• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
7

نقشه راه اصلاح نژاد دام در فارس تدوین شد

  • کد خبر : 21349
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
نقشه راه اصلاح نژاد دام در فارس تدوین شد
فارس_ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه به دستور استاندار نقشه راه اصلاح نژاد دام در استان فارس تدوین شده است، گفت: بر اساس این نقشه به دنبال راهبردی برای افزایش تولید گوشت قرمز در استان فارس هستیم.

گیتی آنلاین_ عبدالمجید رنجبر در نشست شورای کشاورزی که به ریاست محسن ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس برگزار شد، با اشاره به جایگاه و پتانسیل دام سبک استان فارس در کشور، تصریح کرد: فارس رتبه اول جمعیت دام سبک، مقام دوم تولید گوشت قرمز و رتبه اول جمعیت دام عشایری دارد.

به گفته وی؛ شرایط اقلیمی متنوع و مناسب دامپروری، وجود نژاد و اکوتیپ های متنوع و سازگار با اقلیم و ایستگاه و مرکز اصلاح نژاد دام سبک از جمله پتانسیل های فارس است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی و تولید پایدار باید پروتئین محور باشد، اضافه کرد: توانمندسازی دام های سبک استان فارس برای افزایش تولیدگوشت قرمز و قطع وابستگی، حفظ ذخایر ژنتیکی دام و افزایش بهره‏وری دام های بومی از جمله ضروریات است.

وی؛ بهبود ضریب خود اتکایی در تولید گوشت قرمز، خالص‏سازی نژادهای دام بومی به منظور اجرای برنامه‏های اصلاح‏نژادی و افزایش صادرات و کمک به ارزآوری را از اهداف حفظ و حراست ذخایر ژنتیکی دام سبک استان فارس برشمرد.

رنجبر با اشاره به اینکه نژادهای مهم گوسفند بومی استان فارس شامل قره گل (کبوده شیراز) و ترکی قشقایی است، اظهار کرد: گوسفند قره گل معروفترین نژاد پوستی دنیا، توانایی در تطابق و سازگاری با شرایط سخت محیطی، دنبه کوچک، عملکرد لاشه بهتر، بازارپسندی بیشتر به خصوص در کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و زیستگاه این گوسفند عمدتا در بخش شرقی و مرکزی فارس می باشد.

وی افزود: گوسفند ترکی قشقایی از جمله گوسفندان نژاد گوشتی ایران، دارای استعداد بالا دررشد و وزن گرفتن، مقاوم در شرایط محیطی و آب و هوایی سخت و مقاوم به بیماری ها، رنگ بدن قهوه ای تا قهوه ای روشن، سر و کله ای کشیده، دنبه گرد و کوتاه و زیستگاه این نژاد عمدتا شمال غرب، غرب، مرکز و جنوب استان فارس است.

رنجبر با بیان اینکه اکوتیپ مهم بز بومی استان فارس ‏لری ممسنی و ترکی قشقایی است که در تولید گوشت قرمز اهمیت دارند، ابراز کرد: محصول اصلی هر دو نژاد گوشت است و بز لر ممسنی جثه بزرگ و تنومند، موی بدن لخت و بلند و بز ترکی قشقایی مقاوم به شرایط سخت محیطی نوار ساحلی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برنامه اصلاح نژادی دام سبک گوسفندها و بزهای مذکور در مدت زمان پنج ساله نیاز به اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد.

 

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=21349

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.