• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0

پلمپ ۸۱۰ بنگاه املاک بدون پروانه در مشهد/تمام بنگاههای املاک مشهد باید با سامانه اجاره بهاء، اجاره و حق الزحمه را تعیین کنند

  • کد خبر : 28495
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
پلمپ ۸۱۰ بنگاه املاک بدون پروانه در مشهد/تمام بنگاههای املاک مشهد باید با سامانه اجاره بهاء، اجاره و حق الزحمه را تعیین کنند
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: تمام بنگاههای املاک مشهد باید با سامانه اجاره بهاء، اجاره و حق الزحمه را تعیین کنند و اگر نه پلمپ می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین از خراسان رضوی هادی مخملی امروز در نشست خبری تشریح مصوبات شورای عالی مسکن در خصوص تعیین اجاره بها که در سالن جلسات اداره اصناف مشهد برگزار شد اظهار کرد: در اولین اقدام  به ساماندهی واحد‌های صنفی املاک پرداختیم و بنگاه‌های املاک که بدون پروانه را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: در این رابطه دو هزار و ۵۵۰ بازرسی انجام شد که ۸۱۰ واحد صنفی بدون پروانه شناسایی شد که از این تعداد ۴۰۵ مورد رفع پلمپ شد و ۲۵ مورد براساس ماده ۵۴۳ مجازات حقوقی به لحاظ اینکه خودشان رفع پلمپ کردند دوباره پلمپ و به دادگاه قضایی معرفی شدند.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: ما در خصوص تعیین سامانه اجاره بها، شهر مشهد را به ۱۳ منطقه با ۲۷۰ بلوک به صورت فنی تقسیم کردیم که این تقسیم بندی براساس مکان طراحی شده است طبق این نرم افزار قیمت اجاره بهاء تعیین می شود.

 

مخملی تصریح کرد: بنگاه های املاک موظف هستند اجاره بها و حق الزحمه خود را براساس این سامانه دریافت کنند در حال حاضر بیشتر پنج هزار و ۶۰۰ واحد صنفی املاک مشهد بنر سامانه اجاره بها را ثبت کرده اند و این روند ادامه دارد و در رابطه با مباحث قرار داده های موجود هم طبق مصوبات شورای عالی مسکن نسبت ۲۰ درصد سال قبل حق افزایش اجاره بها دارند.

وی ادامه داد: برای اجرای شدن این طرح نیاز است شهروند خودشان مطالبه گر باشند و از بنگاه‌های املاک بخواهد تمام قرار دادها را در سامانه انجام شود اگر واحد صنفی سامانه را نصب نکرده باشد می تواند با شماره ۳۱۷۳۰۱۲۴ اتاق اصناف یا ۳۱۴۳۲ اتحادیه املاک تماس گرفته و گزارش تخلف را بدهند و ما پیگیر این مسئله هستیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه اساس کار ما بر نرخ گذاری هوشمند است که در سامانه تعریف شده است گفت: ما در رابطه با بحث ساماندهی و تشریح بازار مسکن گشت‌های مشترکی با تعزیرات و اماکن داریم که نسبت به تخلفات واحد‌های صنفی بدون پروانه صاحبان پروانه طی این گشت‌های نظارتی انجام میگیرد.

مخملی افزود: واحد صنفی املاکی که پرده استفاده از سامانه‌ ای اجاره بها را نصب نکرده باشد ما راسا این واحدها را پلمپ میکنیم،  برای دسترسی به سایت باید وارد سایت اتحادیه صنف مشاورین املاک«mreu.ir» مشهد شوند و نرم افزار تعیین اجاره بها که در این سامانه است را نصب کنند.

وی بیان کرد: از اول اجرای طرح ۸۱۰ واحد صنفی بدون پروانه  را در هزار و ۹۹۰ بازرسی که داشتیم پلمپ شدند که تعداد فرم بازرسی ۱۸۷ مورد بوده است که ارزش ریالی تخلفات ۲۹ میلیارد و ۲۹۷ میلیون ریال بوده است ۱۸ مورد تخلفات صنفی و تعزیراتی داشته اند پلمپ شدند ۲۵ واحد صنفی املاک نیز که خودشان رفع پلمپ کرده بودند به دادگاه معرفی و مجدد بنگاه پلمپ شد.

 بر خورد قاطعانه با بنگاه های املاک طرح تعیین اجاره بهاء را رعایت نکنند

در ادامه رئیس اتحادیه املاک استان بیان اینکه اجرای کردن این طرح با ما و اطلاع رسانی آن با خبرنگاران است، اظهار کرد: با همکاری ما و رسانه ها بتوانیم در سالهای آینده بتوانیم جلو تورم و افزایش بی رویه اجاره بها را بگیریم.

حسین رستمی ادامه داد: در سالهای گذشته در خصوص بحث اجاره بهاء کارهای اساسی انجام ندادیم ام با مصوبه شورای عالی مسکن از ابتدای امسال مصمم شدند که بحث تعیین اجاره بهاء به صورت استاندارد و یک فرمول درست و منطقی برای اولین در  کشور مشهد به صورت آزمایشی این  استفاده از سامانه‌ اجاره بها برای تعیین حق‌الزحمه بنگاه املاک استفاده شود.

وی تصریح کرد: تمامی بنگاه‌های اجاره بها از نرم‌افزار تعیین اجاره بها استفاده خواهند کرد بعد از مشهد در استان این طرح اجرای می شود و تمام بنگاه املاک استان باید با استفاده از این نرم افزار اجاره بها خود را تعیین کنند.

رئیس اتحادیه املاک خراسان رضوی عنوان کرد: نرم افزار به سادگی دانلود می شود و همگان می تواند از این نرم افزار برای تعیین اجاره بها و حق الزحمه بنگاهی استفاده کنند این نرم افزار براساس نرخ نامه که امسال تعیین شده اجاره بهاء را محاسبه میکننداز شما مستاجر پنج روز و از سمت صاحب ملک هشت روز این نرم افزار محاسبه می کنند.

رستمی بیان کرد: قاطعانه اعلام میکنیم با واحد‌های صنفی غیرمجاز برخورد قاطع داشتیم از این بعد هم همین برخورد قاطعانه را در آینده هم با متخلفین  خواهیم داشت و واحد صنفی که پروانه ندارند تازمانی که پروانه خود را نگیرد پلمپ خواهند بود و اگر بدون گرفتن پروانه خودشان رفع پلمپ کنند به هیچ عنوان اجازه بازگشایی مجدد به این واحد صنفی متخلف نخواهیم داد.

وی گفت: همه بنگاهی باید یک بنر نصب کنند که نوشته شده باشد این واحد صنفی دارای پروانه کسب است و تجهیز شده است به نرم افزار تعیین اجاره بها و به همه مشتریان خود کد رهگیری می دهدندادن کد رهگیری و اطلاعات موجر و مستاجر را در سامانه ثبت نکنند تخلف به حساب می آید و جز تخلف ماده ۲۸ است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=28495

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.