومین طرح فریدون و برمایه و مادر فریدون فرانک، و دیوار بعدی یا طرح بعدی باز از اسطوره‌های ایرانی اسطوره تیشتر بود که به اجرا در آمد و در طول دو ماه کار به پایان رسید. می‌توانیم این گونه بگوییم که در زمینه دیوارنگاری یا نقاشی دیواری علاوه بر طرح‌های تزیینی نیاز به یک فضای روایتگر هم احساس می شود. کما اینکه این گونه طرح‌ها در گذشته هنر ایرانی هم وجود داشتند . می‌توان به چند مورد از هنرهای روایتگر ایرانی اشاره کرد که در گذشته بیشتر به آن پرداخته می‌شده است مثل نقاشی قهوه‌خانه‌ای ، شاهنامه خوانی و فضاهایی که مخاطب را در خوانش داستان دخیل می کردند.

موحد بیرانوند در گفت و گو با شبکه خبری ایرانیان اروپا در خصوص این موضوع گفت: یکی از علایق بنده ایجاد ارتباط با مخاطب است و اینکه مخاطب را درگیر تصویر کنم ، مخاطبی که آنقدر درگیر مسائل روزمره ای مانند مسائل سیاسی،اجتماعی ،خانواده گی ،اقتصادی و غیره هست که شاید بعضی وقت‌ها یادش برود به داستان‌ها و کتاب ها سری بزند و با گذشته ی فرهنگی خود ارتباط بگیرد . به نحوی می‌توان گفت که نقاشی دیواری‌های روایتگر می‌توانند مثل یک کتاب همیشه باز جلوی چشمان مخاطب ما قرار گیرند و روزانه هزاران نفر را به خوانش خود دعوت کنند.

ما ایرانی‌ها اگر یک چشممان به آینده دوخته شده باشد بدون شک آن چشم دیگر به سمت گذشته است و یک گذشته فرهنگی که همیشه به آن افتخار کرده ایم. حال چگونه می توان با آن گذشته ارتباط داشت؟

یکی از راه های ایجاد ارتباط زبان تصویر است ، که در قالب هنر های تجسمی و تصویری نمود پیدا می کند و در سطح جهان بسیار قدرتمند است.

در دیوارنگاره ی دیگری که با عنوان درفش کاویانی ضلع شمالی میدان آزادی اجرا شد سعی کردم با استفاده از موتیف ها و رنگ های ایرانی
یک فضای امیدوارانه نسبت به آینده طراحی و اجرا کنم. و به این صورت که می‌توان گفت این طرح اشاره‌ای دارد به زخم‌های بی‌نهایتی که در طول تاریخ به فرهنگ این کشور زده شده ولی کماکان رو به جلو در حال حرکت است.
وقتی سخن از اسطوره های ایرانی به میان می‌آید نمی‌توان از شخصیت‌های بزرگ ادبی ،علمی ،فرهنگی و هنری ایرانی غافل شد . یکی از این شخصیت‌ها شیخ اشراق سهروردی بود که باز به سفارش سازمان زیباسازی شهر تهران یک دیوار نگاره در خیابان بهار شیراز تقاطع سهروردی طراحی و اجرا شد.

در این طرح سعی کردم بر اساس نوع تفکر و فلسفه ی سهروردی و بر اساس فرم دایره ترکیب کلی را به وجود بیاورم و چندین بار دایره در این کار تکرار شد. اشاره‌ای به فرم دایره در قالب یک معماری ایرانی که برگرفته از فضای معماری کاشان است و نمادی از آسمان . در قسمت پایین کادر هم دایره‌ای ترسیم شده است با یک رنگ آبی کدر که اشاره‌ای به پست ترین لایه‌های درونی یک انسان دارد.
در بیشتر موارد طرح‌ها به صورت اتودهای فی البداهه شروع می‌شوند و در نهایت از نظر ترکیب بندی ، هماهنگی با محیط و همچنین رنگ تکمیل می شوند تا اینکه به مرحله اجرا برسند.
برخورد مردم و مخاطبین روزمره همیشه برای من جالب است و همیشه مردم در ذهنشان سوال دارند در مورد این دیوارنگاره‌ها. این گونه دیوارنگاره‌ها می‌توانند به مرور زمان به بخش هویتی از محلات و خیابان‌ها تبدیل شوند و حتی می‌توانند نمادی از آدرس ها در خیابان ها باشند . یا اینکه هر نقاشی دیواری روایتگر می‌تواند مثل یک کلید واژه مخاطب را به مطالعه دعوت کند و به متن داستان ببرد و باعث شود مخاطب در مورد آن کاراکتر و در مورد داستان آن دیوار نگاره تحقیق کند و مطالعه‌ای داشته باشد. این گونه می شود بین مردم و قسمتی از این گستره ی فرهنگی یک آشتی ایجاد کرد.

