• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
5
به خاطر عدم رعایت ضوابط و مقررات حفاظت و مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان:

وسیع ترین خرپای میراث معماری دوران صنعتی غرب کشور به تاریخ پیوست

  • کد خبر : 33191
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
وسیع ترین خرپای میراث معماری دوران صنعتی غرب کشور به تاریخ پیوست
همکاری و همدلی ارگانهای مختلف استان کردستان برای پیشبرد قطار ترقی و پیشرفت استان با فرماندهی استانداری کردستان، چشم انداز بسیار روشنی را برای این استان به عنوان استانی صنعتی و برخوردار از زیر ساخت های مناسب ترسیم می کند. در این میان صنعت گردشگری فرهنگی با حفظ و احیای میراث معنوی، طبیعی و معماری از اولویت های این تلاش ها بوده است، از جمله این که در طی دو سال گذشته جلسات و پیگیری های متعددی از سوی استانداری و ادارات ذیربط برای احیای یکی از با ارزش ترین نمونه های میراث معماری دوران صنعتی ایران با حل مشکلات متعدد مانند مساله مالکیت و تهیه بوجه لازم برای مرمت و احیا، انجام گردید.

به گزارش گیتی آنلاین کردستان ، این مجموعه که در فهرست آثار ملی واجد ارزش ایران به شماره ۷۲ در مورخه ۱۵/۱۱/۱۳۹۸ به عنوان میراث معماری دوران صنعتی ثبت شده است، برای مرمت و احیا باید ضرورتا مراحل قانونی مانند تهیه طرح مرمت و احیا و بررسی و در شورای فنی استان و تایید در شورای فنی وزارتخانه میراث فرهنگی را طی می کرد. ضمنا با توجه به این که یکی از سازه های سوله ای این مجموعه با طول ۵۶ متر و دهانه ۱۶ متر، وسیع ترین سازه آجری با سقف خرپایی غرب کشور و مهمترین شاخصه این مجموعه می باشد؛ باید طرح مرمت این سازه خرپایی با دیتیل های دقیق اجرایی جهت حفاظت و استحکام بخشی و توسط شرکت دارای رتبه تخصصی و تجربه مرمت ابنیه و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان انجام می گرفت. اما متاسفانه کارشناسان مورد پرسش قرار گرفته اداره کل میراث فرهنگی از تمام روند قانونی لازم اظهار بی اطلاعی می نمایند و همچنین تابلوی قانونی مرمت در محل وجود ندارد تا شناختی از شرکت اجرا کننده بدست آید و تمام انگشت اتهام ها به طرف مدیرکل استان می باشد.
متاسفانه اولین اقدام انجام شده تخریب مهمترین بخش مجموعه یعنی وسیع ترین سازه خرپایی غرب کشور با ماشین آلات صنعتی انجام گرفته است که اعتراض معماران و مرمت کاران خبردار شده از موضوع را در بر داشت و متاسفانه با حضور میدانی خبرنگار در محل و مشاهده تخریب خرپا و تخریب غیر اصولی بخشهای فوقانی دیوارهای باربر زیر خرپا و وضعیت دپوی بقایای سازه در حیاط تخریب ماشینی این سازه محرز گردید.
و در کل می توان گفت وسیع ترین سازه آجری خرپایی غرب کشور در روزهای گذشته همانند بلندترین برج دوران میراث صنعتی استان کردستان به تاریخ پیوست.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=33191

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.