• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
2

هشدار دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

  • کد خبر : 38934
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰:۱۸
هشدار دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: با توجه به برودت هوا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، انجام گیرد.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و پرندگان است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله ، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پای پرندگان و لرزش سر و گردن در طیور بروز می‌کند.

خلیل زاده افزود : با توجه به راه های انتقال این بیماری( تماس مستقیم با ترشحات، مدفوع، منابع آبی، دان، اشیاء و تجهیزات آلوده )لازم است صاحبان طیور بومی با نگهداری پرندگان بومی در فضاهای محصور شده، استفاده از آب و دان بهداشتی، ممانعت از تماس سگ و گربه و پرندگان وحشی با طیور بومی و متصدیان مرغداری های صنعتی با کنترل تردد به مرغداری ها، ضدعفونی اصولی، ممانعت از ورود کلیه پرندگان وحشی به مرغداری ها و انبار دان، تهیه جوجه و نهاده بصورت بهداشتی از منابع مطمئن ، مبارزه با جوندگان و ایجاد شرایط پرورشی مناسب از قبیل دما، رطوبت و تهویه ایده آل از بروز ابن بیماری جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: همشهریان نیز با خرید گوشت مرغ و تخم مرغ از مراکز مجاز از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیشگیری کنند.

خلیل زاده از عموم شهروندان درخواست کرد ضمن رعایت موارد ذکر شده در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در طیور بومی و صنعتی و نیز پرندگان آبزی در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان ها و اداره کل گزارش دهند.

وی در خاتمه تصریح کرد: برابر پایش های انجام شده در سطح استان تا کنون موردی از بروز بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=38934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.