به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، استقبال بالای مخاطبان کودک از جشنواره کودک و ارائه آماری مبنی بر اینکه بیش از ۳۶۰۰ کودک و نوجوان فقط در یک روز از برنامههای جشنواره دیدن کردهاند، نشان دهنده پتانسیل بالای ژانر کودک است.
از دهه شصت و شاید به دلیل تعطیلی کامل جریان فیلمفارسی، بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگانی که به دنبال تولید فیلم تجاری بودند به سمت سینمای کودک آمدند و در سایه این ورود فیلمهای کودک خوبی مثل دزد عروسکها، سفر جادویی، گلنار، خواهران غریب و… تولید شد که توانست در کنار مایه های موزیکال که آن زمان محدودیت داشت، داستان پردازی های کودکانه هم داشته باشد.
در گذر سالها هنوز ژانر کودک مخاطب خود را دارد و همین که می بینیم در جشنواره کودک امسال و آن هم فقط در یک روز ۱۶۰۰ داور کودک و نوجوان و خبرنگاران نوجوان به همراه ۲۰۰۰ نفر از دانشآموزان به بازدید از برنامههای جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک پرداختند معنایی ندارد جز آن که سینمای کودک همچنان میتواند پرمخاطب باشد.
برنامه ریزی دبیرخانه جشنواره فیلم کودک به مدیریت مجید زین العابدین در ایجاد فضایی متنوع برای ورود فیلمهای سرگرم کننده به جشنواره کودک و درعین حال بالا بردن وزن هیات داوران با ورود سینماگران برجسته مثل علیرضا خمسه، ایرج طهماسب، مستانه مهاجر، محمدعلی باشه آهنگر و... ، باعث شده سطح کیفی آثار جشنواره حدی متوسط به بالا را تجربه کند که خودش میتواند عاملی برای استقبال مخاطبان کودک شود.
به جز دانش آموزان که در سینماهای ساحل و فلسطین به تماشای آثار شرکت کننده در جشنواره نشستند، گزارشها از استقبال خانوادههای اصفهانی از فیلمهای جشنواره در پردیس سینمایی چهارباغ(سینمای مردمی جشنواره) خبر میدهد و بسیاری از خانوادهها نیز با رزرو بلیت و از طریق سامانه های فروش آنلاین، اقدام به خرید بلیت فیلمهای کودکی مثل شنگول و منگول، ببعی قهرمان، دختر برقی و…، کرده اند تا بتوانند زودتر از اکران رسمی این فیلمها را ببینند.
اطلاع رسانی در جشنواره کودک امسال نیز اطلاع رسانی بی حشو و زوائد و بیشتر در خدمت بالا بردن اطلاعات خانواده ها بوده؛ مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم کودک بعد از سالها فعالیت رسانه ای و اداره روابط عمومی جشنواره ها و سازمان های مختلف فرهنگی به خوبی دریافته روزگار کنونی روزگاری است که باید به اصل اطلاع رسانی حرفه ای همه شمول پرداخت و برای همین است که اخبار لحظه ای جشنواره بی جهت گیری سیاسی در رسانه های مختلف منتشر میشود و حتی به بولتن روزانه جشنواره نیز به چشم یک پیوست اطلاعاتی نگریسته شده است. این روند قطعا میتواند خانواده هایی را که به جشنواره کودک به عنوان محلی برای تماشای فیلم و لذت بردن به همراه کودکان می نگرند را راضی کند چون می توانند اصل خبرها را بی کم و کاست دریافت کنند.
توجه به دلایل رغبت مخاطبان کودک و خانواده ها به جشنواره کودک میتواند برای پخش کنندگان سينماي ایران نیز قابل توجه باشد. البته پخش کنندگانی مثل فیلمیران،خانه فیلم، بهمن سبز و رسانه فیلمسازان، سالهاست که به اکران کودک توجه نشان میدهند ولی لازم است بقیه پخش کنندگان نیز به پتانسیل بالای ژانر کودک برای برنامه ریزی و عرضه توجه نشان دهند که در سایه آن هم کودکان و خانواده ها، میتوانند از سبد محصولات کودک داخلی استفاده کنند و هم میتوان بر رونق گیشه ها حساب باز کرد.