• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0

هزینه برای کار فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر

  • کد خبر : 50505
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
هزینه برای کار فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر
مدیر موسسه علمی پژوهشی کلامنا گفت: با توجه به هجمه دشمنان هزینه برای کار فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی، در مشهد، حجت‌الاسلام سید مسعود مرتضوی امروز در همایش بزرگداشت شیخ کلینی که در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد ضمن تقدیر از برگزاری چنین برنامه‌ای اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه‌ای نیازمند صبر و حوصله‌ای است که با استقبال فضلای حوزه علمیه خراسان همراه شد که جای تشکر دارد و همچنین تشکر از کارگردان این فیلم، آقای مسعود طاهری.

وی افزود: ساخت این فیلم در این دوره، دغدغه‌ای در کارگردان ایجاد کرد که در مورد مرحوم کلینی، یکی از اساتید شیعه، مستندی بسازد. خود این فیلم دور گرانبهایی است.

مرتضوی بیان کرد:در دوره‌ای هستیم که انحصار و فعالیت‌های صرفاً پژوهشی و علمی منجر به تولید کتاب می‌شود. با این حجم از رسانه‌ها نمی‌توان مقابله کرد، چرا که امروز بیشتر مردم در فضای مجازی هستند و کمتر به سراغ کتاب می‌روند. اگر این روند ادامه داشته باشد، با یک چالش مواجه خواهیم بود.

مدیر موسسه علمی پژوهشی کلامنا بیان کرد: دشمن در بحث رسانه و تولید محتوا هزینه کرده است و امروز ذائقه و سلیقه طرح جامعه ایمانی ما تغییر کرده است. لذا ما هم باید به همین مسیر برگردیم. این نشست که در مورد مرحوم کلینی و کتابش تولید شد، شاید جایگزینی برای ۴۰ تا ۵۰ ساعت ارائه به مباحث اصول کافی بود، به صورت خیلی فشرده مورد توجه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام ربانی عنوان کرد:ما امروز نیازمند دو نهضت و دو فعالیت جهادی هستیم. نهضت اول در حوزه‌های علمیه، پژوهشگران و اندیشمندان، هست که پژوهش‌های خودشان و مطالعات خودشان را با توجه به خروجی رسانه‌ای و تولید محتوای رسانه‌ای، خواه فیلم، خواه مستند، ارائه بدهند.

وی افزود:ما باید در موسسات دینی و اعتقادی، اگر در مورد کلینی، شیخ صدوق طوسی و اساتید دیگر کار می‌کنیم، به این دید باشد که بخواهد یک خروجی این‌چنینی جامعه مخاطب را مورد هدف قرار دهد.

مدیر موسسه علمی پژوهشی کلامنا بیان کرد: یعنی خروجی‌ها صرفاً کار نفسی نباشند، برای یک بحث رسانه‌ای و تصویری باشد. این نهضت اول هست. گفته‌های استاد اعتمادی هم همین است.

حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد:یک نهضت دوم هم نیازمند است و آن این است که باید ذائقه مخاطب ما نسبت به حمایت از آثار هنری و رسانه‌ای، تولیدات مورد نیاز جامعه امروز، تغییر بکند و باید برای این نوع کارها هزینه شود. هزینه، وقتی هزینه مالی، هزینه مطالعاتی، بخش خصوصی، بخش دولتی، بخش‌های مختلف بتوانند با حمایتشان تبدیل به یک اثر ماندگار کنند.

وی بیان کرد:یک همت لازم است که در این خصوص مستندات و فیلم‌های بیشتری ساخته شود و برای کار فرهنگی هزینه شود. و دو نهضت در کنار هم نوید این را می‌دهد که ما می‌توانیم آثار فاخری در مورد مفاخر و بزرگان حوزه علمیه داشته باشیم.

مدیر موسسه علمی پژوهشی کلامنا با اشاره به اینکه تا کنون برای بزرگان و علما شیعه مستندی ساخته نشده است، گفت: اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و غیره داستان‌پردازی‌ها شده و با تحریف تاریخ، آنچه خود می‌خواستند به مردم نشان داده‌اند.

 مستند الکافی:تلاشی برای معرفی یک شخصیت ارزشمند

در این جلسه کارگردان و نویسنده مستند الکافی عنوان کرد: این کار حدوداً از سال ۱۴۰۰ ایده اش به ذهن آمد و ۱۴۰۱ ساخت آن را شروع کردم و ۱۴۰۲ ساخت این فیلم به پایان رسید.

