• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
1

هزار و ۸۰۰ میلیارد ماهه پرداختها مستمر است

  • کد خبر : 36623
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
هزار و ۸۰۰ میلیارد ماهه پرداختها مستمر است
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ماهانه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مستمری به معلولان خراسان رضوی پرداخت می شود.مستمری که به معلولین پرداخت می شود در این دولت ۶۰ درصد افزایش یافته است و در استان در حال حاضر کسی نداریم که مستعمره نگیرید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین از خراسان رضوی، مشهد،مسعود فیروزی در نشست خبری روز جهانی که در سالن جلسات فیاض بخش برگزار شد اظهار کرد: ماهانه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مستمری به معلولان خراسان رضوی پرداخت می شود.مستمری که به معلولین پرداخت می شود در این دولت ۶۰ درصد افزایش یافته است و در استان در حال حاضر کسی نداریم که مستعمره نگیرید مگر اینکه در دو ماه پیش تازه پرونده تشکیل داده باشد.

وی به یارانه ۴ میلیون تومانی برای افراد دارای خانواده و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برای افراد مجهول الهویه اشاره و عنوان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد کسانی که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان هستند، مجهول الهویه اند. همین مبلغ تمام شده یارانه این دولت حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که در طول دوسال این دولت ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: قبلا بحث مناسب سازی فضای عمومی شهر برای معلولان بود اما امروز بحث دسترس پذیری معلولان از امکانات مطرح است در هرجایی از زنجیره اشتغال، تحصیل، درمان و… مهیا نباشد حتما افراد دارای معلولیت بسته به شدت معلولیت خود برای استفاده از آن خدمت دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۲۷، دولت مکلف است برای افراد فاقد شغل و درآمد با معلولیت شدید و خیلی شدید برابر قانون کار پرداختی داشته باشد تصریح کرد: در بهزیستی استان‌ها و کشور اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفته است اما صاحب فرایند بهزیستی نیست به علاوه تامین این مبلغ صورت آنی امکان پذیر نیست.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: در بحث پرستاری کمک هزینه پرستاری به خانواده معلولان به دو میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت دوره های قبل هم در مبلغ و ئهم در تعداد مستمری بگیران افزایش داشته است امروز هیچ ضایعه نخاعی پشت نوبت کمک‌هزینه پرستاری نداریم.

فیروزی عنوان کرد: در این دولت مستمری معلولان ۶۰ درصد افزایش یافته است به علاوه اینکه در خراسان رضوی برای گرفتن مستمری پشت نوبت نداریم مگر کسانی که در یکی دو ماه اخیر تشکیل پرونده داده اند و منتظر تعیین تکلیف هستند.

وی در خصوص آمادگی پذیرش سالمندان با توجه به افزایش  نرخ میانگین سالمندی در ایران گفت: سالمندی صرفا خطر و تهدید نیست بلکه باید ما سالمند پویا داشته باشیم نباید فرد با سبدی از بیماری‌ها یا مشکلات عدیده اقتصادی وارد سالمندی شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴۵ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی استان پرونده دارند. حدود ۷ هزار نفر در ۱۱۰ مرکز شبانه‌روزی توانبخشی به شکل شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

فیروزی ادامه داد: حدود ۴ تا ۵ هزار نفر در مراکز توانبخشی روزانه ما نگهداری می‌شوند. چندین هزار نفر نیز تحت پوشش‌های دیگر هستند.

وی در خصوص اخرین وضعیت پرونده معلول‌آزاری که اخیرا در مشهد مطرح شده بود،افزود: ما به محض شناسایی و مشخص شدن موضوع آزار معلولان مداخله و اقدام کردیم. بابت همه این اتفاقات در درجه اول از خود فرد جامعه هدف و سپس از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم. در کنار آن از همه تلاش‌های پرستاران ما در این مجموعه تشکر می‌کنم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در استان ما یارانه مراکز غیر دولتی شبانه روزی، برای ۶ هزار و ۶۴۶ نفر ماهانه مبلغ ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین مبلغ ۸۲۰ میلیون تومان به عنوان یارانه مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل، با ۸۰۰ نفر به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

فیروزی اضافه کرد: یارانه مراکز مراقبت در منزل با حدود ۴۵۰ نفر نزدیک به ۱ میلیارد پرداخت می‌شود. همچنین ماهانه ۶ میلیارد تومان به مراکز غیر دولتی روزانه توانبخشی پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: سیاست سازمان بهزیستی کشور به شکل کوچک‌سازی در قالب خانه‌ها است. ماهانه ۲۰۰ میلیون برای ۴ خانه سالمند یارانه داده می‌شود به علاوه چهار خانه برای حمایت و توانبخشی بیماران روانی مزمن تشکیل شده است که ماهانه ۲۴۰ میلیون تومان برای آن پرداخت می‌شود. در طول سال یارانه‌ای که در مراکز برای خدمات به معلولان انجام می‌شود، ۵۲۰ میلیارد تومان فقط در خراسان رضوی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به ایجاد قرارگاه دسترسی پذیری در استان اضافه کرد: در ذیل همین قرارگاه دسترس پذیری برای اولین بار در کشور در سند تحول عمرانی استان پیوست و دستورات دسترسی پذیری ایجاد خواهد شد. برای اولین بار قرارگاه دسترسی پذیری برای معلولان با توصیه‌ و ریاست استاندار ایجاد شده است. احتمالا تا پایان سال این اتفاق خواهد افتاد.

