• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
101

نقد و بررسی کتاب «روان شناسی تاریک»

  • کد خبر : 41266
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
نقد و بررسی کتاب «روان شناسی تاریک»
کتاب «روان شناسی تاریک» به نویسندگی مایکل پیس و مترجمی بیتا دارابی ، توسط عاطفه غلامزاده، نقد و بررسی شد.

گیتی آنلاین_ کتاب «روان شناسی تاریک» به نویسندگی مایکل پیس و مترجمی بیتا دارابی ، توسط عاطفه غلامزاده، نقد و بررسی شد.

در واقع روانشناسی تاریک به مفاهيم نوین علم روانشناسی می پردازد که عبارت از نفوذ ذهن دیگران ، تحریک احساسات، اعم از( ترس ، وحشت ) و…

و به عبارت دیگر روانشناسی تاریک به رفتارهای نابهنجار انسان “بیمار” بر فرد “قربانی” می گويند.

خلاصه کتاب روانشناسی تاریک: 

کتاب روانشناسی تاریک شامل یک مقدمه ، ده فصل ، (مطالعات موردی) / نتیجه گیری فصل اول در مورد سوءاستفاده پنهان عاطفی ، فصل دوم جنبه تاریک ترغیب، فصل سوم کنترل ذهنی نامحسوس، فصل چهارم بازی های روانی، فصل پنجم فريب فصل ششم هیپنوتیزم فصل هفت شستشوی مغزی، فصل هشتم سه گانه تاریک ، فصل نهم اغوا در روانشناسی تاریک.

فصل دهم (مطالعات موردی)

سوءاستفاده عاطفی به رفتاری گفته می شود فرد (بیمار) به قصد کنترل فرد آسیب دیده انجام می دهد و بصورت کلامی است ماهیت این هنجار باعث زخمی روحی در فرد آسیب دیده می‌شود و این رفتار بسیار آسیب زننده است و به شکل برخورد منفی نمایان می شود و به تنهایی معیارهای خاص عاطفی احساسات را مخرب می کند.

ترفندهای عاطفی: 

بمباران عاطفی به تکنیکی گفته می شود که شامل رفتار فریبنده و محبت آمیز بسیار اشاره دارد به طور کلی دستکاری احساسات قربانی توسط فرد سمی در رابطه عاطفی است که هيجانات قربانی مورد حمله قرار میگیرد تا فرد خوشفیته (سوءاستفاده گر) از طریق بازی روانی که ایجاد می‌کند با احساس شادی و اعتماد به نفس به آرامش ذهنی برسد.

جنبه تاریک ترغیب( ترغیب منفی ) ترغیب یک مهارت در زندگی است که افراد باهوش از طریق تسلط بر ذهن و قلب افراد برای دست یابی به اهداف(مثبت، منفی ) استفاده می‌کند در کتاب روانشناسی تاریک ترغیب از دیدگاه منفی مورد بررسی قرار داده است

ترغیب منفی فاقد هر نو انگیزه اخلاقی است و به دور از انسانيت صورت می‌گیرد و از نظر احساسی منجر به اعمال شرورانه در فرد قربانی از جمله: غم ، افسردگی، و اظطراب می شود.

کنترل ذهنی نامحسوس:

به دام انداختن افراد متزلزل

از دیدگاه روانشناسی به افرادی متزلزل می‌گویند که دارای شخصیت ناپایدار هستند یعنی از لحاظ عاطفی خلق و خوی مشخصی ندارند.

از مهم ترین ویژگی این اختلال مرز بین روان پریشی است که فرد بصورت مُدام به خودکشی فکر می کند.

منظور از به دام انداختن افراد متزلزل در کتاب روانشناسی تاریک به افرادی گفته می شود که فرد خوشفیته( سوءاستفاده گر) به راحتی تفکر و عقايد فرد قربانی را نشانه می‌گیرد

و از لحاظ عاطفی تحت فشار قرار می‌دهد.

بازی های روانی: تعریف بازی روانی در کتاب در این است که فرد خوشفیته(سوءاستفاده گر) با هدفی تعیین شده و انگیزه های پنهانی در سطح روانشناسی( دستکاری عاطفی ) ذهن قربانی را با هر گونه رفتار نوازش می کند اما قابل ذکر است این نوازش جنبه منفی دارد و با پیامدهای که مملو از رنج و اندوه همراه است و قربانی زنجیره ای از احساسات منفی را تجربه می‌کند.

فريب: به عملی گفته می شود که واقعیت را به گمراهی می‌کشاند که اغلب برای منافع شخصی صورت می‌گیرد ماهیت روانشناختی در فريب باعث ایجاد باور و خطا در فرد قربانی می‌شود.

در کتاب روانشناسی تاریک می توان گفت فريب نماد انحرافات فردی است که موجب زمینه های رخ دادن گمراهی همراه احساس ناامنی و ناخوشایندی در فرد قربانی به وجود می آورد.

