• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

راه‌اندازی اتحادیه تعاونی‌ مسکن کارکنان شرکت ملی پست مصرف پنج میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب گاز طی ۹ ماهه سال‌جاری در آذربایجان‌غربی برگزاری آیین تجلیل از خانواده شهدا به مناسبت گرامیداشت سالروز شهدای حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) پاکسازی طبیعت شهرستان مرودشت با مشارکت هنرمندان و خانه محیط زیست بخش کامفیروز  جزییاتی از راه اندازی شبکه های تلویریونی شبکه دنا برای انتخابات ۱۴۰۲/کاندیدهای مجلس در شبکه دنا با مردم صحبت می کنند معاون تربیت بدنی وسلامت اداره کل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد از اعزام فرهنگیان ورزشکار به مسابقات ورزشی فرهنگیان یادواره معلم تربیت بدنی شهید ابراهیم هادی به استان آذرباییجان شرقی خبرداد فیلم‌های دفاع مقدسی در بخش «سینمای دیگر» فیلم‌نت عرضه شد تعطیلی اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز ۱۴ خرداد رقابت پولی چالش های تشخیصی و درمانی بیماری های شبکیه چشم بررسی می شود امضای ملت؛ ابزار کاربردی احراز هویت در خدمات بانکی غیرحضوری پیش بینی برداشت ۱۵۰ هزار تن انگور از تاکستان‌های شهرستان کوار

5
روایت اشتغا‌ل‌زایی کمیته امداد در شهرستان «خوشاب»؛

چرخ صنعت و کشاورزی یک شهر با کمک کمیته امداد می‌چرخد

  • کد خبر : 26440
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
چرخ صنعت و کشاورزی یک شهر با کمک کمیته امداد می‌چرخد
بانوی کارآفرین کمیته امداد با راه‌اندازی کارگاه تولید پوشاک و باغ پرورش پسته، سهمی در پویایی اقتصاد و کاهش بیکاری در شهرستان خوشاب داشته است.

گیتی آنلاین_ برای کارافرین بودن حتما نیاز نیست نخبه باشی، همین که جرات داشته باشی و به هدف خود فکر کنی میتواند زمینه ای باشد برای ورود به حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل.

لیلا نوده‌ای یکی از دختران ایران‌زمین است که توانسته در مدت کوتاهی در حوزه کشاورزی موفقیت‌هایی را کسب کند و یکی از بانوان کارآفرین این مرز بودم باشد.

خودتان را معرفی کنید و چگونه به حوزه کارآفرینی ورود کردید؟

لیلا نوده ای متولد ۱۳۶۲ متولد نوده در شهرستان خوشاب هستم، مردم این شهر را به تولید کننده پوشاک می‌شناسند و این شهرستان را قطب تولید پوشاک ایران نیز نامگذاری کرده‌اند.

در کوچه و خیابان‌های این شهر که قدم می‌گذاری، بیشترین کارگاهی که در حوزه اشتغال مشاهده می‌کنید، تولیدی پوشاک است. مردم این شهر به شدت تلاش‌گر و اهل کار هستند و با همراهی دولت و کمیته امداد با وام‌هایی که دریافت کرده‌اند اکنون توانسته‌اند این شهر را به قطب تولید پوشاک ایران تبدیل کنند.

شغل مردم این شهر از گذشته تولیدی پوشاک بوده است و من نیز کار در پوشاک را از سر نخ زدن، بسته‌بندی پوشاک، دکمه‌دوزی و در ادامه راسته‌دوزی و دوخت زیپ و دوخت شلوار و… در کارگاه تولیدی برادرم در ۱۵ سال پیش شروع کردم، در سال ۹۸ با وام ۵۰ میلیون تومانی کمیته امداد تصمیم گرفتم ، تولیدی پوشاک راه‌اندازی کنم.

راه‌اندازی تولیدی پوشاک با شیوع کرونا و همه‌گیری آن مواجه شد، به گونه‌ای که بیشتر کارگاه‌ها تعطیل شدند و کارگاه نوپای من هم تعطیل شد؛ با این اتفاق تصمیم گرفتم که وارد حوزه کشاورزی شوم و تغییر کاربری دهم.