مسعود طاهری بیان کرد: با توجه به اینکه مرحوم کلینی بعد از ائمه و یاران نزدیکشان یکی از بزرگترین علمای شیعه است که با کتاب الکافی خدمت بزرگی به جامعه شیعه کرده است.

وی تصریح کرد: کلینی به عنوان یک عالم کلاسیک با نوشتن کتاب اصول کافی مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعه را نوشته است، اما متاسفانه نسل امروز کمتر او را می‌شناسند و دشمن از این عدم آگاهی‌ها توانسته ذائقه مردم ما را تغییر دهد.

این مستندساز گفت:مسئله این است که به هر حال در دنیای مدرنی که داریم حرکت می‌کنیم دشمن تلاش می‌کند ارزش‌های ما کم‌رنگ و بی‌اثر جلوه بدهد، برای همین تصمیم گرفتم این مستند را بسازم در حالی که کسی این کار را به من سفارش نکرده بود.

طاهری گفت: مرحوم کلینی با اصول کافی خود یک انقلاب به وجود می‌آورند. کافی است اهمیتش این باشد که این کتاب همچنان دارد چیز می‌آموزد و همچنان دارد به حیاتش ادامه می‌دهد.

وی گفت: علت نامگذاری مستند با عنوان الکافی این است که در مستند درباره کتاب صحبت شده، چرا که کتاب کلینی از شخصیت کلینی بالاتر و میراثی ارزشمند محسوب می‌شود که از وی به جای مانده است. کتاب «الکافی» یکی از مهم‌ترین منابع برای بررسی شناخت اندیشه شیعه است و اهمیتی که شیعه به عناصری مانند عقل، نوع توحید خاص از منظر تشیع و امام معصوم به عنوان حجت خدا و… می‌داده همگی باعث شده است که موضوع تشیع در  فیلم «الکافی» از جنبه‌های احساسی در نگاه به تشیع گذر کند و به رویکردی علم‌محور درباره مسائل اصلی مورد نظر شیعه برسد.

طاهری با اشاره به اینکه بزرگداشت کلینی در حد تقدیر باقی مانده است گفت: همه کلینی‌پژوهان و کافی‌پژوهان یک بار هم سر قبر وی و یا روستای کلین که محل زندگی این عالم بزرگ است نرفته‌اند. من برای ساخت مستند الکافی علاوه بر مطالعه منابع نزدیک به ۱۰ بار به روستای کلین رفتم و سعی کردم تبار ساکنان این روستا را بشناسم.

وی افزود: با توجه به اینکه نسل جدید به کتاب خواندن کمتر می‌پردازد، لذا لازم است به سمت کارهای رسانه‌ای حرکت کنیم و از اینگونه کارها حمایت کنیم. در مستند الکافی ابتدا به بافت مذهبی و جغرافیایی جامعه شیعی و منطقه کوفه، قم، ری و در ادامه به بغداد می‌پردازیم، پس از آن حوادثی که برای جامعه شیعه اتفاق افتاده که پیش‌زمینه‌ به‌وجود آمدن این کتاب و مولفش است، بررسی می‌شود.

طاهری بیان کرد: «الکافی» سرگذشت مهم‌ترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است و این مستند تنها درصدد به تصویر کشیدن اهمیت و ارزش کتاب برای مؤمنان مذهب شیعه نیست، بلکه می‌خواهد اندیشه شیعه را هم به مخاطب بشناساند. کتاب «الکافی» شیخ محمد بن یعقوب کلینی در کنار «البصائر» صفار قمی و «المحاسن» برقی قمی جزو اولین کتاب‌های موسوعه حدیثی شیعه به شمار می‌رود که برای شیعه باقی مانده است.

از دیگر موضوعات «الکافی»، مؤلف کتاب یعنی شیخ محمد بن یعقوب کلینی است که به عنوان بزرگ‌ترین محدث شیعه از ناحیه ری برخاسته است. گفتنی است ساختار فیلم الکافی از گفت‌وگومحور به گفتار متن‌محور، تغییر سبک داده است، البته همچنان با حضور افراد خبره و صاحب نظر درباره زندگی کلینی و کتاب «الکافی» همراه می‌شویم. فیلم با هدف آشنایی هر چه بیشتر مؤمنان شیعی درباره مهم‌ترین کتاب حدیثی و همچنین پاسخ‌هایی مشخص برای برخی سؤالات، چالش‌ها و نظریه‌های‌شان در عرصه مطالعات شیعی و شیعه‌پژوهی درباره اندیشه شیعی به ویژه شیعه نخستین، حدیث‌پژوهی، کافی‌پژوهی، و زندگی شیخ کلینی ساخته شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=50505

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.