فیروزی با اشاره به طرح واگذاری و درخواست فرزندخوانده‌ها برای فرزندان نیازمند به درمان، اضافه کرد: تاکنون ۹۵ فرزند نیازمند به درمان و معلول در استان به فرزندخواندگی گرفته شده است. این کار بسیار ارزشمند بوده و علاوه بر توجهات بیشتری که به معلولان می‌شود یک کودک فضای کودکی و آغوش خانواده را از دست نمی‌دهد.

وی افزود: ۹۳ هزار و ۳۵۹ فرد دارای معلولیت در خراسان رضوی مستمری می‌گیرند که این عدد در دوسال گذشته ۵۰ هزار نفر بوده و ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده با افزایش سه برابری نسبت به دو سال گذشته به حدود ۶ هزار نفر رسیده است و ماهیانه ۱۲ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی  افزود: در خراسان رضوی دو هزار و ۷۷ نفر معلولیت ناشی از ضایعات نخاعی داریم و ماهانه ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به این افراد پرداخت می‌شود. تقریبا سالانه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در استان پرداخت مستمر صورت می‌گیرد. تعداد بسیار محدودی ماهیانه ۲۷۰ هزار تومان دریافت،همه خدمات حداقل دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

مسئول بخش فنی مهندسی آسایشگاه معلولان شهید فیاض‌بخش، در حاشیه بازدید از آسایشگاه معلولان شهید فیاض‌بخش عنوان کرد: ما حدود ۲ هکتار فضای سبز داریم. کل زمین آسایشگاه با شهرک مجاور که در سه بلوک برای معلولان ساخته شده است حدود ۸ هکتار است.

رضا معماری افزود:  بر اساس مصوبه هیئت مدیره در سال ۹۶ و با توجه به اینکه آسایشگاه قدمتی حدود پنجاه سال دارد، بنا شد این ساختمان‌ها تخریب و ساختمان‌های جدیدی با عنوان پروژه طرح جامع دایر شود. تمام ساختمان‌ها در شش فاز ساخته خواهد شد. ساختمان توانبخشی در پنج طبقه ساخته خواهد شد. با توجه به اینکه بودجه‌ای در این خصوص در اختیار ما قرار نگرفته است، پیش‌بینی برای بهره‌برداری از این پروژه وجود ندارد. تا کنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

در این بازدید مدیرعامل کلینیک دندان‌پزشکی معلولان، با اشاره به ۱۵ هزار پرونده دندان‌پزشکی معلولان در این  موسسه اظهار کرد: اساس کار ما در  اینجا فقط مخصوص معلولان است. ما تمام تخصص‌ها را غیر ارتدنسی داریم. ارتدنسی با توجه‌ به هزینه‌های بالا و ناتوانی بسیاری از معلولان در رعایت بهداشت دهان و دندان خود، انجام نمی‌شود.

سید محمد مهدی حسینی با بیان اینکه خدمات این کلینیک به دو صورت خدمات عمومی و تحت بیهوشی انجام می‌شود، ادامه داد: تعداد مراجعه کنندگان ما در هشت ماهه اخیر امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲۸ درصدی داشته است. خوشبختانه نسبت به سال گذشته در بخش بیهوشی ۳۵ درصد رشد داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ دندانپزشک و دکتر بهوشی با ما همکاری میکند و که اگر ۸۰ پزشک دیگر بتواند با ما هکاری کنند با توجه به تجهیزات این موسسه دارد روزانه تا ۴۰ نفر را کارهای دندانش را انجام دهیم.

در بخش دیگری از این مراسم جواد فخر عظیمی، مسئول کارگاه‌های توانبخشی آسایشگاه فیاض بخش، در حاشیه بازدید از کارگاه توانبخشی حرفه‌ای، تصریح کرد: ساختمان این کارگاه حدودا یازده کارگاه داشته و حدود ۲۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند. معلولان هدیه‌های ناچیزی نیز در قبال کار خود دریافت می‌کنند.

همچنین محدثه همتی، سرپرستار بخش اطفال آسایشگاه فیاض بخش در حاشیه بازدید از بخش اطفال و در جمع خبرنگاران گفت: ما در این بخش ۱۵۳ نفر داریم که از این تعداد۸۶ نفر پسر و ۶۷ دختر هستند. کودکان این بخش همه گروه‌های سنی از نوزاد تا کودکان ۱۴ ساله را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت تنها ۲۰ درصد این اطفال دارای خانواده موثر باشند و باقی آن‌ها بی‌سرپرست یا بد سرپرست هستند.

 

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=36623

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.