• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024

اخبار ویژه

جشنواره هنری ” رسانه مستقل حکیم ابوالقاسم فردوسی تاجیکستان ” برگزار می شود کنسرت علیرضا قربانی در روز پنجشنبه برگزار نمی‌شود افتتاح ۳۰۰ سالن سینما در دولت سیزدهم پوستر نمایش «شبی که نور را بلعیدی آن‌جا بودم» به کارگردانی منادا ناطقی رونمایی شد با اقدامات جهادی متخصصان کارگاه مرکزی اداره نگهداری و تعمیرات شركت بهره برداري نفت وگاز گچساران، صرفه جويي ۳۶۰ ميليارد ریالي حاصل شد آمادگی کامل فرودگاه مشهد برای میزبانی از زائران ایام پایانی ماه صفر آمادگی زیرساخت های شبکه پستی برای توزیع گذرنامه های زائرین اربعین ارسال ۱۲۵ اثر به دبیرخانه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ وظیفه ما تولید علم است احداث سد رادارکومه*در راستای خدمات رسانی و پاسخگویی به نیازهای شهرستان یکی از گامهای بزرگی طی این سال‌های اخیر می باشد ۸۰ درصد بستر بازار ارز دیجیتال را کلاهبرداران تشکیل می‌دهند بازدید استاندار فارس از پروژه بیمارستان ۱۴۰۰ تختخوابی حضرت محمد رسول الله(ص) پیشرفت ۷۳ درصدی شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌رود تا آخر مهرماه سالجاری

0
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس:

چشمه محمد رسول‌الله (ع) و حوضچه دختر گبر در شهرستان اقلید نورپردازی و محوطه‌سازی می‌شود/ اعتبار پروژه یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومان

  • کد خبر : 64716
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
چشمه محمد رسول‌الله (ع) و حوضچه دختر گبر در شهرستان اقلید نورپردازی و محوطه‌سازی می‌شود/ اعتبار پروژه یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومان
فارس_ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اجرای دو پروژه مهم در دو محوطه گردشگری و تاریخی شهرستان اقلید خبر داد.

گیتی آنلاین_ محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه دو مکان چشمه محمد رسول‌الله (ع) و حوضچه دختر گبر در شهرستان اقلید از جاذبه‌های مهم گردشگری در این شهرستان است که همواره موردتوجه گسترده گردشگران است گفت: هم‌اکنون پروژه نورپردازی و محوطه‌سازی چشمه محمد رسول‌الله (ع) و حوضچه دختر گبر در شهرستان در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: اعتبار پروژه یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها این پروژه به مدت ۴ ماه به پایان خواهد رسید.

گفتنی است چشمه محمد رسول‌الله (ع) در جنوب غربی شهر اقلید قرارداد. این چشمه که از زیر یک تپه سنگی و خاکی می‌جوشد پس از ورود به یک حوضچه از طریق نهری کوچک باغ‌های اطراف را آبیاری می‌کند. نام قدیمی این چشمه رودخانه شکاب بوده که طی ۱۰۰ سال گذشته به چشمه محمد رسول‌الله (ص) مشهور شده است.

بنابراین گزارش حوض دختر گبر و کتیبه پهلوی نیز در مرکز شهر اقلید در سینه کوهی از دل‌سنگ فضایی سه پله‌ای تراشیده شده که در وسط آن گودالی به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر حفر شده و مشهور به دختر گبر است. در یکی از دیواره‌های این مکان کتیبه‌ای به خط پهلوی ساسانی در فضایی به طول ۲ متر و عرض ۸۸ سانتی‌متر کنده‌شده است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=64716

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.