چرا کشاورزی را انتخاب کردید؟

آن زمان بیان می‌شد که سایه کرونا سال‌ها بر سر مردم خواهد بود، این تفکر و از طرفی علاقه خودم به کشاورزی و اینکه کشاورزی شغلی است که در همه حالات، جامعه به آن وابسته است و در بیماری‌ها و زمان‌های مختلف تعطیل نمی‌شود و از زمین کشاورزی پدری همه اینها عاملی برای انتخاب شغل کشاورزی شد.

با چه محصولی کار خود را شروع کردید و در حال حاضر چند نفر با شما به صورت مستقیم و غیر مستیم همکاری دارند؟

چهار هکتار زمین پدری را درخت پسته کاشتم که دو هکتار آن در حال حاضر محصول می‌دهد و برای ۲ هکتار دیگر نیازمند خرید آب هستیم. سال گذشته برای اولین سال درختان پسته محصول داده که بسیار خوب بود اما چون ذاتا درخت پسته یک سال پر بار و یک سال کم‌بار است، امسال قطعا چنین توقعی نمی‌توان از برداشت محصول داشت. همچنین ما در کنار پسته، کاشت گندم دیم نیز داریم .

در حال حاضر افرادی که به صورت مستقیم با من همراهی و همکاری دارند اعضای خانواده من پدر و مادر و خواهرم و حداقل روزی برای ۱۵ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در زمینه‌های مختلف شغل ایجاد شده است.

سال گذشته تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان پسته برداشت کردیم که با کم کردن هزینه‌ها مثل آب، سم، کود، ویتامین و شخم زدن تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان سودآوری داشت.

برای پرورش محصول و عدم آفت محصول جلسات آموزشی هم برای شما برگزار می‌شود؟

بله ، خوشبختانه با معرفی کمیته امداد، جهاد کشاورزی ابتدای هر سال آموزش‌هایی را توسط متخصصین این حوزه به کشاورزان در زمینه محصولی که کاشته‌اند می‌دهد و راهنمایی های لازم را ارائه می کنند و اگر ما نوع جدیدی از افت را مشاهده کنیم نمونه‌ای از آن را برای دانستن اینکه چه چیزی باید خریداری کنیم را می‌بریم و سم مخصوص آن را به ما می‌دهند.

گذشته از این، افرادی در نوده در حوزه کشاورزی بسیار موفق هستند و راهنمایی‌های بسیار خوبی به ما دارند و در هر فصلی از سال به ما در مورد استفاده از کود و سم مشورت می‌دهند و این در پیشرفت من در حوزه کشاورزی بسیار موثر بوده است.

بیشتر افرادی که در شهر ما کارگاه تولیدی ایجاد کردند و حتی در شغل‌های دیگر با وام اشتغال کمیته امداد بوده است. اگر چه وام‌های آن نسبت به تورم و شغلی که می‌خواهیم ایجاد کنیم کم است اما همین همراهی و سوق دادن آنها در این مسیر، جسارت افراد را برای کارآفرین شدن بیشتر می‌کند.

برنامه شما برای آینده چیست؟

در حال حاضر برای انجام کارهای کشاورزی از پدر و مادرم کمک می‌گیرم در حالی که آنها سال‌خورده هستند و باید استراحت کنند، لذا باید به گونه‌ای کار کنم که زودتر مستقل شوم و در ادامه توسعه فعالیت خود با خرید آب و در آینده صادرات محصول خود می باشد.

کار کردن جوهر انسان است، انسان بیکار کسل و انسان بیکار در اسلام مذموم شمرده شده است، فردی که شاغل است همیشه شاداب و سرزنده است.

در حال حاضر دولت از نظر اقتصادی کارهای بسیار خوبی انجام داه است، وام کمیته امداد و وام‌های دیگر در حوزه اشتغال نشان از توچه دولت به حوزه اشتغال دارد و شهرستان نوده یکی از شهرستان هایی است که در صورت وجود کار خواستار مهارجت معکوس هستند.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=26440

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.