قابل توجه است موحد بیرانوند زاده ۱۳۶۳ در شهرستان خرم آباد است.

وی مدرس دانشگاه، مربی هنرهای تجسمی، نقاش، تصویرگر و همچنین کارشناس ارشد تصویر سازی است. موحد بیرانوند تاکنون نمایشگاه های بسیاری را برگزار و یا شرکت کرده است.

نمایشگاه هایی چون:

نمایشگاه انفرادی
تصویر سازی ) از میم تا مولانا فرهنگسرای ارسباران ۱۳۹۷

شرکت در نمایشگاه های گروهی:
گالری دانشگاه هنر، ۱۳۸۸
گالری هژبر گروه مژ، ۱۳۹۲
گالری پنجره( روند )، ۱۳۹۴
گالری رواق برج میلاد (شهر هنر)، ۱۳۹۴
گالری ثالث( حسنک کجایی) ۱۳۹۵
فرهنگسرای ابن سینا( تصویر سازی سعدی)، ۱۳۹۷
گالری سایه (مکتوم) گربه) – (دیو) ۱۳۹۸ گالری پردیس ملت (خانه خوبان )، ۱۳۹۸
گالری گذار کجکوک سکوت، ۱۳۹۸
گالری نیان( پرانتز سری ۱۴۰۰)
فرهنگستان هنر، ۱۴۰۲
گالری جاوید (سیمرغ) ۱۴۰۳

خلاصه جوایز موحد بیرانوند

نفر اول مسابقات هنرستانهای کشور پرسش مهر، رشته نقاشی پاستل ۱۳۷۹ نفر سوم دانشجویان کشور مسابقات پرسش مهر رشته کاریکاتور ۱۳۸۲
نفر اول مسابقات بین المللی دانشجویی، بخش پوستر صلح ۱۳۸۸
نفر اول مسابقه هنر محیطی زباله زیبا، ۱۳۹۱
رتبه ۱ کنکور کارشناسی ارشد رشته تصویر سازی آزمون سراسری دانشگاه آزاد ۱۳۹۲

فعالیت ها
طراحی و اجرای بیش از ۴۰ نقاشی دیواری و کاشی شکسته در همکاری با
سازمان زیباسازی شهرداری ۱۳۸۷-۱۴۰۳
شرکت در بیش از ۳۰ ورکشاپ هنری از سال ۱۳۸۷ – ۱۴۰۳
منتخب بیش از ده فراخوان دیوار نگاری سازمان زیباسازی تهران – داور مسابقات تجسمی دانش آموزان فنی حرفه ای و کاردانش شهرستان های
استان تهران، ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴
نظارت بخش اجرایی دو سالانه نقاشی دیواری، سازمان زیباسازی تهران ۱۳۹۳ حضور در بیش از ۸۰ قسمت از برنامه های تلویزیونی صدا و سیما شبکه های ۱ و ۵ به عنوان نقاش و تصویرگر ۱۳۹۴-۱۳۹۳
اجرای مجموعه گرافیتی شخصی در تهران و شهرهای مختلف از سال ۱۳۹۴
تا کنون
اجرای ۵۰ کلیپ نقاشی به سفارش شهرداری تهران ۱۳۹۶
طراحی و اجرای نقاشی دیواری در دوحه قطر ٫ ابراج الشموخ ۱۳۹۸
– مصاحبه و حضور در مستند هنری شبکه هیسپان تی وی ۱۴۰۰
– مصاحبه و حضور در مستند هنری تهران من تلویزیون ملی اتریش ۱۴۰۰
سوابق تدریس: 
مدرس دانشگاه ۱۳۹۷-۱۴۰۳
هنر آموز هنرستانهای استان تهران ) آموزش و پرورش ۱۳۹۸-۱۴۰۳
مدرس طراحی و تصویرسازی فرهنگسرای ارسباران ۱۳۹۵-۱۳۹۸

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=63583

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.