هیپنوتیزم به طور کلی در کتاب بیانگر تسلط در ضمیر ناخودآگاه آدمی است تا با تمرکز حواس یک فرایند ذهنی که شامل مشکلات عاطفی و هیجانی در فرد قربانی است که در حالت هوشمندانه با یادآوری منفی توسط افراد سمی صورت میگیرد.

شستشوی مغزی روش کنترل باورها و عقايد در رفتار آدمی است.

در کتاب بیانگر اصلاح فکر همراه با تصورات مثبت در ذهن قربانی است به بیان دیگر مغز را به صورتی شستشوی می دهند ناخودآگاه فرد قربانی تاثیر آن را احساس می کند.

فلورانس اسکاول شین در مورد شستشوی مغزی می گوید اگر شما ندانید چه طور در ذهن ناخودآگاه خود تاثیر بگذارید دیگران این کار را برای شما خواهند کرد.

سه گانه تاریک یا عبارت دیگر(مثلث تاریک) در روانشناسی شناخته می شود که عبارت از خودشفیتگی، ماکیاولیسم، سایکوپاتی است اما چرا می گویند سه گانه تاریک ، واژه تاریک به تنهایی معنای منسجمی دارد که می توان چند نمونه نام بُرد:

ظلمت آلوده، غیرشفاف، ظلمت زده. حال در انسان می توان به فردی که دارای شخصیت بدی دارد نسبت داد.

در کتاب روانشناسی تاریک تمام شخصیت های را با ویژگی های منفی یاد کرده است مثل رفتارهای خودخواهانه ،که با رحمی به فرد قربانی آسیب می رساند.

اغوا در روانشناسی تاریک 

به شخصیتی گفته می شود که نمایشی ، و با الگوهای هیجانی خواستار توجه بسیار از انسان ها است این افراد باخودنمایی از دیگران جلب توجه می‌کنند که همراه با اغواگری در روابطه خود با آدمی های که در ارتباط است ایجاد ابهام در هویت خویش به وجود می آورد.

کتاب روانشناسی تاریک اثر مایکل پیس ، کتابی کم حجم‌ و روان است که مخاطب با مطالعه بر رفتارهای انسانی آگاه می شود این کتاب صورت آگاهانه به مخاطب خود اصول روانشناسی تاریک را یاد می دهد خوانندگان با سرشت انسان های مواجه می‌شوند که همچون شب ظلمت آلوده است قلب این افراد مملو از نفرت و رنج های هستند که نتوانستند از آنها عبور کنند و این امر باعث شده به انسان های بی گناه آسیب برسانند.

در کتاب روانشناسی تاریک ، احساسات تاریک بصورتی توصیف شده است که با کاوش در انسان به ذات پلید آنها پی می‌بریم و درک خواهیم کرد هدف این افراد بذر نفرت در وجود آدمی است.

مایکل پیس با علم روانشناسی از قدرت ذهنی و تکلم این افراد پلید یا (بیمار) در کتاب سخن می گوید که چنين اشخاصی با قدرت بسیار و با دستکاری های عاطفی با افراد قربانی ارتباط برقرار می کنند تا به لایه های پنهان آدمی رخنه کنند به راحتی آسیب برسانند.

این کتاب به عنوان علم تاریکی می دانیم یعنی علمی که موجب یادگیری تکنیک های نفوذ آدمی (منفی ) می شود اما بایستی از دیدگاه مثبت نگاه کنیم و این رفتارهای نابهنجار را انجام ندهیم و فقط برای درک در این جهان هستی مناسب است تا در تله ی این افراد خوشفیته(سوءاستفاده گر عاطفی) قرار نگیریم.

سخن آخر: این کتاب به رشد فردی همه انسان ها کمک شایانی می کند و می توان به چشم یک راهنما به آن نگاه کرد تا در تله های زندگی که توسط افراد (سوءاستفاده گر ) به وجود می‌آید دوری کرد و خودمان را در برابر آنها محافظت کنیم.

با مطالعه کتاب به اين نتيجه می رسیم برای دستیابی به زندگی ارزشمند بایستی به خودشکوفایی برسیم یعنی در راستای توانایی های که در وجود ما نهفته است از موقعیت های که افراد سوءاستفاده(خودشفیته ) آشکار می کنند ترفندهای جادو سیاه را بشناسیم و بازیچه ی هر شخصی نشویم.

روانشناسی تاریک 

نویسنده: مایکل پیس

مترجم بیتا دارابی

ناشر : سبزان

نوبت چاپ: سوم _۱۴۰۲

پی نوشت: مایکل پیس نویسنده آمریکایی می باشد که در حوزه ی روانشناختی فعالیت می‌کند.

نقد و بررسی کتاب: عاطفه غلامزاده سرپرست نویسندگان و شاعران حوزه مشق

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=41266

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.