• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

همه با هم برای ارتقاء سلامت در سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 63304
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۱۴
همه با هم برای ارتقاء سلامت در سیستان و بلوچستان
مقوله سلامت تنها به عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست و با همراهی و هم افزائی تمامی شرکای سلامت این امر محقق خواهد شد.

گیتی آنلاین-به نقل از روابط‌عمومی- حبیب غزنوی در پانزدهمین کمیته صیانت از سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان که با حضور سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان وبلوچستان و جمعی از مدیران کل و روسای دستگاه ها برگزار شد اظهار کرد: سلامت تنها مرتبط به دانشگاه‌ علوم پزشکی نیست و همه دستگاه ها نسبت به تحقق آن وظایفی دارند که حضور این جمع در این جلسه یک قدم جهت تحقق این همکاری بین بخشی و فرابخشی است .

وی افزود: تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد سلامت در حوزه بهداشت و درمان محقق می شود و ۷۵ درصد آن متعلق به دیگر دستگاه ها و حوزه های اجرایی است.

به گفته  غزنوی، فلسفه برگزاری این جلسات که با بهره گیری از نقش ویژه معاون حقوق عامه دادستانی و با همت دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی استان در دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود این است که ضمن شفاف سازی موضوع، تمامی دستگاه ها نسبت به وظایف خود توجیه شوند.

وی تصریح کرد: باید فرهنگ سلامت در بین تمامی آحاد جامعه نهادینه شود و ارتقا فرهنگ ،سرمایه گذاری سودآوری است که آموزش و پرورش و صداوسیما در این راستا نقش اساسی تری دارند و این آموزش باید تبدیل به تغییر نگرش گردد.

وی افزود: همان گونه که با استفاده از ظرفیت دانش آموزان طرح همیار پلیس موفق عمل کرد و فرهنگ های بستن کمربند ایمنی و سایر قوانین راهنمایی و رانندگی محقق شد، باید از این توان در راستای تربیت سفیران بهداشت و درمان و همیاران شهرداری نیز بهره برد.

غزنوی تاکید کرد: مردمان سیستان وبلوچستان دارای فرهنگ غنی و والایی هستند و باید فرهنگ تفکیک زباله در میان آنها نهادینه گردد که این مهم به ضعف جدی در سیستم آموزش مرتبط می شود.

احمدزاده معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه اقداماتی که در حوزه احیای حقوق عامه در سیستان و بلوچستان انجام دادیم بی‌نظیر بوده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش افزود : وضعیت ظاهر شهر زاهدان از نظر نظافت و پاکسازی شایسته مردم نیست.

وی ادامه داد؛با توجه به بازدیدهای میدانی از سطح شهر و دریافت نارضایتی عمومی مردم و اعلام صریح دادستان محترم عمومی و انقلاب زاهدان به لزوم صیانت از حقوق یکایک مردم، قصور نهادهای ذیربط در پاکسازی ، جمع آوری، حمل و نقل و دفع به موقع زباله در اکثر نقاط شهر، لایروبی کانال ها و مسیل های شهر ، جمع آوری نخاله های ساختمانی و وضعیت غیرمجاز و غیر بهداشتی کشتار دام را اعلام کرده و این مهم علاوه بر تضییع حقوق شهروندی و افزایش نارضایتی با ایجاد سیمای نامطلوب در اذهان عموم افراد جامعه بالاخص مسافران و گردشگران ، سبب افزایش سرایت و انتقال بیماری های عفونی ، پوستی و ازدیاد حشرات بیان کرد.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان با اشاره به اینکه دادستانی مرکز استان به هیچ عنوان بر نمی تابد بهداشت عامه و سلامت عمومی یکایک مردم در این استان در معرض تهدید قرار گیرد گفت؛ همه سازمان ها باید به وظایف قانونی و شرعی و اجرای تکلیف خود واقف باشند و کوتاهی پذیرفته نمیشود و این موضوع باید در کل استان و شهرستان ها با مسئولیت شهرداری ها پیگیری و اجرا گردد.

وی تاکید کرد؛ لازمه صیانت از حقوق عامه‌مردم به عنوان خواست جدی آحاد مردم بویژه در سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان ، حضور مداوم و اثربخش مدیران و مسئولین در بین شهروندان و مشاهده مشکلات عدیده آنها به صورت عینی و ارائه راهکار اجرایی سریع و متین است که امیدواریم هر چه سریعتر با قوت و قاطعیت این مطالبه ی مردمی محقق شود.

وی تصریح کرد: با بررسی های به عمل آمده از وضعیت فاضلاب‌های خانگی و گذرگاه‌های آب در این شهرستان با همکاری شهرداری و علوم پزشکی مقرر شد با کسانی که پساب خانگی را در مسیل ها و جوی های آب رهاسازی کنند، برخوردقانونی شود تا سلامت شهروندان در معرض خطر قرار نگیرد.و شهرداری هم طی مهلت ده روزه مکلف به پاکسازی معابر ،شوارع و مسیل ها و کانال های سطح شهر و همچنین جمع آوری لاستیک های فرسوده و بلا استفاده از سطح شهر شد

محمد امیر براهویی شهردار زاهدان نیز در این جلسه گفت:براساس رای دیوان، لایروبی مسیل های سطح شهر به سازمان آب منطقه ای استان واگذار شده است که تا انجام مراحل ترک تشریفات و به دستور دادستانی استان،شهرداری زاهدان بصورت موقت این اقدام را پیگیری و انجام می دهد .

وی از مردم خواست؛ در عدم رهاسازی فاضلاب خانگی به کانال ها و مسبل های سطح معابر و خیابان ها با شهرداری همکاری کنند چرا که این کانال ها برای هدابت آب های سطحی و باران درنظر گرفته شده است .

وی اظهار داشت: ما دغدغه های بهداشتی و سلامت مردم را درک می کنیم و البته این انتظار را داریم که در جهت سازماندهی جمع آوری زباله ها از سطح شهر ،مردم عزیز فقط در ساعات اولیه شب زباله های خود را در سطل های زباله ریخته و در طول روز و پس از جمع آوری و پاکسازی زباله ها این کار را انجام ندهند .

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=63